de officiële Belgische instanties raden mij sterk af om een wagen uit Nederland te importeren vanwege maandenlange procedures in België en hoge kosten. Je moet zelf met een monteur naar een keuringsstation gaan om aan één zijde de vensters en de wielen te demonteren. Bovendien moet je veel geld betalen. Dan is het twee maanden wachten vóór je mag rijden.... Vroeger kon je naar de importeur in Brussel die dan onmiddellijk een gelijkvormigheidsattest maakte. Acht jaar geleden was het nog eenvoudig. Maar dat doen ze niet meer; je moet nu naar een keuringsstation van de overheid. Ondertussen wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Niemand weet blijkbaar precies wat er allemaal bij komt kijken. Wat een middeleeuwse toestanden daar! Toch maar in België een wagen zelf zoeken dan.
beste , ik heb net een bus gekocht in nederland
een origineel door pon leusden geleverde dubbel cabien (dus waar zit het probleem dan ??)
dieteren gebeld en na opgave chasis nummer blijkt het volgens hun gegevens om een bestelwagen te gaan en niet om een dubbel cabien
dus dan begint het zooitje keuring afspraak voor homologatie .... dus op 17/2/2011 naar de keuring daar moesten de remmen volledig langs eenzijde gedemonteerd omdat de groote en de breedte van de schijven en blokken opgemeten moet worden (snap nog steeds niet waarom want der past gewoon niks anders op) goed deze zever doorlopen alles gemonteerd dan werd de bus opgemeten en gewogen en gekeurd volgens de belgische normen ...... MET GLANS GESLAAGD dan terug naar de kassa daar 146 euro betaald voor de keuring en de leuke vermelding ..TOT OVER ENKELE MAANDEN
dus een week later volgt er een rekening van het ministerie te betalen ....... 170 euro gelieve zo snel mogelijk te betalen om uw dossier op te starten ...... dan enkele weken later een vriendelijke telefoon naar het ministerei geachte ..... hoe ver staat doss ?? ooh meneer hooguit 5 weken geduld ...... nog gebeld .... hooguit 5 weken na een lange tijd telefoon van de keuring gans blij ..... maneer ik heb goed en ik heb slecht nieuws ... ik zeg laat maar komen het goede nieuws is dat uw dossier in behandeling is maar het slechte nieuws is dat ik fotos nodig heb .... dus fotos gemaakt en fotos opgestuurd ....na zoveel weken later terug naar ministerie gebeld ... maneer uw dossier is bij de keuring... ho ho schot in de zaak een dikke week later de verlossende telefoon van de keuring meneer uw gelijkvormigheids attest is der ...... dus zo snel mogelijk naar de keuring maar transit plaat verlopen en geen verzekerings maatschappij die wil verzekeren ...... dus maar ergens platen gezorgd en zo naar de keuring .... transit derop en keuren daar komt de grote verassing mijntrekgewicht is niet het vooropgestelde gewicht maar dik 180 kg later................... dus weer bericht naar ministerei waarom ben ik trekgewicht kwijt...?? to op vandaag nog steeds geen antwoord .Vorige week aangetekende brief gehad vadertje staat vraagt zich af waarom der zoveel tijd zit tussen de inschrijf datum en de invoer datum ? nu moet ik een verklaring opsturen waarom ik zo laat ingeschreven heb ..... ja juist omdat het systeem hier zeer traag werkt dus als je een busje dubbel cabien uit nl wil importeren heb je veeel geduld nodig heel veel geduld
en reken maar op een 4 maanden procedure en een kosten plaatje van een dikke 600 euro aan papieren shit ik ben op 17/2 naar de keuring geweest en heb op 27/5 pas de tweede keuring kunnen doen en kunnen inschrijven dan kwam de verzekering agent nog effe met de leuke opmerking dat ik nog 5 weken op de nummerplaten moets wachten omdat het hier een invoer betrof (deze man is dan zelf naar div gegaan om dossier te versnellen en idd week later had ik de plaat in de bus )