Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 spanningsregelaar

vragen over de T4
Pedro
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2010, 23:18

T4 spanningsregelaar

Bericht door Pedro »

Hallo,
De dynamo in mijn T4 camper laadt niet alleen de startaccu, maar ook 2 stuks "huishoud"-accu's. Deze laatsten zijn gel-accu's van 200 Ah. 1 jaar oud
Volgens het display in mijn auto laadt de dynamo met maximaal 13,1 V. Ik meen gehoord te hebben dat de gel-accu's 13,7 v. nodig hebben.
Ze lopen (te) snel leeg bij normaal gebruik, zoals binnenverlichting en koelkast.
Mijn vragen; * klopt het verhaal van de noodzakelijke hogere laadspanning voor gel accu's?
*kan er een andere spanningsregelaar op mijn dynamo?
*is een laadspanning van 13,7 V. schadelijk voor de startaccu (lood)?
*wat zijn de kosten van vervanging van de regelaar?
Met dank en vr. gr.
Piet
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door repelsteeltje »

dynamo laad voor de loodaccu ergens tussen de 13,8 en 14,2 volt.

meet dat eerst eens op de accu onder de motorkap. (draaiende motor uiteraard)

Is het daar goed, meet dan met een goede multimeter op de huishoud accu. Is het daar niet goed dan is er teveel weerstand op het padje van de dynamo naar de gelaccu. Overgangen, relais enz. checken.

Overigens is een laadcontroller voor de gelaccu aan te raden, dingen kunnen niet tegen overladen, of te hoge laadstromen en laden bij een te hoge accu temperatuur.
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door gait »

Volgens mij hoort een dynamo tussen de 13,5 en 14 volt bij te laden. Als je een normale auto hebt met een goede accu zal hij ongeveer 13,8 laden. Dit is dus niet schadelijk voor een accu. Wel is de toestand van een accu erg belangrijk bij het aflezen van de laadspanning. Wanneer je een slechte of lege accu hebt kan de laadspanning wel op iets boven de 12 volt blijven hangen. Een lage laadspanning wil dus niet altijd zeggen dat de dynamo defect is!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door Multivan Generation »

@ Pedro,
ik heb een tijdje terug hier op het forum gelezen,
dat het voor een camper zeker niet verkeerd is,
om hem regelmatig naast het huis aan de stroompaal te hangen,
zodat de accu's wel weer helemaal vol geladen worden.

Ik meen me te herinneren,
dat dit vol laden wel een aantal weken kon duren,
met het boardsysteem..

Misschien kunnen anderen dit bevestigen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door odorf »

@Pedro;
Ik kan geen direkt antwoord geven op jouw vragen. Maar wel mijn ervaringen als vergelijking.
Mijn Gel-huishoud-accu's in mijn CaliforniaCoach zijn ook een jaar oud. Onlangs heb ik een weekeinde de koelkast weer intensief gebruikt. Beginstand na dit gebruik rond de 12,5v. Onder het rijden worden ze op 14,4v opgeladen. Als ik stop -al na een anderhalf uur rijden- geeft het display aan dat de spanning op 13,8v staat.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door HenkK »

Zowel de loodaccu als de gel accu hebben 6 platen van 2.1 volt = totaal 12.6 volt. Deze spanning zal een volle accu dus aangeven. Een Gel accu is, zoals gezegd gevoelig voor overladen.

Lood/Gelaccu
Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
Einde van ontladen: 11,8 V
Laden met: 13,8-14,4 V
Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
Bij continu laden: maximaal met 13,8 V
Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.

De laadspanning moet altijd boven de klemspanning van de accu te liggen. Bij een Gel accu die altijd opgeladen wordt door een druppellader kan verschil optreden in de spanning per cel. Dan is het handig deze een keer volledig op te laden met een continu lader. Een Gel accu mag verder ontladen\zijn worden dan een loodaccu.

De maximale laadspaning van een Gel batterij mag 2,38 volt per cel bedragen bij 20 graden celsius, Bij omgevings temperaturen boven 20 oC MOET de laadspanning naar beneden bijgeregeld worden, om gasvorming te voorkomen. Er ontstaan anders zgn gasbelletjes die de capaciteit doet afnemen.

Als de Gel accu te snel ontladen wordt door gebruik en de klemspanning is bij begin 12.6 volt ( niet aangesloten) dan toch maar even de stroomopname bekijken van de aangesloten apparatuur. Een koelkastje e.d. verbruikt aardig wat Watt's
Deze stroomafname delen\ berekening t.o.v. de Amp/hr die op de accu staat en je weet ongeveer de maximale tijd.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door repelsteeltje »

Mijn california heeft de eerste gelaccu nog achterin staan, 10 jaar oud......

ook deze vakantie is gebleken dat hij probleemloos 3 dagen de koelkast, het lampje in de avond en ook nog zo af en toe de standkachel kan hebben. (tja, op 1800 meter hoogte camperen betekend dat je 's avonds de kachel aan kan doen, ook in de zomer)

ding is origineel, en zover ik begrijp wordt de lading van de gelaccu geregeld via de omvormer onder de koelkast, ook als je dus rijd en de accu te warm wordt schakeld het relais uit. (via temperatuursonde in de accubak)

ofwel goede constructie kan je een hoop acculeed besparen, die gelaccu's hebben aardige prijskaartjes.
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door Freekw »

repelsteeltje schreef:Mijn california heeft de eerste gelaccu nog achterin staan, 10 jaar oud......

Die van ons is van 92 :ie verteld de sticker op de accu (zat bij het aangekochte inter.van een California uit 1992
2 dagen gaat nog net lukken.(ik heb het idee dat het steeds langer word,word nu regelmatig gebruikt)


Die tem.sensor past het voltage aan naarmate het warmer/kouder word.(tem. gestuurde lader,orgineel westfalia)
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door repelsteeltje »

nog 8 jaar te gaan dus :adhd
Pedro
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2010, 23:18

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door Pedro »

Hallo forumleden,
dank voor jullie uitvoerige reactie's.
Mijn probleem blijft dat de huishoudaccu's beter worden geladen als de auto aan "de paal" staat.
Daarna is het dan inderdaad mogelijk om 2 à 3 dagen vrij te staan met gebruik van koelkast etc.
Ditzelfde zou ik ook willen bereiken na een rit van enkele uren, maar dat wil nog steeds niet lukken.
Zou een extra dynamo een oplossing kunnen zijn?
Met vr.gr.
Pedro
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je een standaard 90A dynamo hebt en je rijdt met verlichting, koelkast, aanjager, ruitenwisser en twee accu's om op te laden.....

tja dan houdt het ergens een keer op he, hoeveel die dynamo dan nog meer kan leveren als wat er verbruikt wordt, en daarbij laadt ie ook nogeens je startaccu (misschien zelfs dat er electronica in d bus zit die de startaccu voorrang geeft)

Als er plaats is voor een tweede dynamo kun je in elk geval je huishoud en voertuig circuit volledig scheiden. de kans is dan wel aanwezig dat de dynamo wel voldoende capaciteit heeft om je accu vol te krijgen.

De spanningsregelaar regelt alleen tot welke spanning er geladen wordt, niet met hoeveel ampere (inderect natuurlijk wel omdat de stroom (mede) bepaald wordt door de spanning)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door Multivan Generation »

@ Pedro,
welke dynamo heb je er in zitten?
90 Ah of 120 Ah?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ah is een aanduiding voor capaciteit van accu's

de max laadstroom die een dynamo levert wordt gewoon in A aangeduid.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door Harry62 »

Ik zou ook zeker eens kijken naar de dikte van de kabel die tussen de huishoudaccu's en de dynamo zit.
Wil je een beetje snel opladen ( meer dan 30 Ampere) dan moet je minimaal 6 mm doorsnee kabel hebben.
En dan bedoel ik het koper gedeelte, niet met de ommanteling er bij.

Ik denk dat Henkk wel weet hoe je het precies uitrekend, of een tabel heeft, welke dikte je nodig bent.

Nadeel is wel dat je koolborstels sneller zullen slijten als je veel stroom wil laden/gebruiken met een relatief
kleine dynamo(90Amp).
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 spanningsregelaar

Bericht door Multivan Generation »

ik hoorde dat campers standaard een 120A dynamo zouden moeten hebben,
vandaar dat ik het vroeg.. welke de vraagsteller heeft :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie