in verband met de veiligheid cq diefstal, ben ik ook van plan om relais 109 te onderbreken,
weet iemand waar dat relais is gemonteerd,
en welke draden er onderbroken moeten worden,
ik hoor het graag,
Relais 109 stuurt de 1e brandstofpomp aan via een blauw/gele draad. Je zou deze draad ook met een verborgen schakelaar kunnen onderbreken, dan heb je verder niets te maken met het motormanagement. Het motormanagement stuurt relais 109 aan voor het starten c.q. uitschakelen van de motor. Het manipuleren van relais 109 kan voor storingen zorgen!!!
vaniac schreef:Relais 109 stuurt de 1e brandstofpomp aan via een blauw/gele draad. Je zou deze draad ook met een verborgen schakelaar kunnen onderbreken, dan heb je verder niets te maken met het motormanagement. Het motormanagement stuurt relais 109 aan voor het starten c.q. uitschakelen van de motor. Het manipuleren van relais 109 kan voor storingen zorgen!!!
vaniac schreef:Relais 109 stuurt de 1e brandstofpomp aan via een blauw/gele draad. Je zou deze draad ook met een verborgen schakelaar kunnen onderbreken, dan heb je verder niets te maken met het motormanagement. Het motormanagement stuurt relais 109 aan voor het starten c.q. uitschakelen van de motor. Het manipuleren van relais 109 kan voor storingen zorgen!!!
Hallo,
alvast bedankt voor je antwoord, kun je mij ook vertellen waar ik deze blauw/gele draad het makkelijkst kan vinden,
Rotor schreef:Die zit aan de achterkant van de relaiskast, dus eigenlijk aan de achterkant van relais 109.
en dan de volgende vraag; waar zit die relaiskast ? ik heb enkele relais onder de linkerstoel, en enkele relais links van het stuur bij de pedalen gezien, maar geen 109,
Rotor schreef:Die zit aan de achterkant van de relaiskast, dus eigenlijk aan de achterkant van relais 109.
en dan de volgende vraag; waar zit die relaiskast ? ik heb enkele relais onder de linkerstoel, en enkele relais links van het stuur bij de pedalen gezien, maar geen 109,
De relaiskast zit in de motorruimte onder de accu. Je moet de accu dus eerst uitbouwen. Dit is nogal een gepiel omdat de ruimte om de accu beperkt is. Relais 109 zie je zo zitten omdat er "109" op staat .
Succes ermee
Hallo, zoals beschreven alles verwijderd, maar geen relais 109. Maar wel een relais 643 én deze had een blauw/gele draad. Deze doorgeknipt en getest, de startmotor gaat dan wel rond, maar slaat niet meer aan. Deze uit einden verlengd met twee stukken draad en netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien een kripkousje. deze draad naar binnen gebracht, langs de kabel van de motorkap-ontgrendeling. en hierna op een verborgen schakelaar onder her dashboard aangesloten.
franzl54 schreef:Hallo, zoals beschreven alles verwijderd, maar geen relais 109. Maar wel een relais 643 én deze had een blauw/gele draad. Deze doorgeknipt en getest, de startmotor gaat dan wel rond, maar slaat niet meer aan. Deze uit einden verlengd met twee stukken draad en netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien een kripkousje. deze draad naar binnen gebracht, langs de kabel van de motorkap-ontgrendeling. en hierna op een verborgen schakelaar onder her dashboard aangesloten.
franzl54 schreef:Hallo, zoals beschreven alles verwijderd, maar geen relais 109. Maar wel een relais 643 én deze had een blauw/gele draad. Deze doorgeknipt en getest, de startmotor gaat dan wel rond, maar slaat niet meer aan. Deze uit einden verlengd met twee stukken draad en netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien een kripkousje. deze draad naar binnen gebracht, langs de kabel van de motorkap-ontgrendeling. en hierna op een verborgen schakelaar onder her dashboard aangesloten.
Franz
Hoi Frans,
Geeft dit geen storingsmelding?
Hi Heemskerk,
nee, geeft geen fouten aan, voordat ik alles aanslooot, heb ik even getest en OK.
Op dát relais staat met witte cijfers 643, maar misschien staat er op de plaat waar die in steekt wel 109.
Ik rij er nu een week mee, en geen probleem,
Franz