Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

mijn T4 vervangen

vragen over de T4
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door koekie520 »

jan2009 schreef: De wegenbelasting is er wel lekker laag :knipoog
Behalve dan als je wat PK's in je auto's wil. Ik zou hier in Belgie toch wat meer echte sportwagens willen zien rijden. Net weer een R32, Impreza en RX7 gespot. Ik begin echt gedegouteerd te geraken van al die Eco-shit die je bij ons ziet. :muur
hansl
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2011, 14:03
Locatie: Maastricht

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door hansl »

Mijn garagist in België dacht dat het importeren vanuit Duitsland van een dubb. cabine (naar B) gemakkelijker zou gaan. Ik zou niet weten waarom. Misschien zit de cabine er dan al in vanuit de fabriek?
Heeft iemand ervaring hiermee?
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door koekie520 »

Ik dacht dat een dubbele cabine een typisch Hollands fenomeen is. Behalve bij de Pickups dan.
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door mot »

Pascal-141 schreef: Het was geen enkel probleem bij D'Ieteren , en ik was daar binnen het uur terug buiten , mét de nodige papieren . (homologatie kostte me zo rond de 90eur)
Dan bij de verzekering langs , platen aangevraagd , en 2-3 dagen later bij de keuring langsgeweest , en alles was in orde .
Geen enkel probleem gehad dus .
eerst naar de verzekering, platen aanvragen en dan pas naar de keuring? hoe doe je dat pascal? ik sta nu voor de laatste stap van het invoerproces, de keuring...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door Pascal-141 »

mot schreef:
Pascal-141 schreef: Het was geen enkel probleem bij D'Ieteren , en ik was daar binnen het uur terug buiten , mét de nodige papieren . (homologatie kostte me zo rond de 90eur)
Dan bij de verzekering langs , platen aangevraagd , en 2-3 dagen later bij de keuring langsgeweest , en alles was in orde .
Geen enkel probleem gehad dus .
eerst naar de verzekering, platen aanvragen en dan pas naar de keuring? hoe doe je dat pascal? ik sta nu voor de laatste stap van het invoerproces, de keuring...
Verzekering is zowieso de eerste vereiste hé , met de platen bedoel ik de inschrijving aanvragen . En keuring is 2x : een administratieve keuring , en een "tweedehandskeuring"
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door Pascal-141 »

hansl schreef:Mijn garagist in België dacht dat het importeren vanuit Duitsland van een dubb. cabine (naar B) gemakkelijker zou gaan. Ik zou niet weten waarom. Misschien zit de cabine er dan al in vanuit de fabriek?
Heeft iemand ervaring hiermee?
Een dubbel cabine uit Duitsland ? Dan ga je lang mogen zoeken vrees ik , ik denk niet dat dat in Duitsland ooit standaard geleverd werd .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
hansl
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2011, 14:03
Locatie: Maastricht

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door hansl »

Pascal , Ik las op een oudere discussie dat je voor de keuring bij d'Ieteren de dubbele cabine tijdelijk eruit had gebouwd nadat je a.h.v. het chassisnummer de geschiedenis had opgevraagd. Is dat een manier om te omzeilen dat je naar een keuringstation moet? Maar dan heb je later toch weer hetzelfde probleem als je de cabine weer wil terugplaatsen?

Hoe erg is het als je toch door de keuring wil gaan in een keuringstation? Is het alleen de lange wachttijd (3maanden) of zijn er nog meer hindernissen? Vooralsnog zie ik nergens in België een Transporter te koop tegen de condities die ik in Nl vind. Dus misschien dan toch door het vuur gaan...?

Heb je ook ervaring met in Duitsland zoeken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door Multivan Generation »

koekie520 schreef:Ik begin echt gedegouteerd te geraken van al die Eco-shit die je bij ons ziet. :muur
Uhm, gedegouteerd? Wat betekend dat?
Mijn Vlaamse kennis laat me in dit geval in de steek..

Of betekend het zoiets als dat je smaakpapillen een beetje dood raken?
Dat je het een beetje beu begint te geraken...?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door koekie520 »

Die sportwagens heb ik in Bergen op zoom en op de A58 gespot wilde ik zeggen. In België zie je die haast niet. Of het worden al gelijk patserbakken. Zo de sportversies van familiewagens/merken zie je in belgie haast niet. 'tzijn allemaal diesels, en dan liefst nog de kleinste.

@peter
tip: http://www.vlaamswoordenboek.be

degouteren: tegensteken, met verontwaardiging ervaren
degoutant: onsmakelijk, afschuw of walging opwekkend, weerzinwekkend
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door Multivan Generation »

@ Koekie, mercikes he :knipoog :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
the body docter
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 dec 2008, 22:11
Locatie: grote brogel

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door the body docter »

de officiële Belgische instanties raden mij sterk af om een wagen uit Nederland te importeren vanwege maandenlange procedures in België en hoge kosten. Je moet zelf met een monteur naar een keuringsstation gaan om aan één zijde de vensters en de wielen te demonteren. Bovendien moet je veel geld betalen. Dan is het twee maanden wachten vóór je mag rijden.... Vroeger kon je naar de importeur in Brussel die dan onmiddellijk een gelijkvormigheidsattest maakte. Acht jaar geleden was het nog eenvoudig. Maar dat doen ze niet meer; je moet nu naar een keuringsstation van de overheid. Ondertussen wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Niemand weet blijkbaar precies wat er allemaal bij komt kijken. Wat een middeleeuwse toestanden daar! Toch maar in België een wagen zelf zoeken dan.

beste , ik heb net een bus gekocht in nederland


een origineel door pon leusden geleverde dubbel cabien (dus waar zit het probleem dan ??)

dieteren gebeld en na opgave chasis nummer blijkt het volgens hun gegevens om een bestelwagen te gaan en niet om een dubbel cabien

dus dan begint het zooitje keuring afspraak voor homologatie .... dus op 17/2/2011 naar de keuring daar moesten de remmen volledig langs eenzijde gedemonteerd omdat de groote en de breedte van de schijven en blokken opgemeten moet worden (snap nog steeds niet waarom want der past gewoon niks anders op) goed deze zever doorlopen alles gemonteerd dan werd de bus opgemeten en gewogen en gekeurd volgens de belgische normen ...... MET GLANS GESLAAGD dan terug naar de kassa daar 146 euro betaald voor de keuring en de leuke vermelding ..TOT OVER ENKELE MAANDEN

dus een week later volgt er een rekening van het ministerie te betalen ....... 170 euro gelieve zo snel mogelijk te betalen om uw dossier op te starten ...... dan enkele weken later een vriendelijke telefoon naar het ministerei geachte ..... hoe ver staat doss ?? ooh meneer hooguit 5 weken geduld ...... nog gebeld .... hooguit 5 weken na een lange tijd telefoon van de keuring gans blij ..... maneer ik heb goed en ik heb slecht nieuws ... ik zeg laat maar komen het goede nieuws is dat uw dossier in behandeling is maar het slechte nieuws is dat ik fotos nodig heb .... dus fotos gemaakt en fotos opgestuurd ....na zoveel weken later terug naar ministerie gebeld ... maneer uw dossier is bij de keuring... ho ho schot in de zaak een dikke week later de verlossende telefoon van de keuring meneer uw gelijkvormigheids attest is der ...... dus zo snel mogelijk naar de keuring maar transit plaat verlopen en geen verzekerings maatschappij die wil verzekeren ...... dus maar ergens platen gezorgd en zo naar de keuring .... transit derop en keuren daar komt de grote verassing mijntrekgewicht is niet het vooropgestelde gewicht maar dik 180 kg later................... dus weer bericht naar ministerei waarom ben ik trekgewicht kwijt...?? to op vandaag nog steeds geen antwoord .Vorige week aangetekende brief gehad vadertje staat vraagt zich af waarom der zoveel tijd zit tussen de inschrijf datum en de invoer datum ? nu moet ik een verklaring opsturen waarom ik zo laat ingeschreven heb ..... ja juist omdat het systeem hier zeer traag werkt dus als je een busje dubbel cabien uit nl wil importeren heb je veeel geduld nodig heel veel geduld

en reken maar op een 4 maanden procedure en een kosten plaatje van een dikke 600 euro aan papieren shit ik ben op 17/2 naar de keuring geweest en heb op 27/5 pas de tweede keuring kunnen doen en kunnen inschrijven dan kwam de verzekering agent nog effe met de leuke opmerking dat ik nog 5 weken op de nummerplaten moets wachten omdat het hier een invoer betrof (deze man is dan zelf naar div gegaan om dossier te versnellen en idd week later had ik de plaat in de bus )
hansl
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2011, 14:03
Locatie: Maastricht

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door hansl »

Dat zijn de verhalen die ik ook hoorde. Er scheen nog een kans te zijn dat indien je da cabine uitbouwt en de wagen als bestelbus laat keuren door Dieteren, dat het dan sneller gaar. Maar dan moet hij door ACTresearch worden ingebouwd. Aanvankelijk zei men me bij ACT dat ik dat zelf kon doen en dat men mij een attest zou geven maar de keer daarop was het weer anders: ik moest bij de keuring een factuur van ACT kunnen overleggen en die ging men niet geven tenzij men zelf de cabine had geleverd. De medewerker van ACT probeerde me ondertussen de bus die hij zelf nog te koop had staan te verkopen.

Als de keuring via de importeur kan gaan schijnt alles in twee weken rond te zijn. Maar men zei me bij Dieteren dat men dat niet doet tenzij het een lange bus met dubbele cabine betreft want daar zitten de bevestigingsbouten voor de achterbank altijd op de juiste plaats.
Dus ik een lange bus gezocht en een fijne gevonden (nog niet gekocht). De dag dat ik hem wilde gaan kopen nog maar even naar Dieteren gebeld voor de zekerheid. Nee dat konden ze nooit gezegd hebben: ook een dubbele bus wordt niet door hun gekeurd, nooit niet. Intern rondgevraagd wie dat dan gezegd had: er was niemand die met mij vorige dag lang met mij hierover had zitten praten terug te vinden. Een aantal jaren geleden heeft men overigens wel mijn verlengde bus met dubbele cabine gewoon rechtstreeks gekeurd bij Dieteren. "Dat kan niet" zei de dame in kwestie: ze werkte er al 25 jaar. Behalve de ambtelijke barrières, zijn er dus ook nog de verwarringen binnen de instanties door verkeerde informatie.

Nu heb ik dus toch maar een Belgische bus gezocht. Niet helemaal wat ik wil hebben en ik moet hem nog kopen dus weet niet of hij in orde is. De "meeneemprijs!!!!" van de advertentie blijkt toch een prijs exclusief BTW te zijn. Hoeveel dan:"een bééetje maar" zei de verkoper. Ik vroeg wat hij daarmee bedoelde? Toen werd hij geirriteerd: "meneer, de bus is al verkocht." Ik was even vergeten dat ik weer terug in België was en dat je daar (regel 1) iemand nooit moet dwingen een ondubbelzinnig antwoord te geven zonder ruimte voor "foefelen": cultuurverschillen. Later hoorde ik van mijn garagist dat die man waarschijnlijk op een bepaalde "creatieve constructie" doelde.
Gebruikersavatar
the body docter
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 dec 2008, 22:11
Locatie: grote brogel

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door the body docter »

allemaal onzin hier in belgie

maar helaas we moeten deze weg bewandelen

je moet wel effe rekening ee houden dat er andere procedures zijn indien het niet om lichte vracht gaat

een multievan of combi gaat blijkbaar wel makkelijker
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door Pascal-141 »

hansl schreef:Pascal , Ik las op een oudere discussie dat je voor de keuring bij d'Ieteren de dubbele cabine tijdelijk eruit had gebouwd nadat je a.h.v. het chassisnummer de geschiedenis had opgevraagd. Is dat een manier om te omzeilen dat je naar een keuringstation moet? Maar dan heb je later toch weer hetzelfde probleem als je de cabine weer wil terugplaatsen?

Hoe erg is het als je toch door de keuring wil gaan in een keuringstation? Is het alleen de lange wachttijd (3maanden) of zijn er nog meer hindernissen? Vooralsnog zie ik nergens in België een Transporter te koop tegen de condities die ik in Nl vind. Dus misschien dan toch door het vuur gaan...?

Heb je ook ervaring met in Duitsland zoeken?
Ik heb inderdaad de dubbel cabine eruit gehaald voor de keuring bij D'Ieteren , maar ik heb dat gedaan omdat ik een enkele cabine wou hé , geen dubbel cabine , dus die dubbel cabine is er nooit meer terug ingekomen.
Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad om een buitenlandse T4 in te voeren in Belgie , het was steeds op slechts een paar dagen volledig in orde (zowel Nederlandse als Duitse T4) Misschien D'Ieteren nu van werkwijze veranderd ? Zowat 6 maand geleden heeft een kennis van mij nochtans een homologatiekeuring laten doen bij D'Ieteren van een T4 Pick-up van 1991 , tja ...

Toen ik een van mijn ingevoerde T4's aanbood bij de keuring een jaar of twee geleden , kreeg ik trouwens te horen van iemand op de keuring dat sommige types T4 zelfs probleemloos kunnen omgebouwd worden van enkel cabine naar dubbel cabine , en omgekeerd . Mijn T4 was er zo eentje . En dat heeft te maken met het PVG nummer dat je T4 heeft , er zijn namelijk bepaalde PVG-nummers die gebruikt worden voor zowel enkel cabine als dubbel cabine. En hij zei me ook dat er bij het oud model (eerste)MB Vito ook zo een type was die je zo kon ombouwen zonder herkeuring.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
hansl
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2011, 14:03
Locatie: Maastricht

Re: mijn T4 vervangen

Bericht door hansl »

als je een te importeren wagen wil aanbieden in "originele" staat, dus in dit geval zonder de dubbele cabine, kun je blijkbaar inderdaad altijd bij d'Ieteren terecht. Anders niet, want een dubbele cabine zit er nooit "af fabriek" in.
Plaats reactie