Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Weer loslopende wielbouten help!!!
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Weer loslopende wielbouten help!!!
Ik had al in een eerder topic beschreven wat er was gebeurd.
Nu het volgende, donderdag avond de wielen nagetrokken op 14 nm, bij de garage, dit omdat ik 1 nieuwe velg er op heb om dat de andere los en kapot was gelopen. Vandaag na 400 kilometer rij ik net voorbij Arnhem, voel ik weer een raar gevoel in het stuur!!
Gestopt en ja hoor voor en achter beiden aan de linkerkant lopen weer los!!!!
Wat kan dit wezen???? Het zijn conische wielbouten!
En vrijdag ga ik op vakantie dus echt lekker komt het niet uit!
Voel me haast verplicht orgineel te laten monteren..................
Nu het volgende, donderdag avond de wielen nagetrokken op 14 nm, bij de garage, dit omdat ik 1 nieuwe velg er op heb om dat de andere los en kapot was gelopen. Vandaag na 400 kilometer rij ik net voorbij Arnhem, voel ik weer een raar gevoel in het stuur!!
Gestopt en ja hoor voor en achter beiden aan de linkerkant lopen weer los!!!!
Wat kan dit wezen???? Het zijn conische wielbouten!
En vrijdag ga ik op vakantie dus echt lekker komt het niet uit!
Voel me haast verplicht orgineel te laten monteren..................
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
14nm is wel heeeeel weinig...140nm is al aan de lage kant, ik zet de wielen met 160 vast.
als de velg klemt op het naafrandje, dan kan het zijn dat ie niet recht tegen het draagvlak ligt en dan trek je dat niet aan met die 16 kilo. ga je dan rijden en de velg schiet door tot tegen het draagvlak dan zit ie los.....
naafrandje heel goed schoonmaken met staalborstel, de velg op die pek ook heel goed schoonmaken
voor het monteren invetten met gewoon vet (dun laagje)NIET met kopervet, daar oxideert de velg van en verergert het probleem, bovendien klemt ie dan ook bij demontage
bouten in principe niet smeren, ZEKER niet op het conische vlak
als de velg klemt op het naafrandje, dan kan het zijn dat ie niet recht tegen het draagvlak ligt en dan trek je dat niet aan met die 16 kilo. ga je dan rijden en de velg schiet door tot tegen het draagvlak dan zit ie los.....
naafrandje heel goed schoonmaken met staalborstel, de velg op die pek ook heel goed schoonmaken
voor het monteren invetten met gewoon vet (dun laagje)NIET met kopervet, daar oxideert de velg van en verergert het probleem, bovendien klemt ie dan ook bij demontage
bouten in principe niet smeren, ZEKER niet op het conische vlak
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
yep, 160nm ik heb ze nu op 170 maardat is eigenlijk voor de T5 bedoeld
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
Ik smeer altijd met kopervet aan de draad. Komt toch niks tegen de velg dus daar heb ik geen last van.
Als wij vastrottende alu velgen hebben, smeren we gewoon de naaf in met kopervet. Kopervet voorkomt juist oxidatie tussen verschillende metalen en is het enigste vet wat er na 2 jaar nog zit.
mvg Rick
Als wij vastrottende alu velgen hebben, smeren we gewoon de naaf in met kopervet. Kopervet voorkomt juist oxidatie tussen verschillende metalen en is het enigste vet wat er na 2 jaar nog zit.
mvg Rick
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
Okay, dan voor de tips, ik zag bij de montage dat er kruipolie opgespoten werd, is dat handig kan dat kwaad??
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
Oeps volgens mij bedoel ik ook 140 nm dat is toch 140 kilo?? Dat is het moment waarop ze zijn vastgezet!
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
Ja ik denk ook dat je 140 Nm bedoelde. Maar aluminium velgen moet je na 50 km ook nog weer natrekken.
Die willen nog weleens loslopen omdat de velg nog moet zetten.
mvg Rick
Die willen nog weleens loslopen omdat de velg nog moet zetten.
mvg Rick
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
Oxidatie op de naaf en de velg zorgt er ook voor dat de velg niet goed zit, al zet je em vast met een slagmoersleutel.
Met een stukje schuurpapier schoonmaken helpt en na een stukje rijden en wat harder door de bochten dan normaal weer even natrekken.
(ja ik spreek uit ervaring, mijn stuur rammelde ook toen ik de zomerbanden er weer op had gezet...)
Met een stukje schuurpapier schoonmaken helpt en na een stukje rijden en wat harder door de bochten dan normaal weer even natrekken.
(ja ik spreek uit ervaring, mijn stuur rammelde ook toen ik de zomerbanden er weer op had gezet...)
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
Dit is waar ja. Ik gebruikte ook nog weleens een komborstel op de slijptol.peter1104 schreef:Oxidatie op de naaf en de velg zorgt er ook voor dat de velg niet goed zit, al zet je em vast met een slagmoersleutel.
Met een stukje schuurpapier schoonmaken helpt en na een stukje rijden en wat harder door de bochten dan normaal weer even natrekken.
(ja ik spreek uit ervaring, mijn stuur rammelde ook toen ik de zomerbanden er weer op had gezet...)
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
ik spreek dus echt uit ervaring als ik zeg dat aluvelgen met kopervet op een stalen naaf dus echt snel gaan oxideren, gewoon een beetje gewoon vet op de naaf als je de velg er op zet, dan gaat ie er ook weer mooi van af bij demontage......
@charles 140 nm is ongeveer 14 kg en eigenijk te weinig voor een t4 aluvelg
@charles 140 nm is ongeveer 14 kg en eigenijk te weinig voor een t4 aluvelg
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
Da`s mooi k*t. Hoeveel km zat er tussen de eerste en de tweede keer?
Wat ik in dat geval zou doen is een momentsleutel meenemen en na elke tankbeurt ff controleren. Op die manier blijf je op de hoogte.
Succes in elk geval en een goede vakantie
Offline
Wat ik in dat geval zou doen is een momentsleutel meenemen en na elke tankbeurt ff controleren. Op die manier blijf je op de hoogte.
Succes in elk geval en een goede vakantie
Offline
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
[quote="offline"]Da`s mooi k*t. Hoeveel km zat er tussen de eerste en de tweede keer?
Wat ik in dat geval zou doen is een momentsleutel meenemen en na elke tankbeurt ff controleren. Op die manier blijf je op de hoogte.
Succes in elk geval en een goede vakantie
De laaste keer natrekken was donderdagavond dus na 400 kilometer!! Dus vrij vlot, wel allemaal snelwegkilometers maar dat moet toch niet uitmaken??
Wat ik in dat geval zou doen is een momentsleutel meenemen en na elke tankbeurt ff controleren. Op die manier blijf je op de hoogte.
Succes in elk geval en een goede vakantie
De laaste keer natrekken was donderdagavond dus na 400 kilometer!! Dus vrij vlot, wel allemaal snelwegkilometers maar dat moet toch niet uitmaken??
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
gewoon op 160 vastzetten, als je wilt mag je m'n momentsleutel meenemen op vakante
Ik heb alleen een klein beetje kopervet op de draad verder nergens en ook geen problemen met demonteren of oxideren.
Ik heb alleen een klein beetje kopervet op de draad verder nergens en ook geen problemen met demonteren of oxideren.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
begin nou maar met 16 kg/160nm ipv die 14kg, en check in het begin na 50-100km, en voer dat op als ze nog steeds vast zitten bij het checken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Weer loslopende wielbouten help!!!
Waarschijnlijk een domme opmerking, maar corresponderen je bouten wel met je velgen?
Volgens mij heb je schuine en bolle, weet ook niet hoe dat heet, die dan weer moeten corresponderen met je velgen.
Offline
Volgens mij heb je schuine en bolle, weet ook niet hoe dat heet, die dan weer moeten corresponderen met je velgen.
Offline