Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bi-Xenon of Dual Xenon?

vragen over de T4
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Bi-Xenon of Dual Xenon?

Bericht door niels »

Hallo Allemaal,

Ik heb al enige tijd de dubbel ronde koplampen; maar het grootlicht geeft weinig groot licht(beide voorzien van xenon), en ik kwam onderdstaande tegen, misschien is dit een optie voor een originele koplampunit?
Ik merk wel dat deze dubbele ronde koplampen, temiinste het dimlicht toch wel strooilicht heeft.

Een Bi-Xenon lamp vervangt een H4 halogeenlamp die zowel dimlicht als grootlicht produceert. In een H4 halogeenlamp zitten twee gloeispiralen, een voor dim- en een voor grootlicht. De Bi-Xenon lamp heeft echter maar één "licht cel". Door middel van een vernuftige elektromechanische constructie kan deze licht cel verplaatst worden. In de normale stand functioneert de lamp als dimlicht lamp. In de "Hi" stand functioneert de lamp als grootlicht lamp.

Een Dual-Xenonlamp vervangt evenzo een H4 halogeenlamp die zowel dimlicht als grootlicht produceert. Het grote verschil met de Bi-Xenonlamp is dat deze lamp niet beweegt, maar in plaats hiervan twee Xenon lichtcellen heeft. Dit vereist ook een ander type ballast. Er dienen immers twee Xenon lampen aangestuurd te worden. Door het ontbreken van de mechanische constructie is dit type Xenonlamp betrouwbaarder en het focuspunt is preciezer.

Gr. Niels
Plaats reactie