Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wielbouten loshalen...

vragen over de T4
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door renevanh »

Kruissleutel werkt idd een stuk beter.
Bouten weer netjes op moment gezet met een momentsleutel en het grootste probleem (gepiep) is weg. Bleek het 'spatbord' achter de remschijf te zijn wat er gewoon tegenaan liep.

Tijdens het testritje merkte ik wel dat er achter nog steeds wat aanloopt, want gas los voelt bijna als lichtjes remmen... klusje voor komende week!
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door repelsteeltje »

bartt4 schreef:
Berrie en Rene schreef:Geef eerst met een zware hamer (als je er bij kunt komen) een klap met een zware hamer op de kop van de bout. Dan schrikt ie ff.
Als je dan mazzel hebt, kun je hem losdraaien.
Ander met powerfile de kop helemaal wegslijpen.
Heb ik helaas ook moeten doen met 1 LMV.
Gelukkig viel deze nog wel te redden en is de bout in zijn geheel weggeslepen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rene
Dat type slotbouten moeten ze gewoon verbieden, ieder jaar weer kom ik die krengen tegen troep bagger drama shit.

Enige slotbouten die redelijk sterk zijn zijn de 12 kant vertandings die origineel ook bij vw gebruikt worden.

goede krik en klein zou ik voor onderweg een potkrikje nemen, en een goede dop van gerenomeerd merk. daarop een verlengstuk of voor mensen met doekoes een electische slagmoersleutel van snapon :knipoog

in mijn werkplaats geef ik deze bouten 15 seconden per stuk, wat overblijft kan overigens wel de ijzerbak in na afloop......
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door repelsteeltje »

Pascal-141 schreef:
Harry 341 schreef:En lekker met een luchttol de boel vast laten zetten.....Toch??
Ik doe dat ook altijd Harry , MAAR , ik doe het met beleid : ik gebruik de luchttol voor het gemak en de snelheid en draai de bouten tegen de velgen , maar ik trek de bouten nog steeds eens na met de momentsleutel (zet ze steeds vast op 200Nm)
Wanneer je de luchttol gebruikt , moet je gewoon je verstand gebruiken , en niet met bvb een 1400Nm model de bouten met volle kracht gaan aanspannen...

En in al mijn auto's heb ik steeds een volwaardige kruissleutel voor "onderweg" .Met zo'n kruissleutel krijg ik de wielbouten steeds los , nog geen probleem mee gehad .

een oplossing die gewoon in je kastje past: je haalt een slagdop 19 mm bij een gerenomeerd ijzerzaak, zo'n zwarte dop dus. de oude zeskant slijp je van het barrel dat vw bijleverde af, de nieuwe dop las je er aan. Probleem voorgoed opgelost, en het past in de originele houder.
potkrikje past er ook in, je moet wel een 2 traps exemplaar hebben, anders krijg je de wagen net niet uit de veren.....
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door René »

Vastlassen heel leuk, maar moet je er wel bij kunnen met de LMV ( bout zit verzonken in de velg gaten)

René
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door repelsteeltje »

Berrie en Rene schreef:Vastlassen heel leuk, maar moet je er wel bij kunnen met de LMV ( bout zit verzonken in de velg gaten)

René

m16 moer nemen, er tegen aan, en dan het gat volblazen met de migmachine, op een niet te kinderachtige stroom.... (hoe heter hoe beter)

daarna gewoon doppie er op en eenvoudig weg losdraaien.

al vele malen getest, me buurman heeft een garagebedrijf en zit nog al eens omhoog met die dingen.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Aldi-krik mag al 10 jaar, elke dag, mee op reis onder de bestuurdersstoel. Ratelsleutel, rubber handvat verwijderd, en past nu in een stuk gasbuis van 80 cm. Onderweg éénmaal gebruikt na klapband van caravan.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door odorf »

vw_camper schreef:Wie kent een geschikte potkrik of andere krik? Niet te groot, want ik wil hem als het kan opbergen in het vak rechts achterin mijn California.
Let op de uitslag die ze maken. Heb ook even moeten zoeken (en eerst een foute gekocht) met de kleine varianten kom je inderdaad niet hoog genoeg. De zwaardere 5-6 tons versie vaak wel (of betere oplossing zoals door repelsteeltje gemeld gemeld een 2-traps versie) Mijn versie past net (merk weet ik niet, van de automaterialenzaak) liggend in het california kastje en met een blokje hout ertussen krijg ik net het achterwiel vrij.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door dennisvt4 »

en let erop met een potkrik dat de auto lager is met een lekke band, zal je net pech hebben dat ie er niet meer onder past
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jul 2009, 13:22

Re: Wielbouten loshalen... waar potkrik plaatsen

Bericht door Janpol »

Wat is de beste plaats voor en achter om de potkrik te plaatsen. Ik stel mij soms vragen bij de plaatsen die de bandencentrale gebruik. Ik heb zelf nog geen lekke band gehad maar in mijn california liggen een potkrkik en een dopsleutel liggen. Ik heb er zelf een buis van een meter bij gedaan nadat ik in de garage zag dat ze zelf ook een buis van meer dan een meter nodig hadden om de moeren van mijn witerbanden af te halen. Moeren gaven geen krimp op geweld van luchtratel.
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door renevanh »

Vlak achter de voorwielen en vlak voor de achterwielen zit (bij mijn T4 althans) een blok staal. Dat is de plek. Kan niet missen ;)


Overigens loopt er nog steeds iets serieus aan bij mij, links voor... zo gauw de boel wat warmer wordt is het bij rechtdoor rijden en naar links sturen een serieuze bak herrie. Bij rem heel licht intrappen of naar rechts sturen verdwijnt het direct. Ik snap er geen donder van... :censor
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Wielbouten loshalen...

Bericht door bartt4 »

Heb noot geen problemen onderweg :knipoog :jump :lach Goede krik, goede slagmoer sleutel(electrisch snap-on) Goede momentsleutel, en genoeg banden bij me :bifun :bifun :bifun :bifun
Ok ok heb alleen geen transporter :ie Afbeelding
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie