Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Variabele Turbo vervuild

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Variabele Turbo vervuild

Bericht door erik 924 »

Heb een T5 128 kw 174 pk met 176000 km op de teller..
Heb waterpomp bij 87000 prefentief laten vervangen door gemodificeerde pomp..
Op de terug reis vanuit italie (4500 km totaal gereden) deze vacantie ging de moter op de bernadino pas in Zwitserland in de noodloop.Auto's met caravan passeerde ons..Even aan de kant contact uit en weer starten was alles weer ok..Daarna nog een keer gehad..Bij de garage constateerden ze dat de turbodruk te hoog werd en daardoor de noodloop in werking werd gesteld..De variabele turbo met zijn verstelbare schoepen is niet meer zo snel door waarschijnlijk wat verontreiniging en daardoor zijn de gemeten waarde te "hoog" geworden..
keuze: nieuwe turbo...turbo reiningen of tunnen (andere software)
gekozen voor de laatste en goedkoopste oplossing heb 30 pk meer en een verschrikkelijk hoog koppel..
waarom niet vanuit de fabriek?
Auto is duidelijk en merkbaar zuiniger rijdt nog beter ook.
Bij 2000 toeren lekker overschakelen en lekker soepel blijven in de 4e versnelling door een bocht het kan allemaal.

Gisten had ik een storing waarbij dashboard lampjes Airco electrische spiegels en de cruise control uitvielen...Even de zekeringen kast open gehad en met tangetje (vreselijk krap) de zekeringen beroerd en pats alles deed het weer..
Wie o wie heeft dit ook gehad?
en wat heeft zij of hij daaraan gedaan? :T54LIFE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door Multivan Generation »

erik 924 schreef:Bij de garage constateerden ze dat de turbodruk te hoog werd en daardoor de noodloop in werking werd gesteld..De variabele turbo met zijn verstelbare schoepen is niet meer zo snel door waarschijnlijk wat verontreiniging en daardoor zijn de gemeten waarde te "hoog" geworden..
keuze: nieuwe turbo...turbo reiningen of tunnen (andere software)
gekozen voor de laatste en goedkoopste oplossing heb 30 pk meer en een verschrikkelijk hoog koppel..
Erg vreemd dat de remedie voor een vervuilde turbo, de schoepverstelling zit wat roet tussen, chiptuning is. :bonk :bonk
Daarvan wordt de schoepverstelling niet schoon hoor.. Die is nog steeds vies!

Je kunt de VTG lader zelf reinigen.. Ik zal vanavond wel een linkje neerzetten...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door erik 924 »

Ik hweb er geen last meer van de turbo druk mag in de nieuwe software hoger zijn...ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig hoe de lader kan worden gereinigd..bij voorbaat dank..
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door emil »

als ik zo gokken mag heeft 40 % van de t5 rijders wel eens noodloop gehad
die van mij deed het hier ook goed
maar tijdens een tripje in duitsland , bult op ,gas onderop ....je hebt ten slotte een 5 cil
dus gaan met dat ding :driveT5
maar na terug schakelen geen vermogen meer ,noodloop
mijn theorie is :
je rijd volgas bult op ,dus volle turbo druk
hij kan het niet trekken dus je moet terug schakelen
gas los koppeling in ...je motor toerental zakt dan snel terug maar de turbo draait nog volop
vtg gaat misschien niet snel genoeg terug of wastegate gaat niet of te laat los
(zit hier een waste gate op??? of mag\kan de druk niet te hoog oplopen door vtg)
dus je krijgt een piek in de turbo druk ....dus storing
ik heb toen de egr dicht laten zetten, en als ik nu met zware vracht rij of bult op dan laat ik het gas al iets los
voordat ik schakel zodat de turbo al iets af toeren kan ,nooit meer problemen gehad
maar of die van u precies hetzelfde heeft\had is natuurlijk moeilijk te zeggen
ik denk dat ze chiptuning aangeraden hebben omdat dan meestal ook de egr dicht geschreven word
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door erik 924 »

na 62000 km heb ik zelf de EGR dicht gemaakt om de vervuiling in de moter te voorkomen en zuurstof gevulde buitenlucht in de cilinders te blazen ipv zuurstof loze uitlaatgassen die bijtijds een smurrie in de inlaat achterlaten. Het betreft hier een 2004 uitgave met mechanische EGR regeling..wel makkelijk..

de opmerking over het gas loslaten is volgens mij een goede..alleen bij heftige stijging sta je dan helemaal stil..
Bij voorbaat bedankt voor jullie reactie.. :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door Multivan Generation »

alvast deze:
http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html

en ik had nog ergens een andere ook.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door Henk-1 »

Hoi Erik,

Wij hebben een LT 2.5 TDI 109 PK , en hebben precies dezelfde problemen.
Vooral in de bergen :groteogen :ie word je niet vrolijk van als je powerrrrrr weg valt

Er zat eerst geen gang in .
Eerst de LMM vervangen , toen was ie weer pittig :yes
Maar toen hetzelfde probleem wat jij had, noodloop met teveel turbodruk.
Heb toen de N75 klep vervangen , die stuurt de variabele turbo aan . Probleem bleef :muur
De turbodruk sensor vervangen . Probleem bleef :muur
Alle slangen van de vacuum gecheckt , alles was oke. Vacuum was ook oke
De EGR bekeken , was schoon en uitgeschakeld d.m.v. vacuum uit te schakelen. Heeft niets met probleem te maken.

Toen heb ik de katalisator eruit gehaald :toppie http://www.vwltclub.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=3540" onclick="window.open(this.href);return false;

Toen leek het probleem te zijn opgelost , echter dat was van korte duur :muur

Nu heb ik vandaag de camper naar de dealer gebracht.
Gereviseerde turbo kost met pakking set €950,44 montage 150 euro :huilen
Heb ik weer turbo problemen dan heb ik in ieder geval garantie
Nieuwe turbo kost :gif :gif :gif :gif :gif €1500.-

Je hebt ze ook wel 2e hands , maarja wat koop je dan

En je hebt ook chineese turbo's voor weinig, maarja wat koop je dan

Tuning lijkt mij niet de juiste oplossing voor het probleem.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door Han G »

Mocht het te wijten zijn aan een vervuilde licht klemmend verstelling kun je dit ook checken met VCDS.
Hier zit een functie in die met licht verhoogt toerental de versteling een X-aantal keren doorbeweegt van min naar max waarde. :nuts
tegelijkertijd wordt de geleverde druk geregistreerd en weergegeven.
Hier is dus uit af te lezen of je verstelling klemt en dus de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem.

Wellicht iemand in je omgeving die je met de software zou kunnen helpen om het eens uit te lezen en deze VTG gymnastiek op los te laten.

viewtopic.php?f=3&t=31098#p207849" onclick="window.open(this.href);return false;
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door erik 924 »

Hij is aan de computer geweest en die marche blijft dus tussen laag en hoog binnen 300 tolerantie...het probleem van het trager worden van de schoepjes zorgt voor de uiteindelijk te hoge turbodruk..met andere woorden berg op vol power en dan overschakelen loopt de turbo nog even te lang door fracties van seconden..met noodloop als gevolg..
dit is nu verleden tijd..
De bus rijdt ook nog beter...

:driveT5
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Variabele Turbo vervuild

Bericht door erik 924 »

Ik heb het stuk over het schoonmaken van de turbo.. even doorgenomen en begrepen dat je wel vieze handen en nagels krijg..Het betreft hier de turbo die op de t5 zit ik zag dat ie variabel was en is?
Ik ben echter bang dat ik dat niet zelf moet gaan doen..
Straks zet ik hem weer in elkaar en dan zit er net een olie slangetje verstopt en is ie naar de maan..
Hoe zien jullie dat..? :muur
Plaats reactie