Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bovenslaper

vragen over de T4
Plaats reactie
karel v
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:13

bovenslaper

Bericht door karel v »

Dag beste mensen,

Ik heb me zojuist aangemeld op jullie forum. Ik zit namelijk met een aantal brandende vragen. Ik heb een t4 uit 1991, die al was omgebouwd tot camper.
Ons gezin bestaat uit 4 personen en ons campertje biedt slaapplek aan 2 personen. Ik ben dus gaan "slopen"met als doel in het vaste hoog dak een extra bed te maken.
Al doende kwam ik er achter dat het verhoogde dak over een deel van het bestaande dak is geplaatst. Dit zal wel met de stevigheid verband houden, denk ik zo. Achter de 2e deurstijl begint het oude dak. Ik ben van plan dit er uit te zagen. Dan heb ik ruimte voor een bed boven. Mijn vraag is dus eigenlijk: Kan ik ongestraft dat laatste deel van het dak er uit zagen, en, heeft iemand ervaring met het plaatsen van een bovenbed (dat ik overigens nog niet heb).

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie(s).
Desgewenst kan ik foto's maken van de huidige situatie.
Bedankt alvast voor jullie aandacht, groeten van Karel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bovenslaper

Bericht door Multivan Generation »

Dag Karel,
graag wat foto's plaatsen a.u.b. . :knipoog

Zie in het T4 projecten forum het ombouwproject van Dirk-970 maar eens.
Die heeft dezelfde exercitie al grotendeels doorlopen.

Ik heb op mijn site wat technische documenten van Volkswagen staan:

zie hier: VW keurings informatie deel 1-6
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
karel v
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:13

Re: bovenslaper

Bericht door karel v »

Het is nog wat onwennig, zo'n forum, maar ik zal mijn weg erin vast vinden. Morgen zal ik je suggesties bekijken. Dank je wel voor de snelle reactie.
Groeten, Karel
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: bovenslaper

Bericht door Dirk/970 »

Tsja, mijn ombouw is intussen al een stuk verder dan het project-topic weergeeft, ik zal het weer eens moeten bijwerken! Ik heb de situatie van Karel al kort aanschouwd bij mij voor. Ik denk dat het stalen dak op zich wel uitgezaagd kan worden, maar dan zal het wel nodig zijn om een verstevigingframe om de rand te monteren. Zoals dat bij mij is gedaan, zou een handige lasser/staalwerker dat zo moeten kunnen. Het stuk boven de cabine is nog intact. Maar als Karel een slaapgelegenheid wil maken van enige lengte, zal hij ook moeten bedenken waar de instap komt, voor of achter. Omdat hij een KWB heeft, zal het lastig worden om de instap voor te maken en het cabinedak heel te laten, hang er vanaf hoeveel bedlengte er over moet blijven.

Het is te overwegen om het stalen dak ook achter te laten zitten en daar een bed overheen te maken en een afneembaar stuk boven ongeveer de helft van de te staruimte te gebruiken. Zo hou je net achter de cabine nog ruimte over om in het bed te klimmen en kan je achter een bedlengte van 1,60m- 1,80 moeten kunnen overhouden.
De vraag is dan wel hoe hoog de ruimte in het bovenbed wordt.

Als je wel gaat uitzagen, hou dan de binnenrand van de dakgoot aan, dat geeft een sterk draagvlak voor een bedplank (18-22 mm multiplex is daar goed bruikbaar voor) en om een frame aan te bevestigen (verlijmen en aantrekken met popnagels).
Bij mijn dakuitsnede is het stuk boven de cabine dus intact gelaten, inclusief de dwarsverstiviging over de B-stijl. Dit is met name van belang i.v.m. de stevigheid van de kooiconstructie van de gordels van de voorstoelen.

Ook het doorlezen van de site van Peter MV geeft al veel leuke idieen voor kluswerk (Let op: waarschuwing voor tuning-verslaving :adhd :knipoog )
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: bovenslaper

Bericht door Dirk/970 »

Gister nog ff over gepiekerd, maar als je het dak achter het bestaande gat volgens de 'normale' manier zou uitzagen (zie ook de uitleg op Peter's site en de multivan weblog) en je zou over dezelfde lengte, dus tot het huidige gat ivm het fiscale blok, een dikke plaat multiplex goed (echt goed, lijmen en bouten) vastmaken, zou dat dan voor voldoende sterkte zorgen? Ik denk dat in dat geval wel ook de plaat langs de achterzijde goed aan de bus moet worden vastgemaakt. En bij voorkeur een stalen profiel langs de voorrand van de plaat (sowieso nodig tegen doorbuigen) ook aan de bus fixeren.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
karel v
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:13

Re: bovenslaper

Bericht door karel v »

Jongens,
Jullie adviezen zijn super.
Ik weet nog niet precies wat het gaat worden, maar mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar het laswerk.
Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt maar weer eens!
Karel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bovenslaper

Bericht door Multivan Generation »

probeer een inbouwframe van Westfalia op de kop te tikken,
als je daarmee naar de keuring komt,
en je kunt aantonen dat je het op dezelfde manier gemonteerd heeft als Westfalia,
dan zou de RDW niet moeilijk moeten doen.
De informatie daarvan is op mijn site te vinden,
evenals de officiële Volkswagen documenten die je dan mee kunt nemen naar de keuring ook :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: bovenslaper

Bericht door Dirk/970 »

@Peter, de bus van Karel hoeft niet meer gekeurd, het is al een goedgekeurde camper met 4 zitplaatsen (toch, Karel?). Dan kan je in principe naar eigen inzicht een veilige en praktische situatie creëren. Wat niet wegneemt dat een Westfalia-frame een goedgekeurde optie is en tevens meer open ruimte maakt boven de cabine (kan het bed weer langer).

@Karel, ik heb ook nog de nodige detailfoto's van het frame zoals dat camperdak.com in mijn bus is gemaakt en wat je nu niet meer kan zien. Als je interesse hebt, weet je mijn mailadres.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie