Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

vragen over de T4
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Hilco L »

Hallo,

Mijn vader heeft een volkswagen t4 65 kw uit '99.
Hij heeft hem laten chiptunen ergens in duitsland vlak over de grens dacht ik.

Alleen nu is er een probleem.
Als je optrekt en je komt bij de 4e versnelling aan en je rijd net 110 ongeveer dan ''valt'' de trekkracht ineens weg. Hij blijft dan ongeveer hangen op 110 en als je naar de 5e versnelling schakelt haal je nog net 120. Dit is echt heel apart want je kan wel in de 1e, 2e en 3e versnelling vol gas wegrijden.

Maar als je het gaspedaal helemaal ingetrapt blijft houden in de 4e en/of 5e versnelling dan valt de trekkracht weg. Enige manier om dit te voorkomen is om het gaspedaal niet helemaal in te trappen in de 4e en 5e versnelling. Hierdoor valt de trekkracht niet weg en haal je zo 160-165 km/u. Maar om nou de hele tijd met het gaspedaal bezig te zijn, dat deze niet helemaal wordt ingetrapt, dat is ook geen pretje.

Als je dan weer moet afremmen en terugschakelt naar de 4e versnelling dan valt 9 van de 10 keer de trekkracht ook weer weg. Het is dus net alsof hij dan in een soort begrenzingssituatie valt. Maar dat zou raar zijn omdat je echt plankgas weg kunt rijden in de 1e, 2e en 3e versnelling.

De enige manier om de ''begrenzing'' weg te krijgen is om de sleutel terug te draaien en direct weer de auto te starten. Vervolgens trekt hij weer lekker door, maar owee als je dan het gaspedaal ook maar weer iets te ver intrapt.

Ik hoop dat meer mensen dit tegen zijn gekomen en hier een oplossing voor hebben. Want ik moet straks naar Kroatië rijden met de auto van men pa, en een oplossing zou heerlijk zijn!

Gr Hilco L.
den Ouden
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 nov 2007, 14:10
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door den Ouden »

Klinkt alsof de noodloop van de motor inschakelt, neem aan dat het bij een T4 ook zo is.

Verbaasd me in dat geval wel dat je nog 160-165 haalt???
Zonder Transport(er) staat alles stil....
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door René »

Is dit gekomen na het chippen, of was het ook al aanwezig voordat er gecipt was. Denk namelijk dat ie idd in noodloop komt door te hoge turbodruk.
Wordt dus loggen in kanalen 3, 8 en 11 en die bekijken wat er gebeurd.
Waar woont je huis?

Welcome btw


René
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Geert G »

Berrie en Rene schreef:Is dit gekomen na het chippen, of was het ook al aanwezig voordat er gecipt was. Denk namelijk dat ie idd in noodloop komt door te hoge turbodruk.
Wordt dus loggen in kanalen 3, 8 en 11 en die bekijken wat er gebeurd.
Waar woont je huis?

Welcome btw


René
Ben het met Rene eens, lijkt wel of de MAP sensor of lucht massa meter over de zeik gaat.
Misschien iets heel stoms......volgens mij zit bij deze types de MAP sensor intern ingebouwd in de ECU. En deze wordt d.m.v een vacuumslangetje aangestuurd. Kijk eens links voor waar de accu zit, daar zit de ECU, of de vacuumslang er niet afgesprongen is. Check meteen of de multi-connector goed vast zit op de ECU. Als het noodloop is zou het gele voorgloei led ook moeten gaan knipperen.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Multivan Generation »

Geert G schreef: Ben het met Rene eens, lijkt wel of de MAP sensor of lucht massa meter over de zeik gaat.
Misschien iets heel stoms......volgens mij zit bij deze types de MAP sensor intern ingebouwd in de ECU. En deze wordt d.m.v een vacuumslangetje aangestuurd. Kijk eens links voor waar de accu zit, daar zit de ECU, of de vacuumslang er niet afgesprongen is. Check meteen of de multi-connector goed vast zit op de ECU. Als het noodloop is zou het gele voorgloei led ook moeten gaan knipperen.

Gr, Geert
De druksensor is een 4 pins en zit op de buis vanaf de turbo naar de inlaat,
dus er gaat geen slangetje richting de motorcomputer.
Dat is alleen bij oudere ACV's. :knipoog

Rijdend uitlezen met een diagnose computer of een liefhebber met de vagcom software maakt heel veel meer duidelijk.

Welkom op weetjewel :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Geert G »

Dank je Peter,

Weer wat geleerd. :yes
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Hilco L »

Berrie en Rene schreef:Is dit gekomen na het chippen, of was het ook al aanwezig voordat er gecipt was. Denk namelijk dat ie idd in noodloop komt door te hoge turbodruk.
Wordt dus loggen in kanalen 3, 8 en 11 en die bekijken wat er gebeurd.
Waar woont je huis?

Welcome btw


René
Voor zover ik weet gebeurde dit na het chippen. Maar dat chippen is al een paar jaar geleden gebeurd en de laatste paar maanden vertoont hij dit mankement. M`n vader rijd heel vaak naar het buitenland dus de bus heeft ook wel al genoeg km gelopen maar in die tijd is de luchtmassameter ook een paar keer vervangen omdat hij toendertijd ook niet goed meer doortrok. Het probleem was toen opgelost totdat de luchtmassameter weer kapot was. Maar dat was een ander probleem als dat we nu hebben want toen hielp het niet om de bus weer opnieuw te starten dacht ik..

Ik woon in Nieuw-Amsterdam trouwens.

Gr Hilco L

En bedankt voor het welkomheten.
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Hilco L »

den Ouden schreef:Klinkt alsof de noodloop van de motor inschakelt, neem aan dat het bij een T4 ook zo is.

Verbaasd me in dat geval wel dat je nog 160-165 haalt???
Die 160-165 haal ik als je zeg maar je goed gaat concentreren op het gaspedaal niet te ver in te trappen. Dan gaat hij lekker door naar 165. Maar meestal lukt dat al niet meer de laatste tijd omdat de trekkracht steeds vaker en sneller wegvalt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Multivan Generation »

ik zit even te denken aan een defect elektronisch gaspedaal,
maar dat moet men, door middel van fouten uitlezing er uit kunnen halen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ron chevy
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jun 2009, 21:20
Locatie: snelrewaard

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door ron chevy »

Kan het iets met brandstoffilter te maken hebben?
Heb ook eens zoiets gehad,optrekken ging goed maar hoge snelheid werd het klote.
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Hilco L »

Multivan Generation schreef:ik zit even te denken aan een defect elektronisch gaspedaal,
maar dat moet men, door middel van fouten uitlezing er uit kunnen halen.
Ja misschien kan het dat wel zijn. Ik zal het er wel even met m`n vader over hebben (hetgeen wat hier allemaal besproken is). En ik denk dat het het beste is als hij weer naar die garage in Duitsland gaat. Daar heeft hij hem ook al eerder laten uitlezen toen met de luchtmassameter dacht ik.

Dit kan wel een tijdje duren dus voor eerst heel erg bedankt voor de comments!!
En als jullie nog iets te binnen springt, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Gr Hilco L.
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Hilco L »

Ik heb trouwens nog even wat rondgekeken op het internet, en toen kwam ik het volgende verhaaltje tegen op weetjewel: http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... extern.htm

Het ziet er naar uit dat hij hetzelfde probleem heeft gehad. Alleen er staat niet echt een duidelijke oplossing bij.
Op een andere site kwam ik er volgende tegen:
''Hallo Mensen,

de VW Transporter van de zaak gaat steeds in de noodloop. Het is een T4 van 2000 (wijsneus) met een 2.5 TDI (102pk) motor die ongeveer 320.000 kilometer gelopen heeft. Altjid perfect geweest, maar de laatste tijd gaat ie boven de 140 km/h in de noodloop. Brandstofsyteem is gereinigd, nieuwe sofware, N75 klep vervangen en de EGR is dichtgemaakt. Het is even goed en dan begint het weer.

Als iemand suggesties heeft, of dit zelfde probleem gehad heeft, laat het weten.

Alvast bedankt! ''

Toen ik wat verder naar beneden las, want daar stond een soort oplossing, zei hij dat de garage het verkeerd had gezien en niet de n75 klep had vervangen maar een andere. Toen dit alsnog werd gedaan was het probleem opgelost.

Ik heb dit aan m`n vader voorgelegd maar hij zei dat alle slangetjes etc waren vervangen. Hij zei hierbij niet dat de n75 klep ook was vervangen. Ik ben vergeten hierover door te gaan maar weet iemand van jullie hier iets meer over? En of dit ook bij het uitlezen naar voren kan komen?

Gr Hilco L
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Multivan Generation »

Als de N75 defect zou zijn,
dan zou je in het gebied waar de turbodruk gereguleerd moet worden,
onvoldoende tot geen turbodruk hebben,
en zou je die topsnelheid volgens mij nooit halen.

Als je lomp op het gas gaat staan en blijft hem intrappen dan gaat hij in noodloop,
en als je sensibel met het gaspedaal omgaat,
dan kun je wel 160 km/u halen..
Of las ik dat verkeerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Hilco L »

Multivan Generation schreef:Als de N75 defect zou zijn,
dan zou je in het gebied waar de turbodruk gereguleerd moet worden,
onvoldoende tot geen turbodruk hebben,
en zou je die topsnelheid volgens mij nooit halen.

Als je lomp op het gas gaat staan en blijft hem intrappen dan gaat hij in noodloop,
en als je sensibel met het gaspedaal omgaat,
dan kun je wel 160 km/u halen..
Of las ik dat verkeerd?
Nee kort gezegd heb je dat goed gelezen. Ik was niet zo bekend met het begrip noodloop maar heb het even opgezocht en het komt wel overeen volgens mij.. Maar het kan dan toch nog steeds de N75 zijn ofniet?

Is er een oplossing voor of moet ik em echt laten uitlezen?

Gr hilco l
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 trekt niet meer in 4e en 5e versnelling

Bericht door Egbert&Manon »

Je kunt de waste-gate nog controleren of die goed vast zit met 2 boutjes.

De mijne is ook gechipt en gaat in de noodloop als ik na het starten en wegrijden niet boven de 2000tpm kom.
Als ik in de 1e minuut even boven 2000tpm ben geweest gaat ie als een speer.

Ik heb ook nog eens een kabelbreuk gehad (onderaan tussen blok en radiator), waardoor er geen voorinspuiting van de diesel plaatsvond.
Het begon met af en toe noodloop, maar later was het continu.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie