Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppelingvraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Koppelingvraag

Bericht door Harry 341 »

Zit er in mijn bus met ACV 102 PK nou een tweemassa vliegwiel?
Zit een beetje op Ebay te spitten...en daar zie ik ze mét en zonder voorbij komen.
Prijzen voor een koppelingsset lopen van €98 tot €635 ..... :ie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Koppelingvraag

Bericht door Geert G »

Yepp, 2mv zit er op.

Sachs 2289 521 002 is de goede. Koppelingskit incl 2mv zonder druklager.
Sachs kan meer koppel overbrengen dan LUK. Dus gewoon beter & sterker.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Koppelingvraag

Bericht door Harry 341 »

Is het nou altijd nodig om het 2MV te vervangen?
Of kun je volstaan met plaat en drukgroep + evt. lager?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Koppelingvraag

Bericht door Geert G »

Harry 341 schreef:Is het nou altijd nodig om het 2MV te vervangen?
Of kun je volstaan met plaat en drukgroep + evt. lager?
Afhankelijk hoeveel je oude koppeling gelopen heeft. Boven de 200.000 wordt altijd geadviseerd om het als komplete kit te vervangen.

Simpel testje:
pak b.v. een grote lege parkeerplaats, rij in de 2e of 3e versnelling, rond de 2000 toeren.
een paar keer achter elkaar gas in gevolgd door gas los, niet te heftig maar met beleid.
Voel je dat er een echte kloink (vertraging in de aandrijving dat ie aanpakt nadat je het gas indrukt) dan zijn de centifugaal-veren in je 2mv behoorlijk aan het einde van hun latijn. De veerkracht is eruit en kunnen niet meer smooth het aanloopmoment opvangen.
Ander symtomen zijn variable viberaties tijdens een snelweg rit. Doordat de veren slap zijn geworden verschuiven ze in de trommel en komt het vliegwiel in onbalans.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Koppelingvraag

Bericht door Harry 341 »

Geert,KM stand is 236.000 maar nog geen enkel probleem,ben met deze bus een luie schakelaar.Met die rooie 2.4 bleef je harken,en stuiterende koppeling.Maar dat scheen een kwaal van die dingen te zijn.
Met deze rij ik rustig in 4 vanaf 50 km/h door tot het tijd wordt voor 5.Niks geen probleem.
Maar ik van plan om als ik ook maar iets merk er een nw. spul in te zetten,en hoop het dan te redden zonder nw. vliegwiel.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingvraag

Bericht door Pascal-141 »

Harry , toen ik bij mijn vorige T4 de versnellingsbak eronderuit had gehaald om een paar lagers te vervangen , had ik me ook van alles al voorzien : koppelingskit , hydr.lager, 2MV wiel omdat ik dacht dat het allemaal wel al een eind weg zou gesleten zijn na 185000km hard labeur met zware aanhangers .
Wat bleek toen alles open lag : de nieuwe koppelingsplaat was 8mm dik , de "oude" was nog steeds 7mm dik , dus eigenlijk nog bijna nieuw . Ook het 2MV wiel bleek nog gewoon als nieuw te zijn (de speling tussen de 2 delen was gewoon identiek aan de nieuwe)
Ik heb toen alles wel vervangen,maar eigenlijk was het niet nodig , maar ik dacht toen : "het licht nu toch open, kan beter gelijk alles vervangen " .
Een andere van mijn vorige T4's had 300.000km toen ik hem verkocht , en ik heb er ook steeds zware aanhangers mee getrokken , en dat was ook nog steeds de eerste koppeling.
Dus , wat ik bedoel : je hoeft het pas te vervangen als het nodig blijkt , die koppeling van een ACV is eigenlijk heel sterk uitgevoerd . Ik zou me er geen zorgen over maken als ik jou was . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Koppelingvraag

Bericht door Harry 341 »

Bedankt Pascal,de trekhaak van deze zal nooit gebruikt worden...heel misschien voor een fietsenrek maar daar houdt het mee op.
De vorige eigenaar heeft 'm daar ook voor aangeschaft.
En een coureur ben ik ook al niet,dus het zal wel goed gaan!
groeten,Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_0252.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koppelingvraag

Bericht door Egbert&Manon »

Klopt het dat een 2mv het meeste slijt als je met te lage toerentallen rijdt?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Koppelingvraag

Bericht door harry t5 191 »

Harry 341 schreef:Bedankt Pascal,de trekhaak van deze zal nooit gebruikt worden...heel misschien voor een fietsenrek maar daar houdt het mee op.
De vorige eigenaar heeft 'm daar ook voor aangeschaft.
En een coureur ben ik ook al niet,dus het zal wel goed gaan!
groeten,Harry
En wie trekt dan de caravan? :ie

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Koppelingvraag

Bericht door Harry 341 »

Egbert&Manon schreef:Klopt het dat een 2mv het meeste slijt als je met te lage toerentallen rijdt?

Egbert
Dat heb ik vandaag ook al eens gelezen,dus toch maar wat hoger in de toeren en wat meer schakelen. :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Koppelingvraag

Bericht door Harry 341 »

harry t5 191 schreef:
Harry 341 schreef:Bedankt Pascal,de trekhaak van deze zal nooit gebruikt worden...heel misschien voor een fietsenrek maar daar houdt het mee op.
De vorige eigenaar heeft 'm daar ook voor aangeschaft.
En een coureur ben ik ook al niet,dus het zal wel goed gaan!
groeten,Harry
En wie trekt dan de caravan? :ie

:T54LIFE :wjw :toppie
Weet ik niet,want ik heb geen sleurhut.... :bifun :bifun
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Koppelingvraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

lage toeren trekkracht vragen dat is wat de meeste belasting geeft, niet alleen voor je koppeling, maar vooral ook voor je motor op zich...

zeer zeker tijdens het warm rijden moet je niet teveel vragen bij lage toeren, een veel gemaakte fout, mensne denken als ik koud maar laag toeren rijdt dan is het goed, maar je kunt beter met half gas 3500 toeren draaien dan plankgas 2000.....

ik heb destijds een LUK set met vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en druklager/koppelingscilinder (is een geheel zou ik altijd meevervangen met de koppeling) kostte toen 612 euro incl verzending binnen DLD

De auto had toen 368k gelopen en als pakweg 20.000km een trilling bij optrekken...2MV waren eigenlijk twee vliegwielen....zat eigenlijk zo ongeveer niet meer aan elkaar...

Bij mijn weten heeft de TDI in de T4 origineel ALTIJD een 2MV, motoren zonder 2MV zijn de 2,4 en 1,9's
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie