Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Scheidingsrelais wel of niet?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door insomnia »

Beste mensen,

ik heb al meerdere topics gezien over het aansluiten van huishoudaccu's en bijbehorende relais.
Echter vraag ik mij af wat nou precies de functie is van dit relais.

Voor zover ik begrepen heb is dat ding ervoor om te zorgen dat de startaccu niet wordt leeg getrokken tijdens het kamperen door de 2de accu?
Ik ben mijn camper aan het opbouwen en heb ook een semi-tractie accu besteld voor op de camping.
Alleen heeft mijn camper een massa sleutel die ik altijd uitdraai als ik stil sta, want die doet ook dienst als startonderbreker.
Hierdoor is mijn startaccu tijdens het kamperen los van de 2de accu en kan dus niet worden leeg getrokken.
Heb ik dan nog zo'n relais nodig of is dit dan overbodig?
Alvast bedankt!

Groetjes Jan
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door insomnia »

Ja daar had ik ook aan gedacht. Maar is het dan niet juist een voordeel dat bij een mindere startaccu de semi-tractie een handje meehelpt?
De eerste prioriteit is toch dat de auto start, of kan de semi tractie daar niet tegen?
Groetjes.
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door insomnia »

Ik denk dat ik er dan toch maar eentje tussen ga zetten, er gaat natuurlijk geheid een dagje tussen zitten dat ik de massa sleutel niet omdraai of wat dan ook. Dus meteen maar goed doen en geen gezeik.
Bedankt voor je info
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door Leo45 »

Als je nog mooier wil werken is een cyrix schakelaar het mooiste die schakeld de andere accu bij als de spanning boven de 12,6V is dus als je rijdt wordt je HH-accu geladen en als je op de camping aan de paal staat wordt je startaccu geladen.
Bij het starten zakt de spanning onder de 12,6 en schakeld de boel los. Bijkomend voordeel is dat je geen draadje hoeft te trekken om de boel te sturen.
http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... 00-a-400a/
Afbeelding

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door Dirk/970 »

Indien je HH-accu bijdraagt aan de startstroom, moet je ook wel een hele dikke laadkabel gebruiken. Bij het starten wordt er een beste klap stroom gebruikt! Bij voorkeur wil je bij het starten je HH-accu ook afgekoppeld hebben van het startcircuit. Bij gebruik van de D+ van de alternator wordt een relais pas aangetrokken als de motor loopt. Of zoals Leo al zegt, een zelfdenkend relais gebruiken. Als je de Victron een dure optie vindt, kan je ook eens zoeken naar een Calira of Votron ofzo.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door insomnia »

Ok thnx,
en moet ik het relais dichtbij de startaccu plaatsen of juist dichtbij de semi-tractie?
En maakt het nog uit of je het relais aansluit op de dynamo of op de pluspool van de startaccu,
deze zijn immers met elkaar verbonden dus dan maakt het niet uit toch?
Groetjes
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door insomnia »

Right thnx,
kun je me ook nog even vertellen hoeveel je bedoelt met stevige zekering?
Groetjes.
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door insomnia »

Dank je wel,
ik zal morgen eens kijken wat de dynamo levert en wat de startaccu heeft.
Ik las op de link dat de kabeldikte ook nog meetelt.
Ik heb een intelligent relais gekocht van 180A en een semitractie blue top accu van 110A
Morgen zal ik even posten wat de dynamo waarden en startaccu heeft want ik kan vandaag niet bij de auto.
Is wel ingewikkeld allemaal.
Groetjes
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door Dirk/970 »

De capaciteit van de zekering valt wel mee hoor, ik heb een standaars 90A dynamo en het laadcircuit afgezekerd op 50A. Dit is nog nooit doorgebrand. Voor zover ik heb kunnen nameten is de laadstroom maar 1x boven 10A geweest toen ik in berggebied flink in de toeren ben geklommen (normaal kom ik zelden boven 3000rpm)
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door Roger B. (11)61 »

en waarvoor zeker je de draad tussen beide accu's af? alleen voor de laadstroom? of ook ter beveiliging tegen kortsluiting bij beschadiging van de kabel waardor ie aan massa zou komen?

Ik doe het voor dat laatste (dat is het enige dat niet elders ook een zwakker punt heeft) en daarvoor zul je dan toch bij beide accu's moeten afzekeren want als je alleen bij de startaccu afzekert kan er bij kortsluiting nog steeds vanuit de HHaccu een forse stroom lopen met brandgevaar als resultaat
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door Mickel Moen »

Misschien heb je nog wat aan mijn topic hierover:

viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15#p198516" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel succes.
:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Scheidingsrelais wel of niet?

Bericht door insomnia »

Thnx, ik heb hier allemaal wel wat aan. Ga 'm maar tussen startaccu en relais zekeren en net voor de tweede accu dan maar.
Ga maar eens 100 A zekeringen hiervoor gebruiken.
Groetjes Jan.
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Plaats reactie