Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
dynamo
dynamo
heb de dynamo vervangen en nu gaat als ik niet meteen een beetje gas geef na het starten blijft het accu lampje branden en gaat het olie lampje knipperen en piepen
ook heb ik olie filter vervangen en olie ververst
luchtfilter vervangen en interieurfilter vervangen
en nu maakt de motor een "zwaarder"geluid en lijkt het of hij hoger in de toeren draait stationair maar hij draait gewoon 900 toeren
rara waar kan het aan liggen
hoor het wel alvast bedankt
ook heb ik olie filter vervangen en olie ververst
luchtfilter vervangen en interieurfilter vervangen
en nu maakt de motor een "zwaarder"geluid en lijkt het of hij hoger in de toeren draait stationair maar hij draait gewoon 900 toeren
rara waar kan het aan liggen
hoor het wel alvast bedankt
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Re: dynamo
is niet de originele
mijn bus komt uit Spanje
mijn bus kan ook niet worden uitgelezen met de pc
mijn dynamo heeft een andere aansluiting dan er nu leverbaar is
heb er nu eentje met een aarde kabel en een stekker waar W en D1 opstaat
de oude had een aarde aansluiting en een aparte W en D1 stekkertje
hebben het samen gevoegd en de toeren teller en het dashboard werkt goed
nu hebben sommigen gezegd dat de accu een opdonder gehad kan hebben door de kapotte dynamo en er een plaat in de accu krom is
is dit mogelijk ????
mijn bus komt uit Spanje
mijn bus kan ook niet worden uitgelezen met de pc
mijn dynamo heeft een andere aansluiting dan er nu leverbaar is
heb er nu eentje met een aarde kabel en een stekker waar W en D1 opstaat
de oude had een aarde aansluiting en een aparte W en D1 stekkertje
hebben het samen gevoegd en de toeren teller en het dashboard werkt goed
nu hebben sommigen gezegd dat de accu een opdonder gehad kan hebben door de kapotte dynamo en er een plaat in de accu krom is
is dit mogelijk ????
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: dynamo
Dat zou je dan toch simpel moeten kunnen meten met een voltmeter?edwin850 schreef:
nu hebben sommigen gezegd dat de accu een opdonder gehad kan hebben door de kapotte dynamo en er een plaat in de accu krom is
is dit mogelijk ????
Groeten van Wim
Re: dynamo
hij laat wel goed op
wat moet ik dan meten
en hoe kan ik dat doen
wat moet ik dan meten
en hoe kan ik dat doen
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Re: dynamo
1.9 td
bj 2002
de bus is in spanje gemaakt en daar door nederlands echtpaar gekocht en later meegenomen naar nederland
dus op die manier is het een spaanse bus
bj 2002
de bus is in spanje gemaakt en daar door nederlands echtpaar gekocht en later meegenomen naar nederland
dus op die manier is het een spaanse bus
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Re: dynamo
Heb je een nieuwe dynamo geplaatst of laten plaatsen? Als deze toch oplaad zodra de bus loopt kan het ook zijn dat de diodebrug deels defect is. Dit had ik ook. Mijn lampje bleef branden na het vervangen van de regelaar en de borsteltjes in de dynamo. Na het vervangen van de diodebrug was het probleem verholpen.
Als je de accu meet zonder dat de motor gestart is hoort hij volgens mij 12,6 volt aan te geven. Zodra de motor gestart is hoort hij ongeveer 14,2 volt aan te geven of zelfs nog ietsje meer. Check eerst dit even.
Als je de accu meet zonder dat de motor gestart is hoort hij volgens mij 12,6 volt aan te geven. Zodra de motor gestart is hoort hij ongeveer 14,2 volt aan te geven of zelfs nog ietsje meer. Check eerst dit even.
Re: dynamo
Dat doet hij
14,4
Dus dat werkt
Ga wel effe kijken na de diodebrug
14,4
Dus dat werkt
Ga wel effe kijken na de diodebrug
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: dynamo
edwin850 schreef:1.9 td
bj 2002
de bus is in spanje gemaakt en daar door nederlands echtpaar gekocht en later meegenomen naar nederland
dus op die manier is het een spaanse bus
bij mijn weten is de transporter alleen in duitsland, hannover gemaakt.
verschil is wel dat er gewoon standaard motoren zijn geleverd met een valeo dynamo, en met een bosch dynamo. Ik vermoed dat daar jouw verschil in zit.
Re: dynamo
Ik heb een 1.9 TD van 1999 gehad en die was in Poznan Polen gemaaktrepelsteeltje schreef:edwin850 schreef:1.9 td
bij mijn weten is de transporter alleen in duitsland, hannover gemaakt.
in de door VW gekochte fabriek van Tarpan
daar maken ze naar mijn weten momenteel Alle Caddy's en ook nog met laadbak
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: dynamo
Lijkt wel of je twee verschillende probelemen hebt.edwin850 schreef:heb de dynamo vervangen en nu gaat als ik niet meteen een beetje gas geef na het starten blijft het accu lampje branden en gaat het olie lampje knipperen en piepen
ook heb ik olie filter vervangen en olie ververst
luchtfilter vervangen en interieurfilter vervangen
en nu maakt de motor een "zwaarder"geluid en lijkt het of hij hoger in de toeren draait stationair maar hij draait gewoon 900 toeren
rara waar kan het aan liggen
hoor het wel alvast bedankt
Zoals eerder beschreven kan het je diode brug zijn van de dynamo.
Maar een knipperend olielampje heeft denk ik niets direct met de dynamo te maken. Je schrijft dat je ook het oliefilter hebt vervangen. Is het wel de juiste ?? door de nieuw olie . .. neem even aan dat dit er ook in gegaan is kan hij anders gaan klinken en soepeler gaan lopen . . .
Volgenmij is het knipperen van het lampje een teken dat het olie nivo te laag is . . . als het nivo goed is en hij blijft knipperen dan kan het wel eens de sensor zijn.
Als hij knippert omdat de oliedruk te laag is moet je even het filter weer demonteren en kijken of er niets in het filter zit . . . afdicht dopje van het filter bijvoorbeeld, willen ze nog wel eens vanuit de fabriek er in stoppen zodat er niets tijdens fabrikage/transport in kan komen !!!
Suc6 !
André
Re: dynamo
Knipperen deed hetlampje ook al voor het vervangen van de dynamo zo kwamen we er achter dat de dynamo kapot was
De bus is ook niet uit te lezen de computer kent hem niet
De bus is ook niet uit te lezen de computer kent hem niet
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: dynamo
een 1,9 TD heeft geen motorcomputer,
dus zeer zeer beperkt met uitlezen.
Wellicht alleen tellerunit, en eventueel originele radio?
Als je de W en de D1 er een voor een apart afhaalt bij draaiende motor,
wordt het dan anders op je dashboard? Gaat het lampje dan uit?
Welke waarde meet je met draaiende motor op de accu?
Heb je de accupoolklemmen er al eens een kwartiertje afgehaald?
dus zeer zeer beperkt met uitlezen.
Wellicht alleen tellerunit, en eventueel originele radio?
Als je de W en de D1 er een voor een apart afhaalt bij draaiende motor,
wordt het dan anders op je dashboard? Gaat het lampje dan uit?
Welke waarde meet je met draaiende motor op de accu?
Heb je de accupoolklemmen er al eens een kwartiertje afgehaald?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: dynamo
@Edwin, doet je toerenteller het wel helemaal goed?
Toen bij mij destijds de draad naar het W-aansluiting door gesleten was, had ik ook soortgelijke symptomen (olielampje, piepen)
maar ook dat de toerenteller het dus liet afweten. De W aansluiting zorgt nl. voor de puls van het toerental.
En de relatie tussen dynamo en olielampje is er door deze storing wel degelijk.
Misschien kun je het onderdeel nummer van je dynamo vermelden ter vergelijk in ETKA.
Gerard
Toen bij mij destijds de draad naar het W-aansluiting door gesleten was, had ik ook soortgelijke symptomen (olielampje, piepen)
maar ook dat de toerenteller het dus liet afweten. De W aansluiting zorgt nl. voor de puls van het toerental.
En de relatie tussen dynamo en olielampje is er door deze storing wel degelijk.
Misschien kun je het onderdeel nummer van je dynamo vermelden ter vergelijk in ETKA.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan