Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dieselpomp afstel probleem of toch iets anders !! OPGELOST

vragen over de T4
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

dieselpomp afstel probleem of toch iets anders !! OPGELOST

Bericht door rubenverhaaf »

hallo alle T4 fanaten !!

ik heb een probleem met mijn t4 een 2.5 tdi AJT ( 88pk)

ik wou de brandstofpomp gaan afstellen maar dit wil niet lukken.

ik heb hem aan de vagcom hangen, dan engine, dan measure blocks, maar dan komt het.
je moet dan op switch to basic klikken en dan slaat de motor af en kan ik dus geen waarde meten...
kan ik dan de conclussie trekken dat de pomp er zover vanaf staat dat die alleen aan samen met de Ecu kan lopen.

vervolgens schakel ik het contact uit en start ik hem weer gewoon

dus nu moet ik hem gaan stellen met een meetklokje maar voor 1malig gebruik vind ik dit een beetje prijzig stukje gereedschap
is er iemand op dit forum wie dit kan of een goed adresje heeft voor een schappelijke prijs??
ik woon in Deventer maar een stuk rijden vind ik niet erg

of zou ik een ander probleem hebben, dit luid namelijk als volgt'

lang doorstarten, blauw roken ( koude motor ) niet echt lekker oppakken van de motor
verder is die ook wat traag ( ok het is een 88 pk ik weet het chipje staat op de planning )
ook staat een egr plaatje in bestelling zal deze week geregeld wezen

alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken

mvg, Ruben
Laatst gewijzigd door rubenverhaaf op 24 aug 2011, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door Multivan Generation »

als je hem met vagcom op basic settings zet,
dan is de softwarematige compensatie weg en als hij dan uitvalt,
dan staat de brandstofpomp timing er te ver vanaf.

Kijk voordat je hem op basic settings zet, op welke waarde hij dan weergeeft.
Naar schatting zal dat ruim boven de 100 zijn.
Hou het ezelsbruggetje in de je hoofd,
Naar voren, dus richting schutboard is vroeger,
naar je toe, is naar achteren is later, dus een lagere waarde..

Als je hem kunt starten en hij blijft lopen, dan ben je al in de buurt hoor.
Het beste werkt het als je hem al draaiende wat bij kunt regelen bij de achterste (schutboard) spanrol..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door rubenverhaaf »

het 2de vakje staat rond de 60 a 65 de tdi checker zelf kan ik niet openen omdat de motor telkens afslaat bij het klikken op basic settings

ik dacht dat het verstellen met de spanrol slechts gering af te stellen was,

dan de volgende vraag.. is het zo dat ik de pomp kan kantelen, of moet ik de riem en alles losgooien en dan de pomp iets verdraaien

iig, bedankt voor de snelle reactie
'

mvg, Ruben
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door Multivan Generation »

Eerst de voorste spanner juist zetten,
dan de achterste juist zetten..

60 a 65 is niet verkeerd maar die waarde komt 2 keer voor,
ik vermoed dat je aardig te vroeg staat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de TDI kun je de brandstofpomp niet verdraaien die zit met 3 boutjes vast in ronde gaatjes niet in slobgaten.

als je het met de spanrol en geleiderol niet kunt stellen zit je er een tand naast.

is de motor wel volledig op temperatuur als je overschakelt naar basic settings en ie uitvalt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door rubenverhaaf »

uiteraard is de motor op bedrijftempratuur

dus het verstellen gaat puur via de spanners ?
en met de spanners goed zetten bedoel je dat de spanning op de spanners correct moet wezen

ik dacht dus ook dat 65 wel goed is maar dan zou die in basic settings wel moeten blijven lopen en dat doet die niet
en waarom komt die waarde 2 maal voor in de afstelling ?

anders haal ik van de week wel een Ath voor me bussie, las net ook nog een leuk stukje over intercooler inbouwen dus die heb ik ook maar op me lijstje gezet hahaha

alle hulp / uitleg is welkom


mvg, Ruben
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door René »

Wat is een Ath?
En ik neem aan dat de waardes schommelen tussen de 60-65 ipv de waardes komen twee keer voor?

Rene
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door rubenverhaaf »

auto technisch handboek bedoel ik
en het schommeld inderdaad tussen die waardes

maar omdat ik het dus niet in grafiek kan bekijken en alleen in groep 00 met 10 waarde vakjes na mekaar kan ik der niet veel wijzer van worden

is het een optie om de spanner voorzichtig te gaan verzetten of bestaat dan de mogelijkheid dat die nooit meer op tijd komt
( lijkt mij niet tenzij die een tand verzet raakt )
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet niet of het ath de meest ideale is om als naslag te gebruiken, wellicht even verschillende mogelijkheden bekijken...ik had een "jetzt helfe ich mich selbst" gekocht...viel vies tegen, had het gekocht vanwege elektrisch probleempje en wilde schema erbij hebben ...stonden geen schemas in dat boek...verder nooit gebruikt, maar wat ik zo gebladert heb alleen simpele dingen omschreven.

nooit meer op tijd is natuurlijk onzin.... als je zo'n motor opbouwt moet je het ook op tijd zetten.

het kan je wat uren kosten en je moet zeer zeker geduld hebben ,maar ja, door de geleide rol telkens een miniscuul stukje te verstellen kom je steeds een stukje dichter bij, of verder van de juiste timing. zodra je dan de grafiek in beeld krijgt kun je weer zien wat de effecten zijn.

je hoort eerst met de spanrol de spanning op de riem goed zetten, en daarna met de geleide rol de timing aanpassen en uiteindelijk de spanning checken en waar nodig bijstellen, in het geval dat je bij moet stellen kan het zijn dat de timing door dat bijstellen nog iets gecorrigeerd moet worden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door sgsdebruijn »

Wellicht dat dit topic je nog kan helpen.

viewtopic.php?f=2&t=31641" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

bedenk me net dat je soms het nokkenasriemwiel wat moet verdraaien op de nokkenas als je het niet red met de geleiderol.

wat is de reden dat je de timing gaat afstellen? distributieriem vernieuwd oid?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door rubenverhaaf »

de distributie is inderdaad vernieuwd, nokkenas tandwiel stond verkeerd en de riem liep ergens aan
dus prefentief de distributie vervangen

de reden dat ik de pomp wil afstellen is omdat ik hem weinig vermogen vind hebben en hij moeilijk start als die koud is..
ik had dit ook in mijn begin post geschreven

daarbij wou ik via vagcom de timing controleren maar zodra ik op basic settings klik slaat hij af, dus staat de pomp niet goed
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: dieselpomp afstel probleem

Bericht door rubenverhaaf »

Wellicht dat het toch iets anders is !!

ik was net een goed stuk aan het rijden om hem op 100% bedrijfstempratuur te hebben
reageert opeens het gaspedaal niet meer !! koppeling intrappen stationair laten draaien en verdomd hij pakt weer
een paar kilometer verder het zelfde, ik het gaspedaal op de bodem en een bak blauwe rook er achteruit ( alleen als ik het gaspedaal intrap !! )
koppeling ingetrapt, stationair laten draaien en dan doet die het weer


klinkt dit als een bekend probleeem !!

dus hij blijft wel lopen maar er is geen reactie in het gaspedaal
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dieselpomp afstel probleem of toch iets anders !!

Bericht door Multivan Generation »

dat zou betekenen dat je elektronisch gaspedaal defect zou kunnen zijn.

Lees alle modules eens uit met vagcom.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: dieselpomp afstel probleem of toch iets anders !!

Bericht door rubenverhaaf »

er is niet 1 fout.. dat vond ik dus ookal merkwaardig

wat betreft die pomp, ik heb hem helemaal gesteld van vroeg tot die niet meer wou aanslaan tot de andere kant maar hij blijft afslaan in basic settings..

dus is der iemand die hem kan en wil afstellen aan de hand van een klokje..
of is der nog een andere oplossing ??

iig. bedankt voor de vele reacties

wat me opviel was trouwens dat dit forum geen voorstel topic heeft..

ik zelf zat altijd op het audiforum.nl en daar was het wel
5 Cilinder For Life !!
Plaats reactie