Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vermogen 2.0 bi turbo

vragen over de T5
Plaats reactie
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door daanser »

Dag wjwelrs

Een bericht in de autoweek over de nieuwe passat.

"Toch komt volkswagen met een verrassing. De 2.0 bitdi met 220 pk! Dat blok is al leverbaar in de T5 maar dan met 180 pk. In de Passat word het de krachtigste 4 cilinder diesel ter wereld met een specifiek vermogen van 110 pk per liter"

Dit betekent volgens mij dat we dus ook voor de t5 gp hogere vermogens kunnen gaan verwachten! Klinkt goed in mijn oren. Ook geeft dit volgens mij aan dat vw zich geen zorgen maakt over hoge vermogens uit een betrekkelijk klein blok.

O ja, koppel zal rond de 450 nm komen te liggen, maar er zijn vast genoeg tuners die daar wat aan kunnen doen.

Misschien was dit allemaal al bekend, voor mij was het nieuw en wilde het graag delen.

Greetz Mark
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door Donald4Motion »

De TDI moet nog uitkomen.
Maar zo'n blokkie met de inhoud van een grote colafles en zo'n 3500 kilo met soms een aanhanger erbij :ie
Benieuwd hoelang het heel blijft
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door vaniac »

De cilinderinhoud zegt niets over de mechanische sterkte van het motorblok. Als het blok zeer stijf geconstrueerd is, de cilinderwanden dik genoeg zijn, de lagers zwaar zijn uitgevoerd en de bevestiging van de cilinderkop op het blok sterk genoeg is, kun je het blok zeer zwaar belasten. Het enige nadeel zou het turbogat kunnen zijn als gevolg van de "kleine" cilinderinhoud. Maar dat wordt door de registerwerking van beide turbo's weer opgevangen. De tijd zal uitwijzen of het 2 liter blok sterk genoeg is.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door emil »

even reactie op de opmerking dat groote van het blok niets zegt over betrouwbaarheid
ben ik het niet helemaal mee eens
grote zuigers met langere slag betekent dat je een lagere verbrandingsdruk nodig hebt om hetzelfde koppel te halen en er dus minder kracht op de diverse componenten komt
met de huidige productie processen zou het wel kunnen om zulke hoge vermogens uit een 2 liter te halen
maar 220 pk uit 2 liter is wel veel
ook ik ben benieuwd hoe zo'n blokje zich zou houden
hans12
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2009, 23:48

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door hans12 »

als je het dan bij deze blok chip tuning nog eens erbij toepast dan word het 220pk+35pk ° 255 pk met een koppel van 500 NM wauw wordt wel de krachtigste 2 liter blok ,heb me wel laten vertellen dat deze blokken veel sterker waren als de huidige 2,5 liter 5cilinders
tijd zal het leren
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door mettesboy »

de hamvraag blijft ook.... Wanneer komt die eraan???
Ik moet rond juli,augustus, ten laatste sept bestellen!
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door vaniac »

emil schreef:even reactie op de opmerking dat groote van het blok niets zegt over betrouwbaarheid
ben ik het niet helemaal mee eens
grote zuigers met langere slag betekent dat je een lagere verbrandingsdruk nodig hebt om hetzelfde koppel te halen en er dus minder kracht op de diverse componenten komt
met de huidige productie processen zou het wel kunnen om zulke hoge vermogens uit een 2 liter te halen
maar 220 pk uit 2 liter is wel veel
ook ik ben benieuwd hoe zo'n blokje zich zou houden
Door zuigers, drijfstangen en krukas van sterkere metaallegeringen te maken, daarna veredelingsprocessen en oppervlaktebehandelingen (shotpeening etc.) erop toe te passen kunnen deze veel hogere thermische en mechanische belasting aan. Het draaiend gedeelte hoeft dus geen probleem te zijn. Maar minstens net zo belangrijk is de sterkte van het motorblok en de bevestiging van de krukaslagers en de cilinderkop. Ook de constructie van de koelwaterkanalen in blok en cilinderkop spelen een belangrijke rol. Bij extreem opgevoerde motoren komt het wel voor dat de krukaslagers afbreken en dat het hele draaiende gedeelte onder uit het blok geduwd wordt.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door emil »

weet ik
heb 10 jaar bij een daf dealer gewerkt en daar zijn de laatste jaren de koppels
ook enorm omhoog gegaan en dat ook nog bij erg lage toerentallen
het probleem wat we daar hadden was de kopakkingen er regelmatig uit lagen
de xf95 euro 3 had dit probleem vooral omdat de verbrandingsdruk zo omhoog was gegaan
dus ik weet dat het wel kan maar niet altijd zonder problemen
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door Pim 328 »

In de nieuwe golf 7 gtd komt ook de 2.0 BiTDI en deze krijgt een vermogen van 250 pk
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door Gerrit354 »

Het is verdacht stil rondom die 220 pk biTDI, alsof er problemen mee zijn. BMW komt nu wel met een 2.0 diesel 4 cilinder met 218 pk/450NM, de nieuwe 525d. Het is dus zeker wel mogelijk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door Multivan Generation »

daanser schreef:Dit betekent volgens mij dat we dus ook voor de t5 gp hogere vermogens kunnen gaan verwachten! Klinkt goed in mijn oren. Ook geeft dit volgens mij aan dat vw zich geen zorgen maakt over hoge vermogens uit een betrekkelijk klein blok.

Greetz Mark
Gewoon afwachten of hij voor de T5 leverbaar zal worden.
De wens is vaak de vader van de gedachte :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
RKDesigns
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 jun 2011, 19:26

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door RKDesigns »

Onder de T5 GP met DSG7 hangt de DQ500 die ook onder een Audi TT RS hangt... dus 500 nm koppel moet kunnen :toppie
Maare hou er rekening mee dat VW ivm het gewicht en t logge voorkomen qua stroomlijning en het mogelijke gebruik van de bussen die motor niet zal leveren... maar dan is t de verschillen uitzoeken en desnoods bij TVS Engineering of JD Engineering laten aanpassen motormanagement en (software) DSG bak. Passats en Golfjes das toch heel wat anders dan een bus... handbak of dsg t zal gewoon nooit zo hoog worden... als is een 3.0 TDi voorin lepelen als dat ruim zat is vast veel leuker en dan tunen.

ps v/d week met een Q5 3.0 TDi gereden en een DSG bak er aan gekoppeld, jeeee wat is zo'n 180 pk dan traag en sloom :ikrij maja kost ook flink wat minder :bonk
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: vermogen 2.0 bi turbo

Bericht door fokkert »

Hoi weetjewellers,

die TDI met alles in het rood laat te lang op zich wachten. Het zal bij de 180pk versie blijven denk ik.

grtz fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Plaats reactie