Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Starten en stilvallen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Starten en stilvallen

Bericht door Johan D »

Hallo daar, wij kochten begin juli een T4 California Westfalia 2 liter benzine uit 1993. Het is een prima onderhouden bus en de garagist gaf ons 1 jaar garantie. Wij meteen naar Zuid-Frankrijk! Na een week kregen we pech. De motor sputterde, viel stil en daarna startte hij wel nog maar viel meteen weer stil. De depanneur zette een rookscherm op over dat het de debietmeter zou zijn. Het was weekend, dus zette hij ons af op de camping. Op maandag de auto naar de plaatselijke garage laten slepen, aangezien de VW-garages geen tijd hadden. Hij dacht aan de benzinepomp of -filter. Niets te vinden. Met wat geluk vond hij net voor we écht weg moesten ergens een elektronisch of elektrisch probleem onder het dashboard (linksonder, waar de zekeringen enzo zitten). Zijn uitleg was onduidelijk (in het Zuid-Frans), maar de wagen reed terug. Bij thuiskomst heeft onze garagist alles vergoed en alles eens nagekeken, maar op dat moment was er geen probleem meer. Wij vervolgens op rondreis door de Ardennen en hopsakee, na vijf dagen hetzelfde fenomeen! De plaatselijke VW-specialist kon het niet meteen oplossen en toen heeft onze garagist beslist de auto zelf op te halen omwille van de garantie. Nu gaat de bus naar VW in Leuven voor een check-up.
Naar het schijnt klinkt het als een probleem met de transponder, maar in '93 zat er blijkbaar nog geen transponder in de T4. Kent iemand dit fenomeen: de auto start en valt meteen terug stil alsof er een alarm op zit. Bij de T4club België dacht iemand aan relais 109, maar het is niet zeker of die bij een 2l benzine ook aanwezig is.
Bij de eerste rit produceerde de radio wel een vreemde geur...
Daarnaast komt de auto kracht tekort bergop. Als je je niet goed lanceert haal je aan de top van een lange helling nog maar 90 km/u. Ligt dit aan de ouderdom van de motor, het vermogen (een 2l. benzine verbaasde me wel bij een T4) of speelt hier de debietmeter een rol?


Johan.
Laatst gewijzigd door Johan D op 18 aug 2010, 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Starten en stilvallen

Bericht door Rafke 108 »

Johan D schreef:Bij de T4club België dacht iemand aan relais 109...

Johan.
Kleine wereld ;-)
Da was ik die dat dacht, maar had er wel bijgezegd dat ik niet wist of dat bij jou busje al van toepassing was...
Meende me iets te herinneren dat het enkel bij de TDI's aanwezig was...
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Starten en stilvallen

Bericht door Roger B. (11)61 »

relais 109 heeft een benzine toch niet? (meen dat ik hier vaker gelezen heb dat dat alleen in de TDI zit.)

een 2 liter benzine is nou niet echt een beul van een motor, zeker met een camperinterieur erbij is een T4 dan best een zware auto natuurlijk...

als een 93'er geen transpopnder heeft weet ik ook zo 1,2,3 niet waar je het zoeken moet, zeker niet omdat het niet iets is wat blijvend is.

ik kan me voorstellen dat het in of aan de zekeringskast zit, losse connector of probleem in de zekeringskast
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Starten en stilvallen

Bericht door Multivan Generation »

Misschien eens kijken,
of er een slangetje naar de motorcomputer gaat?
En zo ja, dat eens vervangen..

Lamdasonde bij een benzine kan natuurlijk ook,
net zoals gasklephuis eens goed uitkuisen.. :knipoog

Ik ga er even van uit, dat alle filters schoon zijn en vervangen geweest..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: Starten en stilvallen

Bericht door Johan D »

Hallo daar...

onze camper is terug! Uiteindelijk werd de motorcomputer vervangen. Blijkt een duur stuk, maar is op kosten van de garage. Het probleem met die elektronica is natuurlijk dat je nooit helemaal zeker bent of de échte oorzaak nu weg is. Een kapotte riem, zekering, kabel, benzinepomp dat kan je zién, een computer met kuren dat is wat anders.
Enfin, laat ons hopen dat het verholpen is.
Ik merk wel één verandering. Als je de sleutel uit het contact haalt, hoorde je tevoren vijf korte piepjes. Nu niet meer. Iemand een idee wat dat kan zijn?

T4-groeten,

Johan.
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: Starten en stilvallen

Bericht door Johan D »

Dat zou kunnen. Ik heb er net een andere radio in geplaatst en misschien heeft het daar dus mee te maken. Ik zal misschien de andere nog eens terugplaatsen om te horen of de piepjes er dan terug zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Starten en stilvallen

Bericht door Multivan Generation »

Een oudere motorcomputer was ook plausibel.
De motorcomputers die voorzien zijn van een drukslangetje gaan langzaam aan
problemen geven.
Dat heeft te maken met veroudering van de elektronische componenten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie