Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eerste auto, poging 2

vragen over de T4
Plaats reactie
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

chiptuning was niet mijn bedoeling, maar wat is een drukgroep precies voor iets, en hoe verhelp je dat?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door matje86 »

nee hoor hij staat alweer op 356ooo :driveT4 :lach in den tussen tijd alweer een aandrijfasje vervangen he(600 eur) maar ja daar koop je geen nieuwe t4 voor :jump
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Charles 1065 »

Sowieso vind ik die 5 eigenaren van Charles' bus eerlijk gezegd wat griezelig. Maar goed, dat komt misschien omdat ik (te) voorzichtig ben met kopen. In ieder geval bedankt voor de tips tot zover?????

Ik ben derde eigenaar van de bus, de twee keer op de voorraad van een garage telt de RDW ook als eigenaar :toppie
Eigenaar 1 en 2 zijn bij mij bekend en tevens hun telefoonnumeer :toppie
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door GerJol 716 »

Pieter E schreef:Iemand stelde voor om via de dealer de vorige eigenaar op te sporen, heeft dat een beetje zin of lacht 90% van de dealers je uit bij zo'n vraag?
Volgens mij moet het toch wel mogelijk zijn, om achter meer gegevens te komen.
Je zou het kenteken telefonisch op kunnen vragen, en dan via de RDW raadplegen.
Als je ziet hoeveel brieven wij al gehad hebben van opkopers van bedrijfswagens, waar we dus nooit of te nimmer wat mee te maken hebben gehad.
Die gasten weten ook via de kenteken registratie de eigenaren van bussen te achterhalen, en daar vraag je er niet om. :bonk

Succes met de jacht....

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

@jan: ik ben zeker van plan de distr riem en rollen te vervangen, dat zou echt stom zijn om niet te doen.

Maar zoals ik in mn openingspost al zei (of had willen zeggen :knipoog ) zou dit mn eerste auto worden, dus ik heb het niet gigantisch breed natuurlijk. Nu begin ik door al die spookverhalen over die koppeling van een blauwe TDI toch wel erg te twijfelen, moet ik dan sowieso blauwe TDI's van bouwjaar 2001-2003 laten staan?

Of hoe duur is het verhelpen van het probleem met de koppeling, en is dit dan een blijvende oplossing of gaat het dan vanzelf weer terugkomen? Ikzelf ben in ieder geval een rustige rijder, dus de koppeling heeft bij mij niet zo veel te lijden.

En als de bus nu bij de proefrit geen koppelingsproblemen heeft, is de kans dan toch groot dat ik die na een paar duizend km ga krijgen (zal er namelijk waarschijnlijk rond de 10.000 km per jaar mee rijden)?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Roger B. (11)61 »

de drukgroep is een metalen "kom" met een veersysteem die op het vliegwiel van de motor geschroefd zit.

Tussen deze drukgroep en het vliegwiel zit de koppelingsplaat die op de ingaande as van de versnellingsbak zit.

Als je de koppeling niet ingetrapt hebt drukt het veersysteem in de drukgroep de koppelingsplaat klem tussen drukgroep en vliegwiel en wordt de krukas verbonden met de ingaande as van de versnellingsbak.

Trap je de koppeling in, dan haal je de kracht van het veersysteem af en wordt de koppelingsplaat niet meer vastgeklemd tussen vleigwiel en drukgroep en kan de ingaande as van de versnellingsbak stil staan terwijl de krukas draait.

tijdens het intrappen en loslaten van de koppeling varieer je de (veer)kracht waarmee de koppelingsplaat opgeklemd wordt tussen drukgroep en vliegwiel en slipt de plaat met wrijving (afhankelijk van de veerkracht) en zal ie gelijkmatig de stilstaande versnellingsbak meenemen tot de ingaande as van de vernellingsbak gelijk toerental heeft als de krukas.

Als je nou zo'n slechte (of een versleten) drukgroep hebt is de veerkracht wat aan de zwakke kant en kan het voorkomen dat de kopplingsplaat toch slipt tussen vliegwiel en drukgroep terwijl het koppelingspedaal niet ingetrapt is.
Deze slip zorgt voor slijtage en op een gegeven moment slipt ie erg makkelijk en kun je er bijna niet meer mee rijden.

Dit doorslippen komt meer voor als je op toerentallen en gaspedaalstanden rijdt waar de motor zijn maximale koppel levert, en als ie meer kracht moet leveren (zwaar beladen, in sneeuw,modder enz, berg op, met aanhanger) dan wanneer je leeg op een vlakke weg rustig optrekt..

Als je bij het vernieuwen van de koppeling er gewoon een setje van een 102 pk op zet is het probleem voorbij.

zonder 2massa vliegwiel koop je een goede set van luk of sachs op ebay voor pakweg 180-200 euro, met 2massavliegwiel tegen de 600 euro. Bij 100.000 zou het vliegwiel in principe nog niet nodig moeten zijn.

Vervangen is een ander verhaal, als je dat moet laten doen denk ik dat je er minimaal een uurtje of 5 voor betaald (300-400 euro ofzo als je niet bij de officiële dealer gaat)

voor een 88pk denk ik dat je tussen de 80.000 en 140.000 moet rekenen dat de koppeling zich aandient. een 102 pk doet doorgaans 140.000-190.000 met de koppeling (uiteraard is dat wel afhankelijk van berijder en gebruik)

de koppeling hoeft het probleem niet te zijn om een 88pk te laten staan. dat is één keer pakweg 600-800 euro kosten en dan weer ruim 100.000 rijden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

Roger, heel erg bedankt voor je uitleg, dat verklaart een hoop. Nu ben ik zelf niet zo handig, dat ik zelf zon setje erop kan zetten (ik kan gerust zeggen, ik ben helemaal niet handig). Dus dan zal zon drukgroep/koppeling vervangen me incl arbeidsloon dus zon 1200 euro kosten begrijp ik? Das wel een kostenpost, maar goed dat ik dat van tevoren weet.

Inmiddels heb ik al wat meer info weten los te peuteren bij die autohandelaar, ik heb vanmorgen ze nog eens gebeld en deed alsof ik niets wist omdat ik iemand anders aan de lijn kreeg (bleek zoon eigenaar te zijn) en gewoon weer alles gevraagd en me nu niet laten overrompelen. Na even zoeken bleek hij te melden dat de onderhoudsboekjes er niet bij zaten (was eerst wel zo) maar de dealer wist hij ook niet, terwijl de dealer die ik maandag had opgegeven gekregen weldegelijk klopte. Wel weer moeilijk met vorige eigenaar, het was toch een vertrouwenskwestie waarin we elkaar moesten vertrouwen, bij de AH ga je ook niet de melkfabriek bellen vond hij. Na een beetje aandringen kreeg ik dan los dat de bus van een ICT bedrijfje (SPHINX in Nieuwerkerk a/d IJssel) was geweest, vanmiddag is daar de eigenaar aanwezig en kan ik horen of dit een bedrijfswagentje was of zijn priveauto (dr zat een klerenhanger in en wortelnotenhouten dashboard + stuur, dat doe je niet standaard zomaar in een bedrijfsbus).
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor 1200 euro laat je het bij de dealer doen, of neem je bij een universele het 2mv erbij........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door gait »

Een gebruikte auto is niet nieuw! Als hij technisch in orde is maakt het toch geen fluit uit hoeveel eigenaren er geweest zijn? Gewoon iemand meenemen die er veel verstand van heeft, geen buurman die ''wel eens zelf een lampje wisselt " . Of een dekra keuring o.i.d. Dan weet je al heel wat meer. Binnen in de motor en versnellingsbak kan niemand kijken volgens mij.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Multivan Generation »

en met die koppeling kun je ook gewoon geluk hebben :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

OK, dat is duidelijk. Ik dacht even te begrijpen dat blauwe TDI standaard koppelingsproblemen betekent, maar dat hoeft dus lang niet altijd per se zo te zijn.

Inmiddels de eigenaar aan de tel gehad, en klinkt goed. Af en toe een aanhangwagen erachter, maar nooit zwaar beladen (kasten, tuinspullen en serverrekken). Hij had hem weggedaan voor een nieuw en groter model.

Nu nog proberen of ik wat kan onderhandelen, hetzij prijs of garantie, maar in ieder geval heel erg bedankt voor de informatie, ik houd jullie op de hoogte.
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

Toch nog een vraagje, want ik weet dat naast het vermogensverschil tussen de zilveren TDI en blauwe TDI de blauwe TDI geen of een andere intercooler heeft, maar kan iemand mij precies het verschil uitleggen?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Roger B. (11)61 »

verschillen 88-102 pk TDI
effe zo wat ik weet op te lepelen

-geen intercooler op 88pk, wel op 102 pk
-88 pk eentraps, 102 pk tweetraps verstuivers
-waarschijnlijk is de inspuitpomp ook niet volledig identiek
-andere software in motormanagement
-versnellingsbak 88pk heeft kortere versnellingen dan de 102pk
-102PK heeft koppeling die meer krachten kan overbrengen dan die van de 88pk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

Dank je roger, dat is helder. Nu lees ik op sommige plekken dat ook de waterpomp regelmatig vervangen moet worden, klopt dat? En weet iemand of ze bij PON nog steeds onder coulance van die koppelingen vervangen (qua tijd kan ik me voorstellen dat ze daar inmiddels mee gestopt zijn, maar gezien de km stand zou een koppeling nu wel erg vroeg zijn)?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Multivan Generation »

@ Pieter,
misschien maak jij je op voorhand al wel een beetje druk om niets .
Heb je nu al zelf met die betreffende bus gereden??
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie