Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Momentsleutel

vragen over de T4
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Momentsleutel

Bericht door gait »

robertino1 schreef:Hallo

Heb de lidl sleutel gekocht voor onderweg bij lekke band wiel verwisselen en met juiste aanhaalwaarde wiel vast te zetten
Heb hem vergeleken met de net geijkte van garage paar verschillende waardes geprobeert
gaf het zelfde resultaat dus ben ik gered op heel rustige plekken waar je meestal een lekke band krijgt of in de nacht

Hoe kun je zoiets vergelijken met een geijkte sleutel dan? Lijkt me een handige tip, kun je allemaal je momentsleutel testen.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Momentsleutel

Bericht door bartt4 »

Multivan Generation schreef:
Rotor schreef:
bartt4 schreef:in grou lagen er nog stuk of 10
Voor de deur? kun je zien hoe gewilt zo'n sleutel is :bifun :bifun :bifun
@ Rotor,
ik dacht precies het zelfde :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
in grouw bij de liddl in de schappenpffffffffffffffffffffffffff .....wie is er ...........
blijve de aanbiedingen wel vaker langer liggen is niet de drukste liddl was gewoon tip voor wie hm wil.
denk voor huis tuin en keuken werk het een goed sleuteltje is voor weinig.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Momentsleutel

Bericht door Rotor »

@ Rotor,
ik dacht precies het zelfde :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun[/quote]
in grouw bij de liddl in de schappenpffffffffffffffffffffffffff .....wie is er ...........
blijve de aanbiedingen wel vaker langer liggen is niet de drukste liddl was gewoon tip voor wie hm wil.
denk voor huis tuin en keuken werk het een goed sleuteltje is voor weinig.[/quote]

Ik gebruik hem liever voor de bus, zou niet weten wat ik er in mijn tuin/huis of keuken mee moet? :bifun :bifun :bifun
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Momentsleutel

Bericht door Egbert&Manon »

Af en toe moet je de schroeven van de Ikeakasten iets aandraaien omdat ze los gaan zitten.

Goeie tip van Bart om dat met een momentsleutel te doen!
Is 100Nm voldoende?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Momentsleutel

Bericht door Rotor »

Kijk daar had ik dan weer niet aan gedacht, en met hoeveel nm moet je die aantrekken 100nm? :jump :jump
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: Momentsleutel

Bericht door robertino1 »

Hallo,

Ik heb om te vergelijken met pas geijkte het volgende gedaan

met de lidl sleutel moer vastgezet met 180nm toen de geijkte tikte op het zelfde moment
dat met een paar andere aanhaalmomenten herhaald

Omdat ik niet zo snel tevreden bij het ook andersom gedaan met eerst geijkte sleutel
vastgezet daarna met lidl iets hogere waarde aangehaald zat bijna geen verschil in ook op verschillende waarden

robertino
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Momentsleutel

Bericht door gait »

Duidelijke uitleg, ik dank u.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Momentsleutel

Bericht door HenkK »

ALs ze maar niet bedoelen een sleutel voor een moment. Verder heeft Lidle welk vaker goede spullen. De consumentenbond heeft recent het toiletpapier en bockworsten als beste getest. Als ik hetb dus goed begrijp had ik i.p.v de Facom de schappen bij Lidle leeg kunnen halen. :bonk :bonk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Momentsleutel

Bericht door Multivan Generation »

HenkK schreef:ALs ze maar niet bedoelen een sleutel voor een moment. Verder heeft Lidle welk vaker goede spullen. De consumentenbond heeft recent het toiletpapier en bockworsten als beste getest. Als ik hetb dus goed begrijp had ik i.p.v de Facom de schappen bij Lidle leeg kunnen halen. :bonk :bonk
Op de lange duur, ga je de kwaliteit van die Facom wel waarderen..
Ik heb er ook eentje..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

robertino1 schreef:Hallo,

Ik heb om te vergelijken met pas geijkte het volgende gedaan

met de lidl sleutel moer vastgezet met 180nm toen de geijkte tikte op het zelfde moment
dat met een paar andere aanhaalmomenten herhaald

Omdat ik niet zo snel tevreden bij het ook andersom gedaan met eerst geijkte sleutel
vastgezet daarna met lidl iets hogere waarde aangehaald zat bijna geen verschil in ook op verschillende waarden

robertino
klopt niet helemaal....

beide sleutels op gelijke waarde instellen, twee bouten aandraaien op moment, de ene met de geijkte sleutel, de andere met de andere sleutel, vervolgens beide bouten met de andere sleutel proberen aan te draaien, bouten mogen niet verdraaien voor de momentsleutel klikt. dan hebben beide sleutels ook het zelfde aanhaalmoment...

als je met de tweede sleutel op een iets hoger moment aandraait maakt dat de meting nog veeel onnauwkeuriger

MAAR...dit is een heel onnauwkeurige meting doordat er verschil is tussen het aanhaal moment vanuit stilstand of terwijl de bout al draait, en dat "niet verdraaien" niet erg nauwkeurig is..... maar het geeft wel een globaal idee of de instelling van zo'n lidle sleutel enigszins in de buurt van kloppend komt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Momentsleutel

Bericht door bartt4 »

Multivan Generation schreef:
HenkK schreef:ALs ze maar niet bedoelen een sleutel voor een moment. Verder heeft Lidle welk vaker goede spullen. De consumentenbond heeft recent het toiletpapier en bockworsten als beste getest. Als ik hetb dus goed begrijp had ik i.p.v de Facom de schappen bij Lidle leeg kunnen halen. :bonk :bonk
Op de lange duur, ga je de kwaliteit van die Facom wel waarderen..
Ik heb er ook eentje..
facom komt er bij mij nie weer in. bij me oude baas facom kist. ratels bagger zomaa stuk. doppen scheuren. ok gebruik het mischien wel es wat te ruigmaar had het maar geen gereedschap moeten zijn.
Heb thuis meeste van hazet en gedore. op me werk heb ik nu sonic en daar wel erdelijk tevreden over. houd tenminste een sleutel met meter buis er op. je moet wel eens als wat vast zit.
Maar denk dat een ieder zijn favoriete merk heeft de een facom de ander weer gedore of dergelijke.

Voor de niet fanatieke klusser volstaat een vaag merk meestal ook wel. de deco van de aldi doet het al heel wat jaartjes bij me hoef ik geen dure voor.
Momentsleutels zelf heb ik van hazet 0-100 0-200- en 200 tot 1000 nm. en nog kleinje 0-80 voor stalen ventielen.oa en ja de keuken :muur :muur :muur
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb nu 14 jaar Facom, zoals gezegd gebruik ik de 3/4 doppen op de RODAC luchtsleutel op 10 bar, en een buis op de ratel zetten is me ook niet vreemd.......nog nooit iets stuk gehad....

Enige tools die ik van Facom vervangen heb in die tijd zijn schroevendraaiers, maar ook daar veelal door misbruik (is niet bedoeld als beitel of doorslag)

tov Gedore vind ik, met name voor de steek/ring en dergelijke sleutels het grote voordeel dat Facom hoogglans gepolijst chrome is, en Gedore wat ruw...Facom veeg je zo schoon met een doekje, bij Gedore moet je meer moeite doen daarvoor.

Daarnaast heeft Facom een aantal innovatieve dingetjes die ik wel goed vind....

OGV profiel in de doppen (de vlakke kanten zijn iets bol waardoor de kracht verder van de hoek van de moer komt)
Steeksleutels met een soort ratelsysteem (een bek is korter waardoor ie in een richting langs de moer schiet en in de andere richting aangrijpt, daardoor kun je min of meer ratelen en hoef je niet elke slag opnieuw de sleutel op de moer te zetten)
en zo zijn er nog wel meer kleine leuke innovaties in hun gereedschap.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Momentsleutel

Bericht door bartt4 »

zeg ook niet dat het slecht is. ik persoonlijk ga er niet voor.
de doppen op me werk zijn allemaal hazet. voor de wielbouten die houden het gemiddeld een jaar vol en dan zijn ze ook stuk of versleten. maar zou niet weten welke er sterker zijn momenteel.
anderen 3 tot 6 maand. ok word fanatiek gebruikt in wissel seizoen denk ik 30 to 40 auto's perdag.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Momentsleutel

Bericht door HenkK »

Natuurlijk Bart, jij gebruikt die sleutels professionee, logisch dat je dan voor het beste gaat. De toepassing en het gebruik bepalen de keuze. Ik heb mijn Facom nu gebruikt voor het vervangen van het stuurhuis e.d. Zal nu waarschijnlijk 4-6 maanden in de gereedschapskast liggen. En als ik iets los moet maken met een meter pijp er op kom ik wel naar jou. Dan zit het mij echt te vast.

gr Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
the sandman
Berichten: 914
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:27
Locatie: bij Zwolle

Re: Momentsleutel

Bericht door the sandman »

Hallo
naar aanleiding van de reacties heb ik gisteren ook maar zo,n sleutel opgehaald (in venlo)
daar hadden ze hem nog ...en ik kwam er toch langs
(moest mijn oudste dochter naar Roermond brengen ...scouting voor 11 dagen)
en als die moment sleutel een paar jaar mee gaat, is die €17,- toch niks
(ik heb meer van GS gereedschap en vind het fijn gereedschap)
ik gebruik hem alleen om de velgen om te wisselen (zomer en winter)
grt Theo
Vriendelijke, Groeten
" The Sandman 835 "
Plaats reactie