Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lekkage brandstofpomp acv tdi

vragen over de T4
Plaats reactie
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

lekkage brandstofpomp acv tdi

Bericht door arjantdi »

mijn brandstofpomp is lek (de auto rijd nog prima) ik heb de pomp al schoongemaakt om te kijken waar het vandaan komt, maar het zit zelfs over de aandrijfriem, dus ik vermoed dat ook de keering van de aandrijfas vd pomp lek is.
nu zijn er via ebay afdichtsetjes te koop (orgineel bosch) is dit een beetje te doen? of zijn hier misschien beunhazen die dat vaker hebben gedaan?
en waar kan ik gegevens vinden om de pomp weer op tijd te zetten?
alvast bedankt!

(ps het betrefd een 102pk acv motor van 1999 met edc bosch pomp)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lekkage brandstofpomp acv tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

op het riemwiel zit een inkepinkje tussen de buitenste rand en het deel verder naar binnen.....

op het gietwerk zitten twee nokjes naast elkaar, het inkepingke op het riemwiel moet tegenover de kerf tussen de twee nokjes komen, daarna afstellen middels VAG com (dynamische timingsafstelling)

heb wel nog een pomp van een 96er ACV motor liggen (kleine 350.000km gelopen) zelf nooit reparaties aan de pomp uitgevoerd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: lekkage brandstofpomp acv tdi

Bericht door repelsteeltje »

pomp even van de motor halen, distributie moet dus los.

dan neem je een priem en tikt netjes 2 gaatjes in de keerring, tegen over elkaar. (niet boren, dan krijg je bende in de pomp)

in die 2 gaatjes draai je flinke parkers, niet te ver, net zover dat ze net vast zitten. En aan die parkers trek je met twee klauwhamers de keerring zo uit de pomp vandaan.

NIeuwe keerring het beste monteren met een passend stempel. Een dop uit de doppendoos of pijpsleutel of zo.

Bij mijn weten is dat het enige wat lekken gaat bij dit type pomp.


Overigens, een met diesel besmeurde D-riem kun je het beste vervangen. Ding heeft geen lang leven meer door aantasting van het rubber.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lekkage brandstofpomp acv tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

omdat je hem er toch af hebt als je de pomp demonteerd zou ik er een nieuwe op leggen.

laat je de oude zitten kun je er hoogstens mee stil komen staan, er gaat verder niets stuk als die riem het begeeft, kwestie van pomp op tijd zetten en nieuw riempje erom en dan is het weer opgelost dan.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: lekkage brandstofpomp acv tdi

Bericht door René »

TDI heeft een aparte riem voor de brandstofpomp, dus heeft niets met D-riem te maken, die zit immers aan de andere zijde.
Mijn pomp heet gelekt tussen bovenste deksel en het alu huis eronder.
Naar Bosch dienst gebracht voor reparatie.
Hierna wederom geplaatst en probleem opgelost.

René
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: lekkage brandstofpomp acv tdi

Bericht door arjantdi »

aha! gelukkig zijn er meer die dit hebben gehad! (voor mijn info dan)
ik zat op ebay te zoeken naar een afdichtsetje, maar ik kan alleen de VP37 vinden, en naar wat ik zo kan vinden betrefd dit een VP44?
deze setjes kun je ook zo bij de boschdienst halen neem ik aan? ik heb niet alleen de keering lek, maar ook 1 klein dekseltje aan de voor/onderkant vd pomp (zit met 2 imbusjes vast)
uiteraard zal ik de pompriem direct vervangen als ik de klus ga doen.
is dit een klusje wat goed te doen is in 1 avondje? (kan op de brug) en ik las al een stukje uitleg over de pomp weer afstellen via merktekens. volgens mij moest je dat met de vagcom controleren/bijstellen? kan iemand me meer vertellen of een how-to linkje geven over de pomp afstellen?

ik mag dan wel vrachtwagen monteur zijn, sleutelervaring met de transporter is nihil omdat ik er (bijna) nooit wat mee heb.
bedankt voor de reacties!
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: lekkage brandstofpomp acv tdi

Bericht door arjantdi »

@ roger. bedankt voor het aanbod! maar ik heb via ebay goedkoop een pompje kunnen kopen (maar als ik dit zo lees dan repareer ik de oude! veel leuker ook)
Plaats reactie