Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

OPGELOST: ABS probleem

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ABS probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

algemene opmerking tav storingscodes uitlezen...

als een uitleesprogramma zegt dat er een fout een sensor x zit, betekent dat niet automatisch dat deze sensor ook de oorzaak is. de zelfdiagnose kan niet zien of de sensor stuk is, of dat er een andere reden is dat het ontvangen signaal niet goed is....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tom K
Berichten: 163
Lid geworden op: 09 mei 2011, 14:18
Locatie: Utrecht

Re: ABS probleem

Bericht door Tom K »

Even weer een update. 'k Heb inderdaad begrepen dat een fout code voor een sensor ook kan liggen aan een defect/vuil/roestige abs ring en niet per se aan de sensor zelf. Heb snel ff gekeken aan wat ik van onder de wagen kon zien, en heb een foto gemaakt. Beetje wazig maar toch duidelijk herkenbaar: een barst in de abs ring. Dit is echter de rechter kant, de foutcode ging over de bestuurderskant. Daar zit wel dezelfde hoeveelheid roest. Is zo'n hoeveelheid teveel?
Nu dus op zoek naar een plek die voor mij de abs ringen kan vervangen. Hier (http://www.t4-wiki.de/wiki/ABS-Ring" onclick="window.open(this.href);return false;) wel uitleg hoe dat moet - door ring te verwarmen en om as te laten krimpen - maar zelf gaat me dat niet lukken. Suggesties, ervaring? Dank!
Bijlagen
abs_ring_defect.jpg
Tom nr.1198
T4 Multivan Westfalia 2.4D 1995
jarno 01

Re: ABS probleem

Bericht door jarno 01 »

Hoi, ik heb het idee dat een nieuwe homokineet moet hebben met ABS ring.Deze homokineet wissel je dan uit ,hebben ze bij mijn bus ook gedaan,koste wel rond de 250,00 euro.

Groet Jarno
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: ABS probleem

Bericht door gait »

Zijn deze ringen dan los te krijgen? kheb ze zelf wel eens weer gelast, roest van de kop verwijderen ring er weer op en op een paar punten vastpikken. Werkt prima, kost alleen tijd!
Tom K
Berichten: 163
Lid geworden op: 09 mei 2011, 14:18
Locatie: Utrecht

Re: ABS probleem

Bericht door Tom K »

gait schreef:Zijn deze ringen dan los te krijgen?
Je komt ze op Ebay veel tegen: http://shop.ebay.de/i.html?_from=R40&_t ... Categories

Montage instructies op Duitse T4 wiki: http://www.t4-wiki.de/wiki/ABS-Ring
Daar staat ook dat ABS ring niet bij VW als vervangend onderdeel is te krijgen. (Bij VW wordt dan de gehele homokineet vervangen.) Bij onderdelenshops (ebay) kun je wel losse ABS ringen krijgen.
ABS-Ringe für Gelenkwellen sind bei VW nicht als Ersatzteil erhältlich. Um einen defekten Ring einer Gelenkwelle zu ersetzen, muss daher auf den Kfz-Teilehandel zurückgegriffen werden. Die Kosten liegen pro Ring zwischen 15 und 25 Euro.
Tom nr.1198
T4 Multivan Westfalia 2.4D 1995
Tom K
Berichten: 163
Lid geworden op: 09 mei 2011, 14:18
Locatie: Utrecht

Re: ABS probleem - opgelost

Bericht door Tom K »

Hi wjwers,

Mijn ABS probleem is opgelost. Foutcode van sensor linksvoor verdween na reinigen van de abs ring en schoonmaken van contacten. Rechtsvoor, gebroken ring, moest uiteindelijk de gehele homokineet worden vervangen. Testrit gemaakt en opnieuw uitgelezen, het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Bedankt voor het meedenken en alle info. 'k Heb er weer een boel bijgeleerd :lach
Tom nr.1198
T4 Multivan Westfalia 2.4D 1995
jarno 01

Re: ABS probleem

Bericht door jarno 01 »

Hallo Tom,

Ben blij voor je dat het weer opgelost is.............met dank aan deze geweldige site!!!!!!!!!!
Plaats reactie