Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelvloeistof
koelvloeistof
Vraagje betreffende G12 koelvloeistof, heb een bus van 5 liter G12, staat op dat dat mag gemengd worden me gedistileerd water, dus een vijf liter pure G12 de rest gedistileerd water, is dit te doen of, toch maar puur G12?
alvast bedankt!
alvast bedankt!
Mvg
Wim
Wim
Re: koelvloeistof
Aanlengen met gedestileerd water mag/kan wel, maar wel in beperkte mate. Aangezien er in het koelsysteem van de T4 in totaal een liter of 9 gaat, zou dat betekenen dat je nog 4 liter aan moet vullen. Dat zou wel een erg grove verhouding geven, waarmee je de effectiviteit van de koelvloeistof weer deels teniet doet. Ik zou er gewoon nog een busje bijhalen.


Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)

Re: koelvloeistof
wat is eigenlijk koelvloeistof?
vroeger heel lang geleden ( vorige week) gooiden we er gewoon water in met wat antivries
vroeger heel lang geleden ( vorige week) gooiden we er gewoon water in met wat antivries

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: koelvloeistof
Klopt, maar volgens mij werkt dat net zo als met andere vloeistoffen... als je het verder aanvult met water is de concentratie lager en dus ook de effectiviteit.
Denk maar aan de ruitensproeiervloeistof voor de winter die je zelf moet aanlengen: hoe meer water erbij, des te lager de anti-vries bescherming. 5:4 vind ik toch behoorlijk verdund, zeker omdat kant-en-klaar koelvloeistof al van zichzelf een verdunning is. Beetje sneu als je koelsysteem vastvriest komende winter (neem aan dat het er toch voor langere tijd in moet blijven).
Denk maar aan de ruitensproeiervloeistof voor de winter die je zelf moet aanlengen: hoe meer water erbij, des te lager de anti-vries bescherming. 5:4 vind ik toch behoorlijk verdund, zeker omdat kant-en-klaar koelvloeistof al van zichzelf een verdunning is. Beetje sneu als je koelsysteem vastvriest komende winter (neem aan dat het er toch voor langere tijd in moet blijven).

Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)

-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: koelvloeistof
Heel vroeger had je luchtgekoelde motoren. DKW/NSU/Eend/vw kever.Maar je had ook radiatoren waar onderin een kraantje zat. Als het dan begon te vriezen tapte je het water af en smorgen weer bij vullen.
Dick


Dick

Groetjes Dick 1076 

- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: koelvloeistof
luchtgekoelde heb je nu nog, mijn Kever is begin deze maand 40 geworden



VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: koelvloeistof
is dat nog een met twee ruitjes of met een grote ruit achter.
Dick


Dick

Groetjes Dick 1076 

-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: koelvloeistof
j.d.hukema schreef:Heel vroeger had je luchtgekoelde motoren. DKW/NSU/Eend/vw kever.Maar je had ook radiatoren waar onderin een kraantje zat. Als het dan begon te vriezen tapte je het water af en smorgen weer bij vullen.![]()
![]()
Dick
maar toen waren de motoren incl. kop van gietijzer, radiateuren van immitatiegoud (koper) ... en dat ging op water best lang goed.
met een huidig motorblok koelen met water geeft binnen een jaar grote corrosie problemen....
Alleen G12+ kant en klaar produkt gebruiken, zeker niet mengen met andere soorten (hoewel het wel schijnt te kunnen) Voor een paar tientjes gewoon geen risico mee lopen. Een doorgerotte kachelradiateur vervangen kost je meer.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: koelvloeistof
sgsdebruijn schreef:luchtgekoelde heb je nu nog, mijn Kever is begin deze maand 40 geworden![]()
mijnes 44 jaar.... helaas nog niet rijdbaar.
en de dubbele ruitjes is al van veel eerder, 1941 tot augustus 1952.. daarna kwam het z.g. ovaaltje, dezelfde ruitmaat, maar dan zonder spijl.
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: koelvloeistof
En met vorst overdag dan?...j.d.hukema schreef:Heel vroeger had je luchtgekoelde motoren. DKW/NSU/Eend/vw kever.Maar je had ook radiatoren waar onderin een kraantje zat. Als het dan begon te vriezen tapte je het water af en smorgen weer bij vullen.![]()
![]()
Dick



PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: koelvloeistof
matje86 schreef:wat is eigenlijk koelvloeistof?
vroeger heel lang geleden ( vorige week) gooiden we er gewoon water in met wat antivries
Matje , koelvloeistof is antivries met (gedestilleerd)water, zodat je een mengsel krijgt dat een vorstbeveiliging geeft tot +/- -36*C.
Wil je een hogere beveiliging voeg je antivries toe en anders om water.

De moderne koel vloeistoffen doen meer dan koelen: ze smeren de Waterpomp en zorgen er voor dat de metaal delen van het motorblok niet gaan roesten.
Er zijn voor auto's in principe twee soorten: G11 (groen/blauw) en G12 (roze/rood) je mag deze twee niet mengen dan krijg je klont vorming in je koel systeem waardoor bv de radiator maar ook je kachel verstopt raken, met alle ellende van dien.

Groet, Oskar.
Re: koelvloeistof
waarom niet 9 liter puur G12 erin???wimN schreef:Vraagje betreffende G12 koelvloeistof, heb een bus van 5 liter G12, staat op dat dat mag gemengd worden me gedistileerd water, dus een vijf liter pure G12 de rest gedistileerd water, is dit te doen of, toch maar puur G12?
alvast bedankt!
koop je nog een bus van 5 liter erbij
dan kan die ook een flinke vorst verdragen zoals afgelopen winters
met water erbij heb je straks maar een bescherming tot misschien - 15 graden
ik laat bij elke distributieriem wissel 1x/ 90.000 km of 1x per 5 a 6 jaar
dan gaat de WAPO eraf en dan komt er ook nieuwe G12 in.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: koelvloeistof
De nieuwe G12 plus, wordt van beweerd dat die er een motorleven (14 jaar) in kan blijven.
Ik gooi ook altijd puur G12 er in, en niks anders erbij.
Waarom zou je risico lopen met mengen van antivries en water, als er prima koelvloeistof op de markt is.
De beschermende factor voor het motorblok is ook wat waard.
En wil je de dealer niet spekken, is er ook van bijv. Kroon Oil G12 te krijgen, ook prima spul.
Gerard
Ik gooi ook altijd puur G12 er in, en niks anders erbij.
Waarom zou je risico lopen met mengen van antivries en water, als er prima koelvloeistof op de markt is.
De beschermende factor voor het motorblok is ook wat waard.
En wil je de dealer niet spekken, is er ook van bijv. Kroon Oil G12 te krijgen, ook prima spul.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: koelvloeistof
GerJol 716 schreef:De nieuwe G12 plus, wordt van beweerd dat die er een motorleven (14 jaar) in kan blijven.
Ik gooi ook altijd puur G12 er in, en niks anders erbij.
Waarom zou je risico lopen met mengen van antivries en water, als er prima koelvloeistof op de markt is.
De beschermende factor voor het motorblok is ook wat waard.
En wil je de dealer niet spekken, is er ook van bijv. Kroon Oil G12 te krijgen, ook prima spul.
Gerard
het staat zelfs bij m'n hofleverancier voor bekledingsreiniger en remmenreiniger.... de action, voor een scheitprijs.....