Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelf hefdakje bouwen

vragen over de T4
Plaats reactie
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Zelf hefdakje bouwen

Bericht door VéTé »

Hallo WJW-ers,

Ik loop al een tijdje met het idee om zelf een hefdakje te bouwen. Waarom zelfbouw? Groot Westfalia/Reimo te duur en geen slaapplaatsen nodig, klein pop-upje vind ik niet zo mooi en steekt vrij hoog boven auto uit terwijl ik hem juist laag wil houden ivm parkeergarages, hoogtebalken bij tolpoorten etc.

Ik denk aan een dakje van 170x105 (binnenmaten 160x95) tussen de voorste en achterste 'dakribbel' . Om stevigheid te houden, wil ik een frame erin leggen van in de lengte twee hoekprofielen met in de breedte twee plat stalen eraan gelast die de radius van het dak volgen. Daarop het dakje van polyester/glasvezelmat of epoxy/glasweefsel. Randen van het dak werk ik af met klemprofiel met mosrubber voor afsluiting. Voor meer waterdichtheid wil ik celrubberstroken op het frame plakken en ipv katoendoek, waterdicht nylon gebruiken. Om het geheel omhoog te zetten, eenvoudige aluminium buis (22mm) in u-vorm aan het dak monteren die ik dan vastdraai aan hoekprofiel van het frame.

Zover globaal mijn ideeën. Nu mijn probleem. Ik heb al een mal gemaakt van mdf in de juiste radius maar twijfel of ik met polyster ga werken of epoxy. Ik dacht dat ik daarover gewoon plastic folie kon spannen om vervolgens de lagen hars, weefseldoeken, event. verstevigingslagen met carbon of zo kon leggen. Na internetstudie lijkt het of ik eerst de mdf mal moet lakken (antiporeus), keer of 5 met was moet inwrijven en alcoholfilmpje erover moet leggen om te kunnen lossen. Dat gaat heeeeeel veel tijd/werk kosten. Hoopte dat het wat simpeler kan. Iemand goeie gedachten hierover? Toch maar een dakje van gelakt hout?

Als er iemand is met ervaring in zelfgemaakte, met minimale verhoging, hefdakjes of werken met epoxy-/polysterhars. Ik hoor het graag.

groetjes,
Ruud
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door starfire »

Als je zoals jij wilt twee dwarsbalken uit je dak gaat zagen, dan heb je een verstevigingsframe nodig met typegoedkeuring.
Eén dwarsbalk eruit en een (macmol) popupdakje erin zetten, mag wel. Dit wordt namelijk ook door VW zelf toegestaan.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door pluuke »

Prachtig zo'n plan....
Maar eerlijk gezegd klinkt het als het wiel uitvinden.
Niet dat de zeer platte hefdaken voor het opscheppen liggen, de enige die ik ken zijn van FSL en Atrion.
Persoonlijk ben ik daar overigens geen fan van. (zie een ander topic)

Je kunt het dak wel plat houden, maar dat betekent dat je scharnierconstructie IN de bus komt te zitten.
Weet niet of dat nou heel mooi wordt....zou je in ieder geval ook moeten afwerken zodat je je knar niet openhaalt.

Ben het met je eens dat de pop-up dakkies geen schoonheidsprijs verdienen.

Maar denk vooral na over de keuring inderdaad, voordat je straks met de hars nog aan je klauwen bij de RDW staat. (sorry grapje).
Vindt het werken met polyester persoonlijk grote vuil-lakkerij.
Zou daarvoor eerder naar een polysterboer gaan, en daar desnoods een mal aanleveren waar zij het dan inspuiten in plaats van met matjes en rollertjes aan de gang te gaan. Kost je misschien 150 euro maar scheelt je gigantisch veel gedoe.

Misschien is het voor de hand liggender om een bestaand popup dakkie zodanig aan te passen dat het er beter uit gaat zien.
Wellicht is het nog wat te verlagen.

Overigens is mosrubber alleen geschikt voor afdichting bij een gesloten celstructuur. Lijkt me dus ook hier beter om de standaard afdichtingsrubbers te gebruiken zoals aan de rand van het Westfaliadak, neem aan dat je niet zit te wachten op een LEKKEND zelfbouw dak.

De popup dakjes hebben zowiezo altijd een "opstand" in de vorm van een aluminium hoekprofiel (afgekit) op het dak, waardoor er geen water binnenkomt.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
louwe147
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 mar 2009, 10:10

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door louwe147 »

op de mijne zit ongeveer wat jij bedoelt. alleen is het dakje gemaakt van de plaat die uit het dak is gezaagd, daar is een rand om gemaakt en verder zoals jij wilt.
je kan ook een dak uit een sloper halen die groter is dan het gat wat je er uit zaagt, makkelijker kan volgens mij niet.

:goodidea
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door VéTé »

@louwe147: Heb daar ook aan gedacht maar denk dan dat het te slap is. Werkt bij jou dus goed? Heb je foto's van de constructie? Zou ik heel graag zien of een keer komen kijken als het mag.

@pluuke: zo'n dakje van FSL of Atrion vind ik wel mooi maar nog liever heb ik een dak dat helemaal omhoog komt zoals bij Eriba caravans. Wat goedkeuring verstevigingsframe betreft: dat wist ik niet. Geen goed nieuws voor mij. Ben je daar 100% zeker van? Heb nl. vorig jaar info gevraagd bij Atrion om eventueel zelf te monteren en op mijn vraag hoe dat werkt met het frame werd geantwoord dat er geen inzat. Heb ik blijkbaar verkeerd begrepen of zit er echt geen in? Kan een Atrion-eigenaar hierover iets zeggen?

Ben ook niet verzot op werken met polyester. Als ik iemand wist die dat kan, zou ik er idd best voor willen betalen. Maar ik heb geen idee wie dat bij mij in de buurt kan.

Platte constructie is wel lastig. Had iets bedacht met schaarscharnieren maar heb nu een veel eenvoudiger idee. Zoiets als het omhoogzet-frame dat bij oudere Westfalia daken werd gebruikt (waar Peter z'n tafeltje van heeft gemaakt). Dicht: de buizen komen dan horizontaal tegen de (binnen)zijkant te liggen en bij open dak 'vallen' ze recht naar beneden. Vergelijk onderstel campingtafeltje.

Idee om bestaand dakje aan te passen, vind ik ook interessant. Nooit bij stilgestaan dat dat mogelijk is. Kan me daar niet goed voorstelling bij maken omdat ik zo'n ding nog nooit los van dichtbij heb gezien. Ga daar even serieus over denken.

Bedankt zover.

@starfire: waar heb je die informatie gevonden over die goedkeuring? Voordat ik aan zoiets begin wil ik graag weten hoe het exact zit. Zo te lezen, ben jij meer op de hoogte over dit onderwerp dan ik.

In ieder geval bedankt zover en ik sta open voor mooie ideeën.
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door Sven_Stoffelen »

voor het maken van polyester dingen kun je het beste eens gaan buurten in Eindhoven bij Polyester en Paint. 2 hele flexibele gasten en niet duur. Heb er mijn polyester omhulsel van mijn ligfiets laten maken. Nou voor dat geld kan ik niet gaan liggen kloten met dat spul.

gr sven
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door matje86 »

ik heb dirk zijn oude hefdak nog ligge
met verstekings raam
ps ik heb er 240 euro voor betaald dus voor dat bedrag kan ie opgehaald worden
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door pluuke »

VéTé schreef:Zoiets als het omhoogzet-frame dat bij oudere Westfalia daken werd gebruikt
Heb ik nog 1 liggen...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door VéTé »

@ Pluuke: was maar om duidelijk te maken, heb ik verder niet nodig maar bedankt voor de tip.

@ Sven: ook bedankt voor de tip.

@ Matje: dat is misschien wel iets. Wat is het precies? Heb je wat mee info? Eventueel foto's?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door matje86 »

fsl dak voor een lange wielbasis
Bijlagen
t4 024.JPG
t4 022.JPG
t4 023.JPG
Laatst gewijzigd door matje86 op 27 apr 2011, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Zelf hefdakje bouwen

Bericht door matje86 »

inc tas met zeil gasveren enzo
Bijlagen
t4 025.JPG
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie