Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door RPS »

Op Hbase is de max prijs 110 euro per stuk dat is bruto ex prijs.
Succes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Hbase is toch niet origineel VW maar aftermarket? probeer daar maar eens exact dezelfde veer vandaan te halen dan aan de andere kant zit.......

les voor iedereen in de toekomst......veer gebroken.....vervang beide zijden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door RPS »

Ook hier staan verschillende kleurcodes in de lijst die komen dus overeen.
En ik denk dat je dan voor de prijs van een ''orginele'' twee after market veren hebt en zo eigenlijk doet wat jij zegt alleen goedkoper.
Stond ook een setje bij om te verlagen.
Heb geen bemoeienissen met hbase of aangesloten bedrijven, heb alleen een kennis die bij een groothandel werkt en ik kan via haar alles bestellen om het onderhoud aan mijn auto plezierig te houden voor de beurs, is dan erg makkelijk zoeken en bestellen via de nummers.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Anoir
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 mei 2007, 10:57

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door Anoir »

Roger B. (11)61 schreef:Hbase is toch niet origineel VW maar aftermarket? probeer daar maar eens exact dezelfde veer vandaan te halen dan aan de andere kant zit.......

les voor iedereen in de toekomst......veer gebroken.....vervang beide zijden
hehehe.. dat is zeker een wijze les!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door Roger B. (11)61 »

RPS schreef:Ook hier staan verschillende kleurcodes in de lijst die komen dus overeen.
maar niemand garandeerd dat een rose van Hbase en ene rose originele exact gelijke veerkarakteristieken hebben, dus kun je niet één veer van Hbase erbij zetten zonder risico van scheefhangen of vreemd weggedrag...

Verder vind ik het altijd vaag als een zichzelf respecterend bedrijf dit soort dingen (slechts één veer vervangen) doet....

dat je het goedkoop wil houden voor de klant, oké, maar adviseer dan fatsoenlijk:

geef de klant uitleg waarom het veel verstandiger is om beide veren gelijktijdig te vervangen (wat de ene veer meegemaakt heeft aan belasting, heeft de ander ook gehad, en het is voor het weggedrag beter om vering links en rechts gelijk te hebben en dat soort info die de leek niet weet wellicht) geef de klant de optie, een veer vervangen wat je niet adviseerd, voor bedrag x, en beide veren vervangen wat de verstandigste keuze is voor bedrag y........
De klant beslist dan of ie goed of goedkoop verder wil, en achteraf kun je niet op je brood krijgen dat je de verkeerde keuze voor de klant gemaakt hebt........................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Anoir
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 mei 2007, 10:57

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door Anoir »

Ik heb net de dealer gebeld, en die zegt dat het altijd een witte is standaard.
dus heb maar de witte besteld. Deze gaat a.s vrijdag op het vliegtuig!

en dit is weer een wijze les voor later ;-)

dank allemaal!

groet,
Anoir
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door RPS »

Ben natuurlijk met je eens dat beide tegelijk vervangen beter is maar als je ziet wat het kost en je er niet op voorbereid bent kan je bankrekening wel eens anders beslissen.
Ook het vervangen met een originele kan een afwijking geven in veergedrag, dat ligt er maar aan hoe de eerste belast is en hoe lang de tweede al kapot is zonder dat je het door hebt gehad.
En nogmaals voor de prijs van 1 originele heb je twee ''imitatie'' veren met als je wilt een hogere belastbaarheid.

Ook is het verschil tussen origineel en imitatie heel vaak de verpakking, zelf o.a. meegemaakt met een koplamp was exact het zelfde incl.alle aanduidingen op glas en achterzijde zat alleen in een doos van de fabriek. Je dacht toch niet dat VW zelf fabrieken heeft waar alle onderdelen worden geproduceerd, alles komt van externe toeleverings bedrijven. En die bedrijven leveren weer aan de after market.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door Roger B. (11)61 »

hoh, ik zeg ook (bijna) niet dat " origineel" beter is, inderdaad VW koopt zijn onderdelen ook maar ergens, en als die fabrikant ook aan aftermarket levert is dat goedkoper en doorgaans minstens net zo goed.

ik zeg ook niet dat vervangen van een originele veer goed is, ook daar adviseer ik beiden te vervangen. of je dan kiest voor de dealer of een onderdelen leverancier moet je zelf weten, bij veren zou ik wellicht ook niet voor de dealer kiezen....(zou waarschijnlijk gelijk verlagingsset monteren)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door RPS »

Is zeker niet als kritiek bedoeld hoor, probeer zelf alleen mijn onderhoud zo goedkoop mogelijk te houden, en als je bij een niet merk garage je auto aanbied voor reparatie gebruiken ze in het algemeen ook de aftermarket onderdelen, behalve als die er niet zijn of dat je er speciaal om vraagt origineel te gebruiken. Volgens mij kun je dan beter direct naar de dealer gaan. :bonk
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gebroken veer, Welke moet ik hebben?

Bericht door Roger B. (11)61 »

nou, de dealer telt per uur vaak ook nog een bult meer.....

doe bij voorkeur alles zelf, is het ook mijn eigen fout als er iets mis gaat :bonk maar dat wat er echt mis gaat zou me bij de delaer ook geen garantie opleveren meestal....

sommige delen voorkeur voor "origineel" zeker als dat via Ebay 30% goedkoper is dan bij de dealer om de hoek, maar veel ook net zo lief aftermarket spul.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie