Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Heeft een 1.9TD voldoende power om met vakantie's een redelijke berg op te komen?
En kun je er ook knap mee op de autobahn "meekomen"?
Of toch beter kijken naar een 2.5 ??
grtz.Harry
En kun je er ook knap mee op de autobahn "meekomen"?
Of toch beter kijken naar een 2.5 ??
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
De 1,9TD draait teveel toeren om boven de 120km/u mee te draaien ,en word dan ook veel luidruchtiger .
Bij de 2,5TDI heb je veel meer rust , en steeds voldoende power . EN , ook niet onbelangrijk : de TDI zal minder verbruiken dan de 1,9TD . (Ik spreek uit ervaring)
Bij de 2,5TDI heb je veel meer rust , en steeds voldoende power . EN , ook niet onbelangrijk : de TDI zal minder verbruiken dan de 1,9TD . (Ik spreek uit ervaring)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Waarom moet je op vakantie veel power hebben dan. Het woord vakantie zegt toch genoeg. Dus rust/ optspanning/tijd genoeg/lekker eten en s,avond een pilsje of ander drankje. En genieten. Dus maakt mij niet uit of ik er langer over doe. Ben er al wel weer aan toe. haha
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Waarom dan electrische ramen, toch zeker voor bij de tolpoortjes in het buitenlandj.d.hukema schreef:Waarom moet je op vakantie veel power hebben dan. Het woord vakantie zegt toch genoeg. Dus rust/ optspanning/tijd genoeg/lekker eten en s,avond een pilsje of ander drankje. En genieten. Dus maakt mij niet uit of ik er langer over doe. Ben er al wel weer aan toe. haha
Dick
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Ik rijdt nu al bijna 7 jaar in mijn 1.9TD uit 2002, en nog steeds tevreden met wat die bus moet doen van A naar B.
En boven de 120 Km/h komt ie echt wel hoor, zelfs tot de 145 Km/h (Duitsland of Afsluitdijk ff doorblazen).
Dat ie dan veel toeren draaid klopt wel, maar luidruchtig vind ik hem niet.(isolatie verbeterd in de jaren?)
Op de snelweg in NL houd ik ´m meestal op de 110 Km/h bij ±3200 toeren, vindt ik gewoon het prettigst rijden.
Gemiddeld verbruik ligt op ongeveer 1:13.
Mijn 1.9TD heeft een EVY versnellingsbak.
Komt goed met het verkeer mee, genoeg om mee te trekken (aanhanger of caravan geen probleem).
Nooit storingen in de motorcomputer, want die zit er niet in.
Techniek is nog lekker simpel en veel is gewoon zelf te doen voor het onderhoud.
In de bergen rijden, heb ik geen ervaring mee, maar daar zal ie evengoed wel boven komen denk ik zo.
Succes met je overpijnzingen
Gerard
En boven de 120 Km/h komt ie echt wel hoor, zelfs tot de 145 Km/h (Duitsland of Afsluitdijk ff doorblazen).
Dat ie dan veel toeren draaid klopt wel, maar luidruchtig vind ik hem niet.(isolatie verbeterd in de jaren?)
Op de snelweg in NL houd ik ´m meestal op de 110 Km/h bij ±3200 toeren, vindt ik gewoon het prettigst rijden.
Gemiddeld verbruik ligt op ongeveer 1:13.
Mijn 1.9TD heeft een EVY versnellingsbak.
Komt goed met het verkeer mee, genoeg om mee te trekken (aanhanger of caravan geen probleem).
Nooit storingen in de motorcomputer, want die zit er niet in.
Techniek is nog lekker simpel en veel is gewoon zelf te doen voor het onderhoud.
In de bergen rijden, heb ik geen ervaring mee, maar daar zal ie evengoed wel boven komen denk ik zo.
Succes met je overpijnzingen
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Ger jol , mijn ervaring met de bergen is dat je af en toe eens terug moet schakelen. Maae ik vind dat geen pronleem.
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
sommige heuvels in duitsland met mijn 96 1.9 td 360.000 km op de teller met 90 naar boven en met 140 naar beneden dus
tegen woordig mag het( maar over de afsluitdijk ook gewoon met wind mee 140 , wind tegen gewoon 100
tegen woordig mag het( maar over de afsluitdijk ook gewoon met wind mee 140 , wind tegen gewoon 100
Laatst gewijzigd door matje86 op 17 mar 2011, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Ff pestenj.d.hukema schreef:HaHa das een goeie.
Dick
Maarre Harry, zijn de 1.9TD dikker bezaaid als 2.5TDI's? volgens mij zie ik nooit echt veel TD staan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
da komt die verkoop je niet die je AF
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Harry
Ga voor de 2,5 tdi en meteen de 102pk.
Ik heb nu de 88pk gechipt naar iets van 100 en een beetje,maar vindhem erg toerig bij de 130km/pu mijn 2.4 diesel vond ik nog rustiger draaien.
Nou kan het komen omdat ik tussen de 2,4 eem 174pk multivan heb gehad en dus erg stil is en dat ik dit gewoon te veel lawaai vind maken, en ik rij natuurlijk ook die 8cyl mercedes en daar hoor je helemaal niks in dus mischien ben ik teveel verwend.
Wel vindik de 88pk lekker optrekken etc.
Ps het dakkie kom ik volgend weekend wel ff bij halen.
Gr Ferry
Ga voor de 2,5 tdi en meteen de 102pk.
Ik heb nu de 88pk gechipt naar iets van 100 en een beetje,maar vindhem erg toerig bij de 130km/pu mijn 2.4 diesel vond ik nog rustiger draaien.
Nou kan het komen omdat ik tussen de 2,4 eem 174pk multivan heb gehad en dus erg stil is en dat ik dit gewoon te veel lawaai vind maken, en ik rij natuurlijk ook die 8cyl mercedes en daar hoor je helemaal niks in dus mischien ben ik teveel verwend.
Wel vindik de 88pk lekker optrekken etc.
Ps het dakkie kom ik volgend weekend wel ff bij halen.
Gr Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Een 1999 -er 1.9TD heb ik gehad van 2002 - medio 2006
en een 2002-er 2.5TDI 102 pk heb ik vanaf medio 2006 tot nu nog steeds
dus ik ken ze beide
van TD naar TDI gegaan destijds vanwege de Airco, en comfort (geluid)
en dan voornamelijk op de autoweg, en 3 jaar jonger.
Mijn ervaring:
de 1.9TD kan alles trekken, ook bergop dit ook mede doordat de versnellingsbak
anders is dan bij de 2.5 TDI
(met veel gewicht aan de haak bergop vertrekken in de 1 daar was de TD beter in dan de TDI)
(alle versnellingen zitten lager bij de TD) dwz dat die in verhouding in de lage versnellingen
relatief sterker is dan de TDI
MAAR---- als je op de autoweg 140 km/h rijdt dan is "alles op" en maakt die in vergelijking
met de 2.5 TDI een gruwelijke herrie zeker als je een rit van 9 uur maakt
dus de 1.9 TD je komt er overal mee, maar het is eigenlijk geen auto om hard mee op de autobahn te rijden 110 a 120 km/h is hard zat daarmee.
verder is de 1.9 TD goedkoper in onderhoud, simpelere techniek geen computer enz
een groot voordeel van de 1.9 TD tov de 2.5 TDI vindt ik ook dat de waterpomp niet door
de distributieriem is aangedreven.
qua verbruik is de 2.5 TDI iets zuiniger
dat komt voornamelijk denk ik doordat die op de zelfde snelheid veel minder toeren draait
en de TDI is ook efficienter minder restwarmte
een groot nadeel daarvan is dat de TDI in de winter wel 10 km moet rijden voordat die
op temperatuur komt (dito verwarming) de TD is sneller warm
ja qua vermogen is het een wereld van verschil 140 nm tov 250 nm koppel
bij dingen als inhalen, of met een aanhanger (caravan)
voornamelijk boven de 80 km/h speelt dat steeds meer, in de lage versnellingen valt dat wel mee.
en een 2002-er 2.5TDI 102 pk heb ik vanaf medio 2006 tot nu nog steeds
dus ik ken ze beide
van TD naar TDI gegaan destijds vanwege de Airco, en comfort (geluid)
en dan voornamelijk op de autoweg, en 3 jaar jonger.
Mijn ervaring:
de 1.9TD kan alles trekken, ook bergop dit ook mede doordat de versnellingsbak
anders is dan bij de 2.5 TDI
(met veel gewicht aan de haak bergop vertrekken in de 1 daar was de TD beter in dan de TDI)
(alle versnellingen zitten lager bij de TD) dwz dat die in verhouding in de lage versnellingen
relatief sterker is dan de TDI
MAAR---- als je op de autoweg 140 km/h rijdt dan is "alles op" en maakt die in vergelijking
met de 2.5 TDI een gruwelijke herrie zeker als je een rit van 9 uur maakt
dus de 1.9 TD je komt er overal mee, maar het is eigenlijk geen auto om hard mee op de autobahn te rijden 110 a 120 km/h is hard zat daarmee.
verder is de 1.9 TD goedkoper in onderhoud, simpelere techniek geen computer enz
een groot voordeel van de 1.9 TD tov de 2.5 TDI vindt ik ook dat de waterpomp niet door
de distributieriem is aangedreven.
qua verbruik is de 2.5 TDI iets zuiniger
dat komt voornamelijk denk ik doordat die op de zelfde snelheid veel minder toeren draait
en de TDI is ook efficienter minder restwarmte
een groot nadeel daarvan is dat de TDI in de winter wel 10 km moet rijden voordat die
op temperatuur komt (dito verwarming) de TD is sneller warm
ja qua vermogen is het een wereld van verschil 140 nm tov 250 nm koppel
bij dingen als inhalen, of met een aanhanger (caravan)
voornamelijk boven de 80 km/h speelt dat steeds meer, in de lage versnellingen valt dat wel mee.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Vakantie of geen vakantie..... een 1.9 TD zal inderdaad voldoen.
Maar als ik 110 rij zit ik niet op 3200 maar op 2200 toeren, en als ik dan gas geef dan gebeurt er nog iets.
Het is gewoon het verschil tussen "genoeg hebben", en "nog iets over hebben".
Dus minder geluid en meer power > is meer comfort.
Ik denk dat als je een 1.9TD koopt, je je blijft afvragen hoe een 2.5TDI rijdt.
Ga voor de ACV...
Maar als ik 110 rij zit ik niet op 3200 maar op 2200 toeren, en als ik dan gas geef dan gebeurt er nog iets.
Het is gewoon het verschil tussen "genoeg hebben", en "nog iets over hebben".
Dus minder geluid en meer power > is meer comfort.
Ik denk dat als je een 1.9TD koopt, je je blijft afvragen hoe een 2.5TDI rijdt.
Ga voor de ACV...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
wat is er mis met een AJT motor?
Ik zie eigenlijk alleen het advies voor een ACV namelijk
Ik zie eigenlijk alleen het advies voor een ACV namelijk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Verschil 1.9TD en 2.5TDI
Het toerentalverschil tussen een ABL en ACV is groter , een AJT heeft weer iets kortere verhoudingen , en draait dan weer meer toeren dan de ACV .Multivan Generation schreef:wat is er mis met een AJT motor?
Ik zie eigenlijk alleen het advies voor een ACV namelijk
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper