Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

vragen over de T4
Luc S
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2011, 18:16

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Luc S »

Hallo Wouter,
Bedankt voor je reply, tja nu begint nog t staart(je) met de ANWB, en natuurlijk om de bus weer in orde te krijgen.

Als ik het goed begrijp is dus niet de EGR klep zelf onklaar gemaakt, wat ik wel dacht gezien de problemen, maar alleen de smoorklep? Werkt de EGR klep nu gewoon? Het probleem is niet meer voorgekomen.

Het slangetje is losgekoppeld van een dikkere slang. Zie: http://www.flickr.com/photos/lucscheffers/6005609394
En loopt naar dit zwarte blokje, zie http://www.flickr.com/photos/lucscheffers/6005609534/
Als ik mijn vinger op het slangetje houd merk ik dat het een beetje vacuum trekt en dus kan er vocht en vuil in. Kan ik dit dicht maken?
Als er iets mis is met deze smoorklep hoe kan ik deze dan testen?

Alvast bedankt,
Groeten Luc
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33891
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

Dag Luc,
ik heb daarnet even bij mijn bus gekeken.
http://www.flickr.com/photos/lucscheffers/6005609534/
Ongeveer 15 cm onder dat klepje zit bij mij een T-stuk.
De ene kant gaat via een 3-wegklepje naar de vacuümleiding vanaf de vacuümpomp naar de rembekrachtiger.
Die route is even niet interessant.

De andere kant,
gaat naar een klep die ongeveer in het midden van boven bij het schutboard hangt,
en van daar gaat hij inderdaad naar de smoorklep bij de EGR.

Waarschijnlijk, als je de EGR zou verwijderen en reinigen,
dat je probleem opgelost zou kunnen worden.

Kijk ook even goed alle slangen na, en bij twijfel de vacuümslangen vervangen ivm leeftijd en poreus kunnen zijn.

Als je het zo zou willen laten,
dan zou ik in ieder geval het slangetje afdoppen door er bijvoorbeeld een passend boutje in te drukken en dat aan de buitenzijde nog met een tierap extra fixeren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door sgsdebruijn »

alles vervangen is ongeveer 5 meter slang en goed te doen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33891
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

sgsdebruijn schreef:alles vervangen is ongeveer 5 meter slang en goed te doen.
En eigenlijk een tip voor iedereen waarbij de slangen nog niet vervangen zijn.

Door leeftijd worden de slangen poreus en komen er vacuüm gerelateerde problemen.

Dus advies is vervangen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door sgsdebruijn »

je hebt dan nog wel wat reserveslang over, altijd handig.
Denk ook eens aan de dieselleiding van de bijverwarmer en of standkachel als je die in je bus hebt!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door sgsdebruijn »

Voor je dieselretourleidingen zou ik trouwens niet te krappe nemen ivm warmte en uitzetten/lubberen, die VW's met stoffen mantel zijn op die plek wel weer aardig.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33891
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

de mijne was 7,5 jaar en die kreeg het al..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Harry 341 »

Waarom moeilijk doen voor die paar rotcenten?
Ik vernieuw gewoon elk jaar (km of niet!) alle filters-olie- en slangetjes...is leuk om te doen en geen gez....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
T-7
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2009, 13:48
Locatie: Wageningen

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door T-7 »

Ik had eerder dit jaar pech in Frankrijk met de T4 (koudstartkabel met bevestiging en al afgebroken: diesel stroomde de Autoroute op, en natuurlijk net heuvelopwaarts met een hele kudde camions op de strook net naast me).
Maar ik ben lid van de ADAC (Duitsland), en die regelden na het afslepen een hotel, vervangend transport en een snel terugtransport van de kapotte bus. Het afslepen hoefde ik ook niet voor te schieten omdat ik van de ADAC lid was: van ANWB-leden wil de afsleepfirma wel geld zien, omdat ze anders daar zo lang op moeten wachten.

Anderzijds heeft de ANWB gisteren nog in Engeland de AA voor ons geregeld (vriendin is lid van ANWB pech-hulp).
Toevallig net voor de deur van de pub waar de camping achter ligt, kon ik na het inparkeren vanwege aanmelden niet meer weg: pook stond functieloos te zwabberen. Een handige jongen van de AA heeft met speciaal zeer sterk draad (kevlar versterkt volgens hem) de zaak 's avonds in het duister aan elkaar geknoopt, en zo reden we vanmorgen heel voorzichtig schakelend de Ferry in, en het werkte gelukkig thuis tot in Wageningen.

Een wonder dat het op een veilige plek misging; we hebben mijlenver (letterlijk dus in UK) over een drukke M25 gereden, waarvan de helft wegens werkzaamheden geen vluchtstrook meer heeft, en er regelmatig (ook nu weer) zeer ernstige ongelukken gebeuren.

Ik herinnerde me de problemen met een kunststof verbindingsstuk op dit forum, maar wat was dat ook al weer? Het is hier niet bij de vork boven de bak, maar onder de pook dat het misging. Volgens de AA is een ingeperst nylon onderdeel dermate uitgelubberd, dat we het verloren zijn.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Jurgen VH »

Multivan Generation schreef:
sgsdebruijn schreef:alles vervangen is ongeveer 5 meter slang en goed te doen.
En eigenlijk een tip voor iedereen waarbij de slangen nog niet vervangen zijn.

Door leeftijd worden de slangen poreus en komen er vacuüm gerelateerde problemen.

Dus advies is vervangen..
Ben juist de slangen gaan halen en wanneer ik effe de tijd heb vervang ik ze ;) had ik als tip gekregen toen ik met mijn busje langs pascal141 geweest was :)
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Harry 341 »

T-7 schreef:Ik had eerder dit jaar pech in Frankrijk met de T4 (koudstartkabel met bevestiging en al afgebroken: diesel stroomde de Autoroute op, en natuurlijk net heuvelopwaarts met een hele kudde camions op de strook net naast me).
Maar ik ben lid van de ADAC (Duitsland), en die regelden na het afslepen een hotel, vervangend transport en een snel terugtransport van de kapotte bus. Het afslepen hoefde ik ook niet voor te schieten omdat ik van de ADAC lid was: van ANWB-leden wil de afsleepfirma wel geld zien, omdat ze anders daar zo lang op moeten wachten.

Anderzijds heeft de ANWB gisteren nog in Engeland de AA voor ons geregeld (vriendin is lid van ANWB pech-hulp).
Toevallig net voor de deur van de pub waar de camping achter ligt, kon ik na het inparkeren vanwege aanmelden niet meer weg: pook stond functieloos te zwabberen. Een handige jongen van de AA heeft met speciaal zeer sterk draad (kevlar versterkt volgens hem) de zaak 's avonds in het duister aan elkaar geknoopt, en zo reden we vanmorgen heel voorzichtig schakelend de Ferry in, en het werkte gelukkig thuis tot in Wageningen.

Een wonder dat het op een veilige plek misging; we hebben mijlenver (letterlijk dus in UK) over een drukke M25 gereden, waarvan de helft wegens werkzaamheden geen vluchtstrook meer heeft, en er regelmatig (ook nu weer) zeer ernstige ongelukken gebeuren.

Ik herinnerde me de problemen met een kunststof verbindingsstuk op dit forum, maar wat was dat ook al weer? Het is hier niet bij de vork boven de bak, maar onder de pook dat het misging. Volgens de AA is een ingeperst nylon onderdeel dermate uitgelubberd, dat we het verloren zijn.
Onder de pook zit ook een kunststof scharniergeval,kost weinig maar een brug is wel zo handig!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie