Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radiator nakijken

vragen over de T4
Plaats reactie
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Radiator nakijken

Bericht door renevanh »

Een tijd terug om een geheel andere reden een account aangemaakt, maar die komt nu van pas :D

Gisteren reed ik met mijn T4 1.9D uit 1996 naar huis toen ik een raar, branderig luchtje rook. Smeltend plastic/kabel isolatie, zo'n luchtje. Het luchtje kwam duidelijk NIET rechtstreeks door de ventilatie of verwarming naar binnen, maar was buiten de bus, vooral rechtsvoor goed te ruiken.
Thuis de motorkap maar even opengetrokken en eens goed overal geroken. Het branderige luchtje lijkt rechtsvoor uit de radiator te komen. Dat leek me geen goed voorteken, dus vandaag de T4 maar even laten staan.
Nu wil ik de radiator eigenlijk even openen om na te kijken of er iets te zien valt, gesmolten plastic of kabel bijvoorbeeld, misschien gewoon vuil wat aan het stinken is door de warmte. Helaas ben ik een complete beginneling als het om sleutelen aan auto's gaat. Ik weet de radiator te vinden, maar is die er een beetje makkelijk uit te krijgen (hier en daar wat schroefjes los), of wordt dat een hele operatie?
Heeft iemand misschien al een idee wat er mis zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Radiator nakijken

Bericht door Roger B. (11)61 »

wijsneus of korte neus?

en radiateur openen?? dat gaat niet volgens mij is een geheel (IN de radiateur zitten ook geen kabels en dergelijke, alleen koelwater)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: Radiator nakijken

Bericht door Joop1972 »

Volgens mij kun je hem in servicestand zetten, dwz als je de grille demonteert kun je de radiateur naar voren klappen zonder de slangen etc los te maken.

Maar voordat je begint geef ik je de raad eens goed naar de kabels onder de motorkap te kijken.
Nergens een kabel die tegen een heet oppervlak aanligt? Niet toevallig een stukje plastic tegen een heet deel aangewaaid tijdens het rijden en dat nu blijft plakken?

Succes Joop
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Radiator nakijken

Bericht door bartt4 »

verlichting ook aan gehad? kijk eens in je rechter koplamp of je stekker op je lamp niet aan het opfikken is. Dit zelf ook meegemaakt door oxidatie en slecht contact. Hierdoor de stekker om de lamp gesmolten
RUBBEREXPRESS
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Radiator nakijken

Bericht door renevanh »

Excuus voor de belachelijk late reactie...

Een kennis weet ietsje meer van auto's in het algemeen dan ik, dus samen met hem er, eigenlijk al de dag na de post, naar gekeken. Kwam hem toevallig tegen.

Het enige wat we hebben kunnen vinden is een druppeltje koelvloeistof op een aanvoerleiding van het motorblok. Dat werd een tikkie warm en ging stinken.
Mogelijk ergens een heel klein lekje dus.

Nu, een aantal weken later, al lang geen stank meer. Ik heb heel erg regelmatig gecontroleerd of er koelvloeistof gelekt had (bijna na elke rit van meer dan 10km), niks, noppes, nada.
Hoe dat druppeltje daar gekomen is... geen idee.

Aan een probleem met de verlichting heb ik later ook gedacht. Die werkt echter nog prima, maar ik ga het toch even nakijken.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Radiator nakijken

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Is niet een "contactblokje" van je voorgloeizekeringen of van de ventilatorenzekeringen losgesmolten in de behuizing?

groet,
Herman744
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Radiator nakijken

Bericht door renevanh »

Voorgloeizekering lijkt me erg sterk, geurtje kwam pas nadat de motor helemaal warm was.

Ventilatorzekering zou altijd kunnen.
Kan nu niet kijken, auto staat nog bij de garage ivm schakelprobleempje.
Plaats reactie