Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

vragen over de T4
Plaats reactie
mina
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2011, 16:45

OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door mina »

Beste, Na een bezoek(?) aan de jaarlijkse technische controle Kreeg ik als opmerking ophangingstest voraan- onvoldoende wegcontact?
Zelf merk ik niet veel op gebied van vering, abnormaal banden slijtage enz....

Graag een hint waar ik het probleem moet zoeken, uitleg op TC heb ik niet gekregen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door Roger B. (11)61 »

keuring in België zeker? ze wilden niet even zeggen WAT er aan die test onvoldoende was? zo kun je alle kanten op, schokdempers, stuurkogels, fuseekogels, veren en ga zo maar door....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door bartt4 »

:muur :muur :muur :muur :bifun :bifun :bifun :bifun :lach Belgieeeeeeeeeeeeeee en ik al denken dat wij nederlanders een moeilijk land waren
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door Pascal-141 »

mina schreef:Beste, Na een bezoek(?) aan de jaarlijkse technische controle Kreeg ik als opmerking ophangingstest voraan- onvoldoende wegcontact?
Zelf merk ik niet veel op gebied van vering, abnormaal banden slijtage enz....

Graag een hint waar ik het probleem moet zoeken, uitleg op TC heb ik niet gekregen.

Alvast bedankt.
Je had met je keuringspapier naar de stations-chef moeten gaan en om uitleg vragen , wat er precies afgekeurd werd .
Uiteraard zijn ze verplicht om u te zeggen waarop je bus is afgekeurd , is ook de enige manier om te weten WAT je precies moet vervangen.

Hoogstwaarschijnlijk zullen het de schokdempers zijn , maar je weet maar nooit ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door kurt&oxana »

Pascal-141 schreef:
mina schreef:Beste, Na een bezoek(?) aan de jaarlijkse technische controle Kreeg ik als opmerking ophangingstest voraan- onvoldoende wegcontact?
Zelf merk ik niet veel op gebied van vering, abnormaal banden slijtage enz....

Graag een hint waar ik het probleem moet zoeken, uitleg op TC heb ik niet gekregen.

Alvast bedankt.
Je had met je keuringspapier naar de stations-chef moeten gaan en om uitleg vragen , wat er precies afgekeurd werd .
Uiteraard zijn ze verplicht om u te zeggen waarop je bus is afgekeurd , is ook de enige manier om te weten WAT je precies moet vervangen.

Hoogstwaarschijnlijk zullen het de schokdempers zijn , maar je weet maar nooit ...
normaal laten ze je terplaatse het probleem zien , maar ja , als je ziet hoeveel zin ze soms hebben :nuts
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door Jurgen VH »

Zin of geen zin als ik naar de keuring ga blijf ik bij de wagen en vraag expleciet o m te melden als er iets niet goed is en als hij op de brug staat volg ik die gast langs de kant en vraag nogmaals of alles in orde is ! Dan ben ik zeker dat ik weet over welk onderdeel het gaat en moet ik nadien niet alles beginnen raden :yes

Nu ga je idd wel wat werk hebben met uitzoeken welk onderdeel het juist is :muur
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door koekie520 »

Onvoeldoende wegcontact slaat 100% zeker weten op de schokdempers. Als er speling op andere dingen zouden zijn zou je daar andere opmerkingen voor hebben. Speling op gewrichten of homokineet e.d. hebben andere codes op het keuringsblad.
greetz
mina
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2011, 16:45

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door mina »

Koekie 520,

Je had gelijk schokdempers.
Raar ........Bilstein met gasgevulde dempers en na 20.000 km aan vervanging toe.?
Vervangen door goedkopere versie (sachs) en alles oK.
Voel wel geen verschil tijdens het rijden?

Toch bedankt
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door koekie520 »

Wel het probleem is dus gewoon de ophangingstest op zich. Het is zo dat de autokeuring in België op sommige punten achterhaald is. Elke auto ongeacht grootte, gewicht, gebruik, moet door dezelfde straat. Denk maar eens aan de nieuwe Fiat 500 die niet door de ophangingstest geraakte. Auto's moeten in België pas na 4 jaar naar de keuring, zo lang heeft die dus probleemloos rondgereden en ineens ging het niet meer.
Dus wat doen ze nu, ze laten de banden af tot 0,5bar en blazen ze erna terug op. Althans dat hebben ze een tijd terug bij een golf van een vriend van me nog gedaan. Die verhalen dat ze met z'n 3en achterin een Geit gingen zitten zijn ook waar, met eigen ogen gezien.
Dus een tip voor alle Belgen: ga met een geladen bus naar de keuring, volgetankt en verlaag eventueel de bandendruk wat. Als ze echt kapot zijn zal je wel verschil hebben links rechts of zien ze bij oliegevulde dempers wel of hij kapot is aan het lekken.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door Jurgen VH »

koekie520 schreef:Dus een tip voor alle Belgen: ga met een geladen bus naar de keuring, volgetankt en verlaag eventueel de bandendruk wat. Als ze echt kapot zijn zal je wel verschil hebben links rechts of zien ze bij oliegevulde dempers wel of hij kapot is aan het lekken.
Is een goeie tip maar 1 die voor mij ni echt nuttig is denk ik ivm de weging en het gewicht dat ik nog zou kunnen vervoeren ;)
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door koekie520 »

Die weging doen ze toch alleen maar bij een homologatiekeuring, niet bij de jaarlijkse?
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door Jurgen VH »

koekie520 schreef:Die weging doen ze toch alleen maar bij een homologatiekeuring, niet bij de jaarlijkse?
Ach zo my mistake ;) ben nog maar 1x naar de keuring geweest en dat was als ik hem juist gekocht heb en tis mijn eerste lv vandaar mijn domme opmerking :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door Pascal-141 »

koekie520 schreef:Wel het probleem is dus gewoon de ophangingstest op zich. Het is zo dat de autokeuring in België op sommige punten achterhaald is. Elke auto ongeacht grootte, gewicht, gebruik, moet door dezelfde straat. Denk maar eens aan de nieuwe Fiat 500 die niet door de ophangingstest geraakte. Auto's moeten in België pas na 4 jaar naar de keuring, zo lang heeft die dus probleemloos rondgereden en ineens ging het niet meer.
Dus wat doen ze nu, ze laten de banden af tot 0,5bar en blazen ze erna terug op. Althans dat hebben ze een tijd terug bij een golf van een vriend van me nog gedaan. Die verhalen dat ze met z'n 3en achterin een Geit gingen zitten zijn ook waar, met eigen ogen gezien.
Dus een tip voor alle Belgen: ga met een geladen bus naar de keuring, volgetankt en verlaag eventueel de bandendruk wat. Als ze echt kapot zijn zal je wel verschil hebben links rechts of zien ze bij oliegevulde dempers wel of hij kapot is aan het lekken.
Een T4 heeft normaalgezien die problemen niet op de keuring , daarvoor is die te zwaar . Je zit bij een T4 met makkelijk 700kg (of veel meer) aan asdruk (achteraan) , da's meer dan voldoende .
En met je T4 in de straat van de vrachtwagens gaan staan , helpt ook . (ipv in de "auto-straat" te gaan staan)
Enne ... in principe mag je T4 geen "lading" bevatten voor de technische keuring hé (maar daar word niet altijd stipt op gelet)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: OPHANGINGSTEST BIJ TECHNISCHE CONTROLE

Bericht door Pascal-141 »

mina schreef:Koekie 520,

Je had gelijk schokdempers.
Raar ........Bilstein met gasgevulde dempers en na 20.000 km aan vervanging toe.?
Vervangen door goedkopere versie (sachs) en alles oK.
Voel wel geen verschil tijdens het rijden?

Toch bedankt
Mina, indien Bilsteins na 20.000km al zouden kapot zijn , dan heb je nog wel garantie . Contacteer je verkoper hierover eens , en probeer een setje nieuwe te regelen onder garantie .

Had je de Bilstein B4 of B6 (zwarte of gele dempers ?)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie