Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

vragen over de T4
markomoordrecht
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19

ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door markomoordrecht »

hallo beste mensen.
Ik heb een t4 88 pk die ik stapsgewijs om wil bouwen naar een 150pk.
Ben inmiddels in het bezit van een 150 pk bak en steekassen.
er zit nogal wat verschil in de type bak en aansluitingen.

Is er iemand die me kan helpen met de digitale handleidingen van beide types?
Hoor graag van jullie.

Gr. Marko
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door René »

Ik denk dat je dat wel kunt vergeten, er is zeer veel anders tussen de 88pk en de 150pk versie.
De koppelingsplaten verschillen zo wie zo in diameter, dus vraag me af hoe je dat zou willen gaan doen.
Mogelijk passen de naven ook niet meer in de astappen vd wielen.
Vereiste van 150PK is namelijk 16" onderstel.

Uiteindelijk kan alles, maar of dat binnen een relatief voordelig budget gaat, tja, dat is net wat je wilt.

René
markomoordrecht
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door markomoordrecht »

Hey Rene,

Een hobby mag geld kosten toch!
Koppeling ligt er voor de 2e keer in een jaar uit bij 20.000 km heb n.l. vorig jaar intercooler geplaatst, egr afgedopt ander inlaat huis erop, uitlaat vervangen, roetkat vervanger erop en max. laten chippen.
Je krijgt wel een glimlach op je gezicht als je er in rijd, maar de koppeling en de bak vinden dit niet leuk.
Aangezien ik meer power wil zal ik toch de bak en koppeling aan moeten passen.

Maar wat jij al zegt, er is veel anders aan een 150 pk dan aan een 88 pk-tje.
een bak heb ik al, steek-assen heb ik ook, koppeling moet ik zowie zo nieuw aanschaffen.
Je geeft al aan dat de steekassen waarschijnlijk niet passen, kan ik me zo voorstellen.
Schakelstangen zien er ook anders uit.
Zijn er nog andere dingen die ik tegen kan komen?
Als ik de boel uit elkaar trek wil ik graag in één keer alles omzetten, heb m'n auto namelijk dagelijks nodig voor m'n werk.

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Wellicht kan een digitale handleiding met onderdeel nummers me een hoop tijd besparen.
Weet alleen niet hoe ik hier aan kan komen.

Groeten Marko
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Pascal-141 »

Het makkelijkste is dat je een complete vooras van een 150PK koopt , dan heb je de correcte naven , remmen enz .
En dat is ook het simpelste , gewoon je huidige vooras eronderuit schroeven , en de andere in de plaats eronder .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door rene930 »

Heej, dit is een leuk toppic om te volgen.
Ik ben er zelf ook mee bezig, maar ik pak het anders aan.
Vorige week is mijn 88pk omgebouwd naar een gereviseerde 102pk bak met sachs performance koppeling en 2mv.
De koppeling kan 350nm + 30% hebben volgens sachs, dit is dus 455nm.
Hier zal nog wel wat marge in zitten.
Begin volgend jaar komt er een hybride GT22V op, andere verstuivers, grote ic e.d.
Of de 102pk bak dit houdt is natuurlijk afwachten, maar er zijn gevallen bekend die er +500nm op zetten, en dit blijft gewoon heel.
Is het dan wel zo verstandig om om te bouwen naar een 16 inch onderstel ?
Het voordeel van een 16inch onderstel is natuurlijk wel de grotere remmen.
T5 GP Multivan Edition 25
markomoordrecht
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door markomoordrecht »

Een kompleet andere vooras, hmm ja, dat voorkomt een hoop gepas en gemeet natuurlijk.
Maarrr, waar haal ik die vandaan??
Heeft iemand nog wat achter op de plank liggen??

Aan de ander kant, als ik de steekassen pas krijg in het huidige onderstel en er andere remblokken op zet scheelt dat misschien weer in de kosten?
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door dennisvt4 »

kan je niet beter alles stapsgewijs verzamelen en in 1 keer ombouwen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
markomoordrecht
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door markomoordrecht »

Alles in 1 keer ombouwen is het mooiste, maar er moet wat gaan gebeuren met de koppeling.
Kan hier geen half jaar meer mee wachten, als ik gas geef slipt de koppeling.
Als er een aanhanger achter hangt heb ik een automaat. :muur

De planning is om in de kerstvakantie de bak en aanverwante onderdelen te vervangen, heeft mijn vrouw ok een keer een gezellige kerst :bifun
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

en een verzwaarde 102pk koppeling erin (dat past gewoon op een 88pk motor) is dat geen optie?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door René »

zoveel vermogen op een 88pk bak, vraagt om de verhoudingen van een 150pk bak natuurlijk.

Ik zou de hele voortrein vervangen, is het minste werk en in Duitsland redelijk eenvoudig te verkrijgen.

Berrie
markomoordrecht
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door markomoordrecht »

Ik voel het meeste voor vervangen van de gehele voortrein.
Duitsland zeg je Berrie, heb je nog tips of een link waar ik het beste kan zoeken.
Ben niet vies van en stukje rijden.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar andere bak past dat dan weer op die AJT? of moet er dan ook een 150pk motor in? korotm, moet je niet de komplete voorkant vervangen (en kun je dan met een verzwaarde 102pk koppeling niet nog een tijdje onderdelen sparen?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
markomoordrecht
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door markomoordrecht »

Bak past op een AJT motor, mits er een compleet vliegwiel met koppeling van een 150 pk in gezet word.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

ah, dan kun je dat dus doen, maar zou ik er meteen een subframe met ophanging en naven /remklauwen van een 150pk opzetten (denk dat je dan ook nog HRC en achterremmen moet aanpassen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door rene930 »

Als je toch al in het bezit bent van een 150pk bak en steekassen, dan zou ik ook alles ombouwen naar 150pk.
Op de duitse ebay staat ook nog het een en ander te koop, ook 150pk onderstellen met remmen.
Je hoeft je dan in de toekomst ook geen zorgen meer te maken als je een grotere turbo wil plaatsen.
Houdt er wel rekening mee dat de overbrengingen van de 150pk bak een stukje langer zijn als de 88pk bak.
Het rijden met een (zware) aanhanger kan dan problemen geven, je komt wat koppel tekort.

Maar laat aub weten wat de bevindingen zijn na de ombouw !
T5 GP Multivan Edition 25
Plaats reactie