Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vette bagger

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Vette bagger

Bericht door pluuke »

Vanmorgen gloeibougies vervangen :yes , en het viel me op dat het rond de vulpijp (ter plaatse van aansluiting op kleppendeksel)
"nogal vet" is :nuts .

Daar zit het carterventilatiepotje, waar de damp in kan neerslaan en de olie terug kan lopen.
De voet is verend en van rubber, bij mij lekt hier behoorlijk wat olie waardoor het eromheen een beetje een vette boel aan het worden is.
(altijd beter dan roest / oxidatie :toppie )

Wie heeft dat potje al een vervangen / heeft ook daar plaatselijk een vette zooi ?

Bij de EGR klep eigenlijk hetzelfde verhaal, hier lekt ook vanalles (dus ook laaddruk ??) waardoor het eromheen ook een vette bende wordt....
Denk dat ik die hele klep eruit sloop en hier gewoon een cilindrisch aansluitstuk voor maak, meteen een betere doorstroming :toppie
Laatst gewijzigd door pluuke op 19 dec 2010, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vette bagger

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb het ook al een tijdje,
kan ook komen door bijschenken van olie wat een beetje overloopt.
Misschien is het een kwestie van een O-ring vervangen :knipoog


Oja, in welke toptijd heb jij de gloeibougies gewisseld ? :zwaai :gekte
Dat schijn je er tegenwoordig bij te moeten zetten/is blijkbaar belangrijk op het forum :bonk :bonk
viewtopic.php?f=2&t=24664
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 19 dec 2010, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vette bagger

Bericht door pluuke »

Is jouw dynamo ook zwart ? :bifun
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vette bagger

Bericht door Multivan Generation »

het kunststof wel ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vette bagger

Bericht door sgsdebruijn »

Peter, is meer ter indicatie dan dat het fallus status heeft (voor mij in ieder geval) :zwaai :knipoog
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Vette bagger

Bericht door GerJol 716 »

Pluuke bedoel je dit "potje", dat is de drukregelklep.
Dan zou de pakking (rubber) vervangen moeten volstaan om de lekkage tegen te gaan.
Pakking Nr is 028 103 500 en komt op ± € 5,-
regelklep ontluchting.JPG
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vette bagger

Bericht door Multivan Generation »

ik dacht even dat hij nummertje 20 bedoelde:

Afbeelding

Die verdenk ik bij mezelf eigenlijk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: Vette bagger

Bericht door Joop1972 »

Ik denk de eerste, ik had hetzelfde probleem. Klinkt herkenbaar
Maar geen toptijd, lekker op het gemakje, mok kofie erbij...

Joop
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vette bagger

Bericht door pluuke »

Fallus=status ???? :bifun :bifun
Geweldige uitdrukking !
Als het daar om gaat moet je de mijne onder een microscoop gaan zoeken....want :

Ging gisteren om 12 uur de garage in, en dan begint het :
-werkbank leegmaken van 6 andere klussen waar het gereedschap nog van ligt te slingeren
-Golfje van de oprit af zetten
-Kever naar buiten
-Bus naar binnen
-Kever weer onder de carport (stel je voor dat ie nat wordt :bifun )
-lekker aan het sleutelen, begint de sneeuw te dooien en sta je ineens in het water
-flikkert een bitje T30 uit je klauwen en moet alsnog de beschermbak los
-kun je met de trekker eerst de zaak droogmaken (dat of in het water gaan liggen)
-nouja, allemaal niet zo erg hoor
-de 3 radiateurs in de servicestand
-vervolgens heb ik de 2 ventilators gedemonteerd, ik wou er echt goed bij kunnen
-met Dasty (ontvetter van de Wibra, superspul) en perslucht de zaak ontvet
Toen was het 6 uur en vond het genoeg, vanmorgen om 10 uur verder :
-inspuitleidingen van 4+5 moesten echt los om er met een pijpsleuteltje bij de bougie van cil 4 te kunnen
-de rest van de bougies waren makkelijk, alleen van cil 2 nog even spannend vanwege de stekker op de voeler in de koelwaterflens, maar die los en dan kun je er mooi langs
-alles mooi schoon en weer dichtbouwen, water nog even afgetapt bij brandstoffilter, om 2 uur klaar :yes

En record tijd :bifun

Nee werkelijk, daar gaat het toch helemaal niet om, een goede monteur in een garage kan het dan in 35 minuten, maar die heeft een brug en doet dan ook niet meer dan dat.
...Bovendien, nu voor 5 tientjes klaar dus ook weer het geld in de zak gehouden, ja tijd is ook geld maar sleutelen is leuk (ffe rust) en je weet weer hoe alles erbij ligt in het vooronder.

Zelf vind ik het leuk om alles om mijn gemak eens te bekijken, hier en daar eens wat te smeren, poetsen etc.

Overigens vind ik dat we een KLOTE blok hebben om aan te sleutelen hoor, hoe diep het zit en hoe vol met slangen/kabels/leidingen. Komt ook door de opties, airco en koelwaterbijverwarmer natuurlijk.

GerJol, je plaatje lijkt me van veel VW kleppendeksels te zijn, maar niet van de T4, in ieder geval exact zoals op mijn Golfje, ook daar heb ik die rubber vervangen, was ook gescheurd.
Noemt Etka dat potje drukregelaar ? Vreemde term, aangezien het ding niks regelt ?

Peter, het is niet van morsen of vullen, dit is duidelijk iets wat al heel lang continue een beetje lekt. De vulbuis heeft een O-ring, maar daarnaast zit het potje, deze heeft ook een afdichting.

Overigens... is de carterdamp aangesloten op de zuigzuide van de turbo, dus hoe kan er eigenlijk overdruk zijn bij dat potje ??

p.s. oude gloeiers waren van Beru, nu Bosch Duratherm, start weer als een tierelier. :yes
Laatst gewijzigd door pluuke op 21 dec 2010, 12:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Vette bagger

Bericht door Pim 328 »

Dan vervang de O-ringen maar want die gaan wel vaker lekken. (het beste is om deze met wat afdichtmiddel erin te zetten, zijn heel gevoelig en dan als eerste de binnenste boutjes vast zetten dan de buitenste)

Tevens 028 103 500 dat is de andere afdichting, hier kun je ook een nieuwe ervan in zetten.

Let bij die laatste wel op dat je het potje niet breekt vooral met dit weer breekt die nogal snel.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vette bagger

Bericht door Multivan Generation »

dank je Pim,
dat is een goede tip (om even te wachten totdat het wat warmer is). :toppie

Maar als het al een aantal jaren zo af en toe wat vettig is, bij mij,
dan wacht ik wel tot de zomer vooraleer ik er wat aan ga doen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vette bagger

Bericht door pluuke »

Oke, Pim

Bedankt voor de tips :toppie
Ik zal die vervangen, dan moet het opgelost zijn.

Begrijp de term drukregelklep nu ook, als het goed is zit er een terugslagklepje in wat de druk in het carter regelt.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
frits k

Re: Vette bagger

Bericht door frits k »

In de werktuig bouw gebruikten we altijd een rubber vet bij de montage van o-ringen en keerringen.
Beter bij het monteren ,Kluber-Silubrin-Grease-hulpmiddel bij montage voor alle dichtingsmiddelen van rubber en kunststoffen.
Vermindert slijtage temperatuur bereik -40 tot+150. :jumpklap

gr,frits
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vette bagger

Bericht door Egbert&Manon »

Je hebt toch wel foto's gemaakt van je project Patrick?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vette bagger

Bericht door pluuke »

:boos
Nee sorry...geef toe dat dat veel leuker is als zo'n lulverhaal.
Klauwen waren ook erg vet.... :blabla

Volgende keer zal ik foto's maken.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie