Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

vragen over de T4
Plaats reactie
tonvandelangkruis
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Den Haag

acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door tonvandelangkruis »

Het acculampje op mijn dashboard blijft na starten op halve kracht branden. En het relais waarmee ik de huishoudaccu van de camper oplaadt schakelt daarom niet meer. HEb de spanning op de D+ gemeten, en die zit op ongeveer vijf volt.
Heb op dit forum al gezocht, maar nog niet gevonden waar die lage spanning aan zou kunnen liggen. Is het de spanningsregelaar van de dynamo of ergens een slecht contact? Wie weet raad? We zitten in een dorp in Frankrijk, en het is lastig als de huishoudaccu niet meer oplaadt. De gewone accu laadt prima op, dus we rijden er gewoon mee. Het is een T4 tdi uit 2002.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door Leo45 »

Als je de D+ naar je HH-accu relais losmaakt gaat dan je lampje helemaal uit en wordt de spanning dan wel 12V??
Of maakt dat niets uit??
Als het geen verschil maakt zou het volgens mij je regulator in je dynamo zijn, maakt het wel verschil dan is er wat fout met je relais...

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je ook lage spanning op de D+ op de accu hebt dan vrees ik voor de regelaar/koolborstels van de dynamo. en dan laadt je startaccu ook niet normaal bij (een diesel gebrukt tijdens het lopen niet veel stroom, dus als je zonder verlichting rijdt en de aanjager niet echt gebruikt doet hij het wel een tijdje voor de accu leeg is................)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
tonvandelangkruis
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Den Haag

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door tonvandelangkruis »

Dankjewele voor jullie reacties. Ik heb bij een garage hier even laten meten of de accu laadt, en op spanning is, en dat is zo. Ik heb ook geen problemen met starten. Het lampje blijft op half branden, ook als ik het relais loskoppel.
Wat ik nog niet gemeten heb is de spanning op de D+ aan de kant van de dynamo. Wat ik nu heb gemeten, en wat ik begrijp op andere items op het forum, is de D+ zoals die terugkomt uit de zekeringkast. Het zou dus nog kunnen dat daar een los contact of een aardlek zit. Zo niet, dan begrijp ik van jullie dat het in de spanningsregelaar van de dynamo zit.
Ik ga zometeen nog even meten aan de dynamo. Als de spaning daar ook te laag is, dan wordt het werk voor de garage hier.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, als de accu wel netjes oplaadt dan zou je kunnen overwegen of het in het buitenland gerepareerd moet worden of dat je het ook gaat redden tot thuis.......

regelaar zit in de dynamo en is tevens koolborstelbrug.

twijfel je over de draad bij de zekeringskast, miste wat je kunt doen is de zekeringskast even uithangen en alle stekkers goed aandrukken, wie weet helpt het
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
tonvandelangkruis
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Den Haag

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door tonvandelangkruis »

HEb nu de D+ direct op de dynamo gemeten, en ook die staat op ongeveer vijf volt. Dus het probleem zit volgens mij in de dynamo zelf. Ben daarna naar een gespecialiseerde garage gegaan, die hebben alles doorgemeten en mijn verhaal bevestigd. Ze zagen dat de dynamo de accu nog wel oplaadt maar met minder stroom dan normaal.
Ze zagen het niet zitten om de dynamo uit elkaar te halen en onderdelen te vervangen (die dan ook nog pas een dag later in huis zouden zijn), bovendien zou dat meer werk en dus duurder zijn dan de hele dynamo vervangen. Ze bieden nu aan om voor 400 Euro inclusief arbeidsloon een nieuwe, en sterkere dynamo te plaatsen (wel handig omdat hij twee accu's moet opladen), niet de orignele Bosch, maar een kopie. Ik ga dat maar doen, want wachten tot ik thuis ben is onhandig, omdat de huishoudaccu dan onderweg niet meer bijlaadt.
Dank voor al jullie tips!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me een tikkie aan de hoge kant, maar niet extreem duur, probeer of je voor niet te veel extra een zwaardere (150A ofzo) kunt krijgen, dan laadt ie biede accu's makkelijker en sneller bij :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door harry t5 191 »

Heb hier voor mij een offerte van een Bosch origineel PSH 120 amp. voor 175 euro exl btw.
Dit als richtprijs,is jouw prijs redelijk hoog.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
tonvandelangkruis
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Den Haag

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door tonvandelangkruis »

Dankjewel voor de richtprijs, Harry. Komt plus btw en arbeidsloon wel in de buurt van wat ik hier betaal, alleen hb ik dan geen originele bosch, maar wel 120 Ampere. Overigens wacht ik nog op bericht van de garage, want de dynamo is nog niet binnen.
tonvandelangkruis
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Den Haag

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door tonvandelangkruis »

HIer dan de voorlopige afloop van dit verhaal. De vervangende dynamo is geplaatst, 120A.
Toen de dynamo erin zat is de D+ gemeten, en die was hoog, 14 volt, dus in orde. Maar toen deze aan het relais voor de koppeling aan de huishoudaccu werd gezet, en de motor werd gestart, bleef het acculampje in het dashboard op volle kracht branden. Als het relais even van de D+ werd losgekoppeld, ging het lampje uit, en als het relais daarna weer aan de D+ werd gezet, bleef het lampje ook uit. Lang puzzelen in de garage, en uiteindelijk besloten om een electronische koppelaar/scheider te plaatsen.
(INOV/TECH, Coupleur Separateur Ref 480707). Dit kastje doet niets anders dan de twee accu's met elkaar verbinden en van elkaar scheiden, afhankelijk van de spanning op elk van de accu's. Ze blijven gekoppeld zolang beide meer dan 13,6 volt hebben, en worden ontkoppeld zodra de spaninng onder de 12,5 volt zakt.
Op die manier kun je altijd je auto starten.
De huishoudaccu wordt dus ook opgeladen door de dynamo, op voorwaarde dat de motor-accu voldoende spanning heeft.
De lader van de huishoudaccu (als de camper op 220V staat aangesloten) laadt alleen de huishoudaccu.
Er zit ook een aansluiting op die een indicatielampje kan aansturen waarmee je kunt zien of de accu's gekoppeld zijn of niet.
Tot nu toe werkt het prima. Enig punt is dat de gebruiksaanwijzing aangeeft dat de accu's niet meer dan tien procent in amperage moeten verschillen, want dat zou slecht zijn voor de dynamo. Volgens mij heb ik een motoraccu van 100 A en een huishoudaccu van 80A.
Ik kan niet beoordelen wat dat voor problemen kan opleveren.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: acculampje T4 blijft branden, D+ geeft lage spanning

Bericht door Leo45 »

Lijkt me zoiets als een Cyrix van Victron die laadt echter beide richtingen op.
Als 1 van de accu's boven de 12,6V komt wordt de ander mee geladen.
http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... 00-a-400a/

Die heb ik er bij mij tussen gezet zodat op de camping als de auto aan de 220V staat ook de startaccu wordt geladen, was makkelijker dan de voeding van de radio omleggen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie