Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door HenkK »

Beste Weetje Wellers,

ik wil jullie graag op de hoogte brengen inzake mijn autokeuring en heb tevens een aantal vragen. Mijn TDI 2,5 uit 2000 was toe aan zijn APK keuring, dus aangeboden bij een VW bedrijfswagendealer te Amsterdam. Ik zal de lijst van op-en aanmerkingen achterwege laten, maar om door de APK te komen was een bedrag gemoeid van 2470,00 Euro, excl. BTW. Hiermee niet akkoord en de auto aangeboden bij een collega APK dealer. Deze was aanmerkelijk goedkoper 1800,00 euro alleen met andere punten dan de 1e VW dealer. Hier ook niet op ingegaan en de auto aangeboden bij een Bovag garage(niet VW) en de auto was in 1 uur goedgekeurd met een opmerking over de remleiding rechtsvoor, loopt bij ingedraaid stuur tegen het wiel aan. Ik blij maar toch niet helemaal gerust. Heb dus als ANWB lid besloten een complete techno keuring uit te laten voeren. Dat is vandaag gedaan bij de ANWB te Utrecht.(nam 3 uur) De kennis die zij hebben van T4 en T5 is ongelooflijk, mede door het eigen gebruik. mijn TDI is in een behoorlijk goede staat.Ze hebben wel een aantal punten naar voren gebracht die aandacht behoeven of gerepareerd dienen te worden. Dit ga ik laten doen als iemand een goed advies heeft met een VW garage, hoor ik het graag.
conclusies
1, kleppen mechanisme/ vacuumpomp (i.v.m tikheluid - repareren. Iemand hier ervaring mee?
2, Motor, uitwendig reining en nader controleren op lekkage, Hij lekt niet maar de vuldop heeft er af gelegen, vandaar de olie. Hoe kan ik de motor reinigen, ik heb een compressor, en een lang spuitpistool, reinigingsmateriaal? druk? Ik hoor graag jullie mening.
3,Spoorstang kogelhoezen, gevorderde slijtage, reparatie nog niet nodig
4, Remblokken(samen met schijven vervangen, L en R A. schijven zijn nu 9,8 mm en VW vind 10mm het minimum heb ik begrepen. Dus zal wel moeten gebeuren. Had iemand niet sets te koop, nieuw en is dit door mij zelf te doen. Kan goed sleutelen ben technische opgeleid maar heb geen auto sleutel ervaring.
5, remslang RV op juiste wijze (vrij) monteren, vraag is mag ik dit doen met een ty-rep o.i.d.
Verder nog het advies de distributieriem te vervangen en rollen, heb ik hier genoeg over gelezen, Dus zal uitgevoerd moeten worden. Dit is omdat niet bekend is wanneer dit gebeurt is, Heeft nu 216000 KM gelopen. En schakelmechanisme gaat stroef, heb hier over gelezen op het forum dat nieuwe olie in de bak zou helpen, dit is echter verleden jaar ook al gebeurt. Zitten er stangen oid naar de bak toe die gesmeerd kunnen worden.
Dit was het en al vast bedankt voor jullie reacties, ondanks de vakantie, warmte en voetballen. Gr. henk
p.s. ik las in een ander forum deel over de diefstal van de T's en het misbruik van de ODB aansluiting hierbij. Hier zou ik wel een oplossing en beveiliging voor kunnen bedenken. Als hier belangstelling voor is maak ik een ontwerpje wat gebruikt zou kunnen worden.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

HenkK schreef:Beste Weetje Wellers,

ik wil jullie graag op de hoogte brengen inzake mijn autokeuring en heb tevens een aantal vragen. Mijn TDI 2,5 uit 2000 was toe aan zijn APK keuring, dus aangeboden bij een VW bedrijfswagendealer te Amsterdam. Ik zal de lijst van op-en aanmerkingen achterwege laten, maar om door de APK te komen was een bedrag gemoeid van 2470,00 Euro, excl. BTW. Hiermee niet akkoord en de auto aangeboden bij een collega APK dealer. Deze was aanmerkelijk goedkoper 1800,00 euro alleen met andere punten dan de 1e VW dealer. Hier ook niet op ingegaan en de auto aangeboden bij een Bovag garage(niet VW) en de auto was in 1 uur goedgekeurd met een opmerking over de remleiding rechtsvoor, loopt bij ingedraaid stuur tegen het wiel aan. Ik blij maar toch niet helemaal gerust. Heb dus als ANWB lid besloten een complete techno keuring uit te laten voeren. Dat is vandaag gedaan bij de ANWB te Utrecht.(nam 3 uur) De kennis die zij hebben van T4 en T5 is ongelooflijk, mede door het eigen gebruik. mijn TDI is in een behoorlijk goede staat.Ze hebben wel een aantal punten naar voren gebracht die aandacht behoeven of gerepareerd dienen te worden. Dit ga ik laten doen als iemand een goed advies heeft met een VW garage, hoor ik het graag.
Dus je hebt 3 APK keuringen (met roetmetingen?) en een technokeuring laten uitvoeren??? :groteogen :ie dat heeft je dus een kleine 400 á 500 euro gekost denk ik en je auto heeft tot 4 keer een roetmeting moeten doorstaan....................is maar wat je hobby is.............
HenkK schreef:conclusies
1, kleppen mechanisme/ vacuumpomp (i.v.m tikheluid - repareren. Iemand hier ervaring mee?
goed zelf te vervangen met enige technische aanleg en wat goed gereedschap, pomp liefst een pierburg nemen, goedkoper dan VW en VWpompje is ook pierburg (ebay 175-200 eur tegen 285 dealerprijs) andere merken geven vaak lekkageproblemen en vroegtijdig tikken. Tikgeluid is niet direct een probleem maar kan op de lange duur je nokkenas beschadigen
HenkK schreef: 2, Motor, uitwendig reining en nader controleren op lekkage, Hij lekt niet maar de vuldop heeft er af gelegen, vandaar de olie. Hoe kan ik de motor reinigen, ik heb een compressor, en een lang spuitpistool, reinigingsmateriaal? druk? Ik hoor graag jullie mening.
gewoon naar een wasbox rijden, mo0torkap open, als er een motorreinigingsprogramma zit, dat kiezen, anders warmwater hoge druk en goed afspuiten, liefst vooraf motorbeschermplaat er onderuit halen, dan kun je ook van onderaf spuiten.
HenkK schreef:3,Spoorstang kogelhoezen, gevorderde slijtage, reparatie nog niet nodig
als er losse hoesjes verkrijgbaar zijn kun je ze nog vervangen, als ze eenmaal stuk zijn kun je beter de kogel meteen vervangen (op ebay ook voor een paar tientjes te koop)
HenkK schreef: 4, Remblokken(samen met schijven vervangen, L en R A. schijven zijn nu 9,8 mm en VW vind 10mm het minimum heb ik begrepen. Dus zal wel moeten gebeuren. Had iemand niet sets te koop, nieuw en is dit door mij zelf te doen. Kan goed sleutelen ben technische opgeleid maar heb geen auto sleutel ervaring.
begin september komt er een sleuteldag in Arnhem met als thema remmen..... schijven en blokken vervangen is niet moeilijk, een paar dingen waar je op moet letten, staat ook veel over op het forum geschreven al.
Set schijven en blokken van fatsoenlijke kwaliteit vind je op ebay al voor een 160 euro voor 4 schijven met bijhorende blokken.
HenkK schreef: 5, remslang RV op juiste wijze (vrij) monteren, vraag is mag ik dit doen met een ty-rep o.i.d.
NEE de remslang is waarschijnlijk verdraaid gemonteerd waardoor ie te dicht bij het wiel komt (let ook goed op of er niet te veel slijtage op de slang is door contact met het wiel) dus losdraaien en iets verdraaien zodat ie de bocht in een andere richting heeft liggen en dan vastzetten, daarna wel ontluchten!!
HenkK schreef:Verder nog het advies de distributieriem te vervangen en rollen, heb ik hier genoeg over gelezen, Dus zal uitgevoerd moeten worden. Dit is omdat niet bekend is wanneer dit gebeurt is, Heeft nu 216000 KM gelopen
ga er dan inderdaad maar van uit dat dit de tweede riem is en dat ie zsm eraf moet om te voorkomen dat ie door riembreuk je motor molt....(en dan te bedenken dat ie wellicht net vier(!!!) keer een roetmeting heeft gehad :muur
.is ook wel zelf te doen,maar zou ik niet doen als je nieit weet wat je doet
HenkK schreef: En schakelmechanisme gaat stroef, heb hier over gelezen op het forum dat nieuwe olie in de bak zou helpen, dit is echter verleden jaar ook al gebeurt. Zitten er stangen oid naar de bak toe die gesmeerd kunnen worden.
ja, onder de pook zitten enkele gewrichten en op de bak, deze smeren kan veel helpen
HenkK schreef: Dit was het en al vast bedankt voor jullie reacties, ondanks de vakantie, warmte en voetballen. Gr. henk
p.s. ik las in een ander forum deel over de diefstal van de T's en het misbruik van de ODB aansluiting hierbij. Hier zou ik wel een oplossing en beveiliging voor kunnen bedenken. Als hier belangstelling voor is maak ik een ontwerpje wat gebruikt zou kunnen worden.
oplossing hiervoor is doodsimpel.................leg die aansluiting elders...als ze moeten zoeken duurt het te lang......... als je een dummiestekker uit een andere auto (sloop) op de originele plek legt en eventueel wel een deel van de draden aansluit duurt het zelfs even voor dat ze er achter komen dat ie niet werkt op de originele plek.

zorgen voor een kortsluitng op deze dummie kan ook nog zorgen dat het interface van de dief naar zijn grootje gaat.....maar dan moet je heel goed opletten dat dat niet ook bij de dealer een keer gaat gebeuren natuurlijk....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door HenkK »

Hi, bedankt voor je snelle uitgebreide reachtie, moet nog even deatils 2 keer lezen. DE VW garages hebben geen APK keuring gedaan met roetmeting maar zijn beide zelf eerst een overzicht gaan maken van allemaal , in hun ogen gebreken, om te reparenen en dan de APK, dus 1 x roetmeting (=3 maal of zo iets) bij de Bovag garage en inderdaad de ANWB heeft dit ook gedaan. Roetmeting was overigens ruim binnen de normen.

Die cursus dag lijkt me een goed ideen, waar vind ik mee info, op het forum?, zoek ook nog wel even

Groeten Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja we ziijn het nog aan het opzetten, is wel al een interessepeiling van geweest, moet als Peter terug is van vakantie nog even een datum prikken met Johan en Peter, dan maken we die hier bekend en kan men inschrijven... voor die tijd ga ik nog even bij de garage in kwestie langs om e.e.a. af te stemmen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
radjin
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2010, 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Re: APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door radjin »

Ja, wie moet je nou geloven?
Ik heb het volgende gehad bij mijn vorige T4:mijn diesel pomp lekte.Naar de VW dealer gebracht in Spijkenisse.Na een onderzoek ben ik gebeld dat er een scheur in de pomp zat en eruit moest voor revisie.Kosten tegen de 800 gulden.Na een week ik kreeg ik mijn auto terug.Mijn vouw is hem gaan halen,ik was aan het werk.Ze komt thuis en belt mij op van dat de motor niet lekker klinkt.In de middag ging ik ermee rijden en hij klonk niet als de oude.Belde de dealer op en zei dat er volgens mij de timing niet goed stond en er kwam best veel roet uit.Kon morgen langs komen.De monteur die het gerepareerd had reed samen met mij een rondje en zei zo hoort het en niet anders.Ik vertrouwde het niet en heb het laten keuren (na 6 maanden) door de anwb te Rotterdam (alleen de motor en aandrijving).Resultaat: u heeft een super auto ,motor en versnelling is in zeer goede staat.Na 2 maanden voor de APK keuring afgekeurd op roet.En nu??? Wat moet je nu? Rapport van de ANWB overlegd,maar daar had men geen oor naar.
Naar Bosch garage in Hellevoetsluis gebeld en gevraagd of hun ernaar wilden kijken.Dag later kon ik daar terecht, reed de parkeer plaats op de werkplaatschef liep toevallig daar. Hij lachte en zei de pomp staat niet op tijd. Hij belde mij thuis op na 2 uur.Had de pomp op tijd gezet en vroeg of hij hem gelijk apk kon keuren? Einde van de dag auto opgehaald met een rapport.Deze gekopieert met een boze brief naar de VW dealer en ANWB verstuurt en de helft van mijn betaalde geld terug geeist.Moest bij de dealer langs komen voor een gesprek en heb 350 gulden terug gekregen met excuus en van ANWB 75 gulden in waardebonnen.
Radjin
Laatst gewijzigd door radjin op 10 jul 2010, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door Egbert&Manon »

Ik hoor ook regelmatig dat sommige collega's/concurenten in mijn branche het ook niet altijd netjes doen.
Omdat er op onderhoudscontracten haast niets verdiend wordt, moet men de winst halen uit de reparaties.
Er wordt nog wel eens een onderdeel (op papier) vervangen, die niet defect/versleten is.

Uit betrouwbare bron weet ik ook dat de airco-check vaak op die manier wordt uitgevoerd door de kleine garages.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

als leek wordt je in vrijwel elke brache genaaid........ jammer, maar zo is het helaas
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door HenkK »

hallo Roger, heb de motor gereinigd in een wasstraat, goed schoon geworden, echter nu doet zich een probleem voor, de stuur bekrachtiging doet vreemd, maakt vreemde geluiden en hakt een klein beetje bij lage toerentallen. Kan er iets nat cq vochtig zijn geworden van enige elektronica of bedrading van de stuurbekrachtiging? Zie niets vreemd verder.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: APK-VW dealer-ANWB techno keuring-vraagjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

multiriem die de pomp aandrijft nat en wellicht nog vettig van de olie die neit helemaal eraf is..... dat slippen dat daardoor ontstaat kun je voelen in de mate van bekrachtiging, zou wel vrij snel weg moeten gaan

voor zover ik weet zit er aan de stuurbekrachtiging 0,0 elektronica of elektriciteit (zelfs geen niveuasensor oid)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie