Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eerste auto, poging 2

vragen over de T4
Plaats reactie
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

ha multivan,

Misschien maak ik me wel een beetje druk om weinig, aangezien het mijn eerste auto is en ik nog niet heel rijk ben voorkom ik liever onnodige uitgaven. En omdat ik van bijna iedereen hier begrijp dat zo rond de ton de koppeling van een 88pk begint op te spelen (althans dat begrijp ik eruit) maak ik me daarover wel wat ongerust, dat ik morgen met de auto ga rijden en niets aan de koppeling te merken is maar dat ie over een half jaar ineens op komt spelen. Als ik dat verkeerd begrepen heb, laat het dan even weten ! :jump

Over die waterpomp is meer een vraag uit benieuwdheid, ik zie vaak bij advertenties vervangen van distr riem/rollen staan in combinatie met waterpomp, dus dit is meer dat ik benieuwd ben wanneer die waterpomp vervangen moet worden (interval of andere oorzaak)?
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door offline »

Volgens mij vervangt men de waterpomp preventief bij de riem en rollenwissel, omdat de boel dan toch al op de juiste plek openlicht. Dan betreft het nog uitsluitend een waterpompwissel qua kosten en is het een gemiste kans om hem niet direkt in de klus mee te nemen.

Je meldt verder dat je nog niet heel rijk bent, dus ga je ervanuit dat dat nog komt. Geen reden om je druk te maken dus over toekomstige kosten :knipoog

Als je 2e hands koopt, moet je het treffen (bij nieuw trouwens ook) en zal er geen mens zijn die jou kan garanderen dat er in de nabije toekomst geen kosten komen.

Voelt het goed, doen. Voelt het niet goed, laten staan en niet achterom kijken.

Succes

Offline
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

Bedankt, das duidelijk, en iedere auto nieuw of gebruikt kan voor verrassingen zorgen. Maar het feit dat je een waterpomp moet vervangen is nieuw voor me, wat is daarvan de technische reden (wil hier graag wat over leren), en wat kunnen de gevolgen zijn als je een defecte waterpomp krijgt?
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door offline »

Pieter E schreef:Bedankt, das duidelijk, en iedere auto nieuw of gebruikt kan voor verrassingen zorgen. Maar het feit dat je een waterpomp moet vervangen is nieuw voor me, wat is daarvan de technische reden (wil hier graag wat over leren), en wat kunnen de gevolgen zijn als je een defecte waterpomp krijgt?
Technische reden is slijtagedeel

Gevolgen lekke waterpomp - geen of te weinig koelmiddel - te hete motor door te weinig koeling - alles naar de kl*te

Niet teveel piekeren verder, gewoon ja of nee.

Succes

Offline
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door HenkK »

Bij vervangen distributie wordt toch altijd de waterpomp en rollen vervangen, tenminste bij mij wel.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door gait »

Als je een gebruikte auto koopt moet je gewoon 1500 euro reserveren het eerste halfjaar voor onvoorziene kosten. Heb je die 1500 euro niet kun je volgens mij beter een goedkopere auto kopen of nog even wachten tot je wel reserve hebt. Verder kun je tot in de treure door piekeren en vragen, maar hier kan niemand je garanderen dat er niets kapot gaat. Dus wat ik al eerder schreef: iemand meenemen die er verstand van heeft of goede aankoopkeuring laten uitvoeren! Van tevoren goed verdiepen in de materie kan natuurlijk geen kwaad!!

Succes
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

He, dat was balen, hij was net vrijdag kort voor sluitingstijd verkocht. Ik zal dus even verder moeten zoeken. Als jullie zelf nog iemand kennen die van zn bus af moet (liefst t4) met tot ongeveer 1,5 ton gelopen, dan houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door starfire »

Tja, bij lang twijfelen kan je dat natuurlijk gebeuren....
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Roger B. (11)61 »

die bus van Charles is toch niet verkeerd? en als je die blauwe kon betalen, met die van Charles heb je dan meer reserve voor onvoorziene kosten, Charles kent de history en wil die vast ook wel delen met je, en reken er maar op dat een TDI eigenlijk zonder misbruik makkelijk de 500.000 moet kunnen halen bij tijdig en juist onderhoud...... \

Waterpompverhaal

Bij een VW T4 TDI motor wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem van de nokkenas, als je die pomp dus apart moet vervangen komt er evenveel arbeidsloon bij kijken dan bij een distributieriemwissel...... De pomp kost bij VW 89 euro (doe jezelf een lol en neem een originele, imitatie heeft mij een motor gekost) kwa werk bijna niks als je de distributie er toch af hebt.

Bij heel veel auto's moet de waterpomp vroeg of laat vervangen wordem, soms zit ie lastig achter de distributie, soms zit ie in de distributie opgenomen...in die gevallen wordt er vaak bij de distributiewissel preventief een nieuwe pomp geplaatst.

Als je zeker wil zijn dat je geen kosten hebt de komende 12-36 maanden moet je een nieuwe kopen en hopen dat je alles onder garantie verholpen kunt krijgen......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Multivan Generation »

Pieter E schreef:He, dat was balen, hij was net vrijdag kort voor sluitingstijd verkocht. Ik zal dus even verder moeten zoeken. Als jullie zelf nog iemand kennen die van zn bus af moet (liefst t4) met tot ongeveer 1,5 ton gelopen, dan houd ik me aanbevolen.
Goede en mooie T4's staan vaak niet lang te koop,
dus dit was te verwachten.

Succes met de zoektocht naar een ander, voor jou geschikt exemplaar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Ron---63--- »

De bus van Rens 79 is ook te koop, is een prima bus die goed onderhouden is door een liefhebber.
Mss een mailtje sturen naar hem?? Blijftie toch nog "in de club" :lach
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Pieter E »

Sommige info wilde ik graag weten, ook als achtergrondkennis. Twijfelen heb ik wel gedaan, maar eerder dan vandaag kon ik er toch echt niet langs, omdat ik wel graag met mn vader dr langs wilde gaan omdat die veel meer kijk op auto's heeft dan ik. Nu even verder kijken.

EDIT: die zwarte bus ziet er inderdaad goed uit, stom dat ik die over het hoofd heb gezien..

EDIT2: whoa wat stom van me, ik zocht bussen altijd op de bestelauto afdeling van marktplaats, terwijl ze ook onder gewone autos staan. nu voel ik me toch wel erg dom :bonk
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 jan 2007, 00:08
Locatie: Rijnmond

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Rens 79 »

Ron---63--- schreef:De bus van Rens 79 is ook te koop, is een prima bus die goed onderhouden is door een liefhebber.
Mss een mailtje sturen naar hem?? Blijftie toch nog "in de club" :lach
Lieve :love Ronald.
Allereerst bedankt dat je mijn bussie onder de aandacht wil brengen.
Alleen is dit geen bussie voor Pieter E,als hij die strakke bus van Charles 1065 al niets vindt met al die eigenaren (3).
Dan is mijn bus al helemaal niets voor hem ik ben dan pas de 2e eigenaar maar is inmiddels de 14 jaar al gepasseerd.
En dan kan er wel eens wat kapot gaan,en ik kan geen garantie geven,en heb ook geen zin dat ze voor mijn deur staan te .....
van dit en dat mankeert eraan.
Mijn bus heeft mij buiten het normale onderhoud nog nooit in de steek gelaten ook niet financieel)
Nr 79 moet binnenkort naar de garage voor een grote beurt + Apk en ook de distribtie riem + spanrollen en natuurlijk de waterpomp
moeten vervangen worden en omdat dit toch wel in de papieren gaat lopen en ik dan de vraagprijs niet
evenredig kan opschroeven,maar besloten nog een poosje lid te blijven van DE club. :T44EVER
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Ron---63--- »

:jumpklap :jumpklap :jumpklap Toch een goede beslissing genomen Rens :toppie
Een audi is toch niks man :bifun :bifun

Jammer Pieter........succes met zoeken verder
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: eerste auto, poging 2

Bericht door Charles 1065 »

Rens 79 schreef:
Ron---63--- schreef:De bus van Rens 79 is ook te koop, is een prima bus die goed onderhouden is door een liefhebber.
Mss een mailtje sturen naar hem?? Blijftie toch nog "in de club" :lach
Lieve :love Ronald.
Allereerst bedankt dat je mijn bussie onder de aandacht wil brengen.
Alleen is dit geen bussie voor Pieter E,als hij die strakke bus van Charles 1065 al niets vindt met al die eigenaren (3).
Dan is mijn bus al helemaal niets voor hem ik ben dan pas de 2e eigenaar maar is inmiddels de 14 jaar al gepasseerd.
En dan kan er wel eens wat kapot gaan,en ik kan geen garantie geven,en heb ook geen zin dat ze voor mijn deur staan te .....
van dit en dat mankeert eraan.
Mijn bus heeft mij buiten het normale onderhoud nog nooit in de steek gelaten ook niet financieel)
Nr 79 moet binnenkort naar de garage voor een grote beurt + Apk en ook de distribtie riem + spanrollen en natuurlijk de waterpomp
moeten vervangen worden en omdat dit toch wel in de papieren gaat lopen en ik dan de vraagprijs niet
evenredig kan opschroeven,maar besloten nog een poosje lid te blijven van DE club. :T44EVER

Ik ben zowieso van plan om lid te blijven, maar mocht de camper (ook T4) die ik kan overnemen eind deze maand worden ingeruild dan gaat mijn bussie ook uit de verkoop.
Kijk dan of ik deze mooie T4 van mezelf laat ombouwen tot camper..... :wjw
Mocht dat senario het worden dan krijgt deze bus "levenslang" bij me :zwaai
Plaats reactie