Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dure diesel

vragen over de T4
Plaats reactie
azzie
Berichten: 335
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:00
Locatie: RoseValley

Dure diesel

Bericht door azzie »

Heb laatst die dure diesel getankt van de BP Ultimate geloof ik kan het nu zo zijn dat me bussie ineens harder gaat rijden en zeg maar gerust een stuk feller is EN ook nog eens iets zuiniger ?

het lijkt me sterk maar graag jullie ervaring ermee
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Dure diesel

Bericht door frank884 »

azzie schreef:Heb laatst die dure diesel getankt van de BP Ultimate geloof ik kan het nu zo zijn dat me bussie ineens harder gaat rijden en zeg maar gerust een stuk feller is EN ook nog eens iets zuiniger ?

het lijkt me sterk maar graag jullie ervaring ermee
Over het eerste kwartaal van 2007 heb ik 72 centen voor de diesel betaald
per liter (aankoop via de baas) "grootverbruik eigen pomp en ex btw"
het prijs verschil is me wat te groot. om het te proberen
maar ook aan de pomp zou ik het niet doen, ik geloof er niet in.
zelfde als benzine euro 95 en 98. maar ook voor verbruik niks uit.
trouwens 102 pk is fel genoeg, .(het is een bus geen race wagen) en qua zuinigheid valt met een T4 het meeste
te behalen in niet hard rijden,
1:15.5 kan ik halen,als ik onder de 90a 100 km/h blijf. maar blaas ik met 160 naar Polen dan is de stand 1:10.3.
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Ik rijd zelf nu geruime tijd ultimate van BP,maar eerlijk is eerlijk,het loopt allemaal net ff mooier en beter,plus de reinigende werking van de moter.

Hier een link van tno

http://www.tno.nl/groep.cfm?context=mar ... =190&laag2

Rapport van ultimate te downloaden :klappen
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Bericht door GerJol 716 »

Ik heb er nu Total Excellium Diesel ingegooid, kijken of ie inderdaad nog zuiniger kan worden onder zelfde rijgedrag.
Volgens de slogan bij de pompzuil moet je meer uit een liter halen.
Kan er op dit moment nog niet veel van zeggen, loopt gewoon als een diesel :lach

In ieder geval was het rijden met aceton door de diesel niet zuiniger, wel iets rustiger kwa geluid.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik heb alleen ervaring met Shell V power diesel. (tdi 102 pk, T4 westfalia camper))
De motor is stiller. Het verbruik is zuiniger.
Nu 1 op 16,3.
Voor die 7 cent extra per liter vind ik het een verbetering.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bericht door erik 924 »

Henk Peter 856 schreef:Hoi, ik heb alleen ervaring met Shell V power diesel. (tdi 102 pk, T4 westfalia camper))
De motor is stiller. Het verbruik is zuiniger.
Nu 1 op 16,3.
Voor die 7 cent extra per liter vind ik het een verbetering.

Mag je LMM wel eens nakijken want 1 op 16 lijkt me wel heel sterk.
Zo traag als een slak zal ie dan moeten zijn.
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

veel snelweg, constant tegen de 100 met cruisecontroll, overschakelen bij 2200 toeren, turbodrukmeter :turbodruk 0,4 bar dan rijdt ie het zuinigst.
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Bericht door thijs »

Henk Peter 856 schreef:veel snelweg, constant tegen de 100 met cruisecontroll, overschakelen bij 2200 toeren, turbodrukmeter :turbodruk 0,4 bar dan rijdt ie het zuinigst.
als ik bij 2200 rpm schakel,kom ik daarna onder toeren te rijden en als ik iets niet wil is et onder toeren rijden,zeker als de bus iets moet trekken. ik schakel normaal over bij zon 2700 toeren ,ook omdat bij mij de turbo geloof ik pas bij 2100rpm echt beginte te werken naar mijn mening, bus is van 1996 102pk,ding heeft een te groot turbo gat vind ik. maar ik vind et wel best zo,ik kom namelijk van een 45kw transportertje,die trouwens zuiniger was dan de 102pk.
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik kwam ook uit een 45 kw T4, de 102 pk rijdt bij mij zuiniger.
ik pas de regels voor het nieuwe rijden toe en heb ook beneden de 2200 toeren nog voldoende kracht.
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Bericht door Peter Coddens »

Ik heb ook mijn twijfels bij de verschillende dieselsoorten. Heb zelf ook al één en ander uitgeprobeerd en merk geen verschil. Heb eveneens een eindje geexperimenteerd met aceton en ook dat gaf geen verschil.

Het enige dat me opviel, (kan subjectief zijn) is dat met aceton de motor rustiger liep en wat minder lawaai maakte.

Eveneens heb ik al gemerkt dat hij in de winter meer verbruikt dan in de zomer.

(Ik heb een 102 pk)

Peter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

met mijn T5 heb ik destijds geprobeerd of Vpower diesel zuiniger was....

na tien tanks kon ik geen noemenswaardig verschil merken in het verbruik, zeker geen verschil dat de (destijds) 10% hogere prijs kon compenseren..

Wel had ik het idee dat de motor er iets stiller door liep.

Dat automotoren in de winter (zeker op kortere afstanden) onzuiniger zijn klopt. Het duurt langer eer alles op temperatuur is (met name de aandrijflijn) Doordat de olie van de versnallingsbak langer koud is en dus dikker heeft de versnellingsbak meer weerstand en zul je dus meer verbruik hebben.

Bij benzine motoren merk je ook het langere verrijkt lopen bij koude motor in je verbruikt doortikken.

Hoe groter de afstanden die je rijdt, hoe minder dit verschil tussen zomer en winter naar voren komt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rozwen
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:56
Locatie: Lostanges Frankrijk

Bericht door Rozwen »

Peter Coddens schreef:Ik heb ook mijn twijfels bij de verschillende dieselsoorten. Heb zelf ook al één en ander uitgeprobeerd en merk geen verschil. Heb eveneens een eindje geexperimenteerd met aceton en ook dat gaf geen verschil.

Het enige dat me opviel, (kan subjectief zijn) is dat met aceton de motor rustiger liep en wat minder lawaai maakte.

Eveneens heb ik al gemerkt dat hij in de winter meer verbruikt dan in de zomer.

(Ik heb een 102 pk)

Peter
Ook ik rijdt al meer dan een jaar met 0,15% aceton. (120 milliliter op een volle tank).
Hier dezelfde ervaring; minder geluid en rustiger loop oftewel vollediger verbranding.
De aceton is hier in Frankrijk gewoon per literfles te koop voor zo'n 3 euro.

Rob.
Plaats reactie