Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Nieuwe uitlaat anti roest behandeling
Nieuwe uitlaat anti roest behandeling
Wellicht een hele gekke vraag, maar ik zat er aan te denken en dacht ik gooi hem in de groep. Niet geschoten is altijd mis en voor gek verklaard word ik wel vaker
Aankomende week krijg ik keurig een nieuwe uitlaat thuisbezorgt (als het goed is).
Nou willen die "krengen" nog wel eens gaan roesten.
Ik vroeg mij af of het enige zin heeft de uitlaat te spuiten met een zinkcoating/spray of iets dergelijks om de levensduur langer te maken. Het is tenslotte een blank stuk ijzer wat je onder je bus hangt en enige roestpreventie is toch niet zo'n gek idee toch ?????????
Aankomende week krijg ik keurig een nieuwe uitlaat thuisbezorgt (als het goed is).
Nou willen die "krengen" nog wel eens gaan roesten.
Ik vroeg mij af of het enige zin heeft de uitlaat te spuiten met een zinkcoating/spray of iets dergelijks om de levensduur langer te maken. Het is tenslotte een blank stuk ijzer wat je onder je bus hangt en enige roestpreventie is toch niet zo'n gek idee toch ?????????
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
volgens mij zijn uitlaten al met zinkspray behandeld als je ze koopt. roest komt meestal voor bij lasnaden en van binnenuit.
hamerite is niet zo hittebestendig als velen denken (tenzij je van hamerite de hittebestendige neemt, maar dan kun je ook elk ander merk (motip bijvoorbeeld, ligt bij automaterialen zaken vaak in het schap) nemen
hamerite is niet zo hittebestendig als velen denken (tenzij je van hamerite de hittebestendige neemt, maar dan kun je ook elk ander merk (motip bijvoorbeeld, ligt bij automaterialen zaken vaak in het schap) nemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
En veel roest komt van binnen uit door condens vocht dat in de demper blijft staanMultivan Generation schreef:Johan, ik zou alleen de lasnaden goed behandelen, daarop gaat het roesten en daarop breekt het af.
De rest kan het wel aan hoor..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Vocht ja dat zeker, vandaar het beruchte gat in de bovenkant van de bocht net na de middendemper.
Ik heb nou 2 keer een kapotte uitlaat gehad, en 2 keer op die bewuste plek.
Ik heb nou 2 keer een kapotte uitlaat gehad, en 2 keer op die bewuste plek.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Hoi
ik ben ook toe aan een nieuwe, dus vraag me af:
hoe behandelt Peter de lasnaden van een uitlaat?
heb ergens (hier?) een wild verhaal gelezen dat je 'm ook kunt volgooien met slaolie, ; dat beschermt de pijp van binnenuit,
maar dat lijkt me dan weer zo'n wild idee.
zal ook wel stinken denk ik?
kortom; lasnaden behandelen met wat ? en dan alleen maar lange stukken rijden...
ik ben ook toe aan een nieuwe, dus vraag me af:
hoe behandelt Peter de lasnaden van een uitlaat?
heb ergens (hier?) een wild verhaal gelezen dat je 'm ook kunt volgooien met slaolie, ; dat beschermt de pijp van binnenuit,
maar dat lijkt me dan weer zo'n wild idee.
zal ook wel stinken denk ik?
kortom; lasnaden behandelen met wat ? en dan alleen maar lange stukken rijden...
T4 LWB; 2,5 TDI (ACV) DC, 1998, blauw.
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik zou de lasnaden behandelen door middel van inslijpen, dan opnieuw, maar dan goed lassen en vervolgens af laten koelen, dan de lassen gladmaken, primer erop en dan warmtebestendige verf, die tot 500 graden Celsius aankan.
Meestal is het laswerk van erg matige kwaliteit en hierdoor gaat het daar juist kapot.
Enne volpissen kun je ook, maar dan gaat het zeker kort mee, door de urinezuren
Meestal is het laswerk van erg matige kwaliteit en hierdoor gaat het daar juist kapot.
Enne volpissen kun je ook, maar dan gaat het zeker kort mee, door de urinezuren
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Lekker veel slaolie door je diesel gooien komt het ook wel in de uitlaat terecht Goh mijn aap wil nog een broodje, en een verhaaltje horen
Kwaliteit van materialen zit ook in de prijs, een kwikfit uitlaat gaat ook niet zo lang mee als een originele. En origineel kompleet is net zo duur als RVS, dus de keus is niet zo moeilijk.
Er bestaat wel speciale uitlaat verf, tot ±600 graden geschikt, maar op de lange termijn zal een gewone uitlaat toch gaan roesten.
Kwaliteit van materialen zit ook in de prijs, een kwikfit uitlaat gaat ook niet zo lang mee als een originele. En origineel kompleet is net zo duur als RVS, dus de keus is niet zo moeilijk.
Er bestaat wel speciale uitlaat verf, tot ±600 graden geschikt, maar op de lange termijn zal een gewone uitlaat toch gaan roesten.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Nieuwe uitlaat
Gewoon naar EPS rijden ben je er voor goed vanaf
Re: Nieuwe uitlaat
En dat was nou net niet de bedoeling.Pamol schreef:Gewoon naar EPS rijden ben je er voor goed vanaf
Stel je voor je rijdt nog een jaar, maximaal 2 jaar met je bus en wilt dan naar een jonger bussie.
Het geld wat je in die EPS uitlaat stopt (hoe mooi ze ook zijn, want dat is een feit) krijg je er nooit weer uit. Ik zou de bus nog eerder laten overspuiten dan dat ik het voor de helft van dat geld onder de bus monteer. (persoonlijke mening)
En dan speelt ook het beschikbare budget nog eens mee. Met 3 kids waarvan 2 pubers wordt er best een aanslag gepleegd op het budget.
Dus prioriteiten stellen. En dan ben ik vast niet de enigste weetjeweller die er zo over denkt.
Moraal van het verhaal (of meer van de vraag)
Een goedkoop pijpje er onder past mij iets meer. En ik weet dat die niet zo'n lang leven beschoren is als een originele (of RVS), maar met een beetje exttra preventie moet je zo'n uitlaat toch een langere levensduur kunnen bezorgen.
Ons bint zuunig
Laatst gewijzigd door Johan191 op 31 mei 2007, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
busje rijd nu al acht jaar waarvan 6 of 7 met een eps uitlaat en geen spikkeltje roest erop, geen enkel probleem bij keuringen. als ik hem met een sopje was, gaat er een doekje over de sierpijpjes en zien ze er weer als nieuw uit.
Ik heb er geen omkijken naar. Kijk dat is nu centjes in je zak houden.
Ik heb er geen omkijken naar. Kijk dat is nu centjes in je zak houden.
Jimbo, helemaal mee eens, maar luister nou wat ik zeg.
Wanneer je één maximaal nog twee jaar je bus wilt houden om dan over te stappen naar een jongere VW bus, dan kies je toch niet voor zo'n dure oplossing ??? Of ben ik nou gek
Te koop bus met slecht één jaar oude RVS pijp, (daar is de prijs dan ook naar). . . . . . . daar trapt geen hond in. je krijgt er geen cent meer voor.
Wanneer je één maximaal nog twee jaar je bus wilt houden om dan over te stappen naar een jongere VW bus, dan kies je toch niet voor zo'n dure oplossing ??? Of ben ik nou gek
Te koop bus met slecht één jaar oude RVS pijp, (daar is de prijs dan ook naar). . . . . . . daar trapt geen hond in. je krijgt er geen cent meer voor.