Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
DPF vervanger van EPS
DPF vervanger van EPS
Hierbij een kleine fotorapportage van mijn bezoek bij EPS.
Ik heb bij deze uitlaatspecialist een DPF vervanger laten maken voor mijn T5 GP 180 pk van 2011.
De filter is door TVS Engineering uit Aalten uitgeschreven samen met de EGR.
De motor software is tevens aangepast en produceert nu 220 pk en 490 Nm.
EPS is gevestigd in een karakteristieke pand.
Eerst wordt de DPF gedemonteerd om een mal te maken.
De uitgebouwde DPF op de werkbank.
Jan is aan de hand van mijn originele DPF een mal aan het fabriceren.
Een perfect passende DPF vervanger.
Jan mag best trots zijn op dit mooi stukje werk.
Na de montage.
De afgedopte leidingen (2x) van een sensor werden later bij TVS ook aangesloten op de DPF vervanger.
Totaal zijn er 4 aansluitingen nodig voor 3 sensoren.
Gr. Babson
Ik heb bij deze uitlaatspecialist een DPF vervanger laten maken voor mijn T5 GP 180 pk van 2011.
De filter is door TVS Engineering uit Aalten uitgeschreven samen met de EGR.
De motor software is tevens aangepast en produceert nu 220 pk en 490 Nm.
EPS is gevestigd in een karakteristieke pand.
Eerst wordt de DPF gedemonteerd om een mal te maken.
De uitgebouwde DPF op de werkbank.
Jan is aan de hand van mijn originele DPF een mal aan het fabriceren.
Een perfect passende DPF vervanger.
Jan mag best trots zijn op dit mooi stukje werk.
Na de montage.
De afgedopte leidingen (2x) van een sensor werden later bij TVS ook aangesloten op de DPF vervanger.
Totaal zijn er 4 aansluitingen nodig voor 3 sensoren.
Gr. Babson
Laatst gewijzigd door Babson op 17 aug 2013, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: DPF vervanger van EPS
Dat ziet er allemaal zeer netjes uit, vakwerk
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: DPF vervanger van EPS
Jazeker, het zijn ook goede vaklui daar in Kiel-Windeweer (gem. Hoogezand).Jeroen T5 204 schreef:Dat ziet er allemaal zeer netjes uit, vakwerk
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Re: DPF vervanger van EPS
Is een interessant verhaal. Ziet er erg netjes uit. Het enige wat ik me afvraag is, hoe ga je hiermee door de APK komen? Qua uiterlijk lijkt het niet op een roetfilter.....
Groet,
Rico
Groet,
Rico
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: DPF vervanger van EPS
Rico,is geen APK eis.
De uitlaat moet van voor tot achter gasdicht zijn,das all.
De uitlaat moet van voor tot achter gasdicht zijn,das all.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: DPF vervanger van EPS
Harry heeft gelijk.
Bij een APK keuring wordt geen aandacht aan het uiterlijk van de uitlaat besteed.
Uitlaat moet gasdicht zijn en de roetmeting moet voldoen aan de eisen.
Bij de vorige generatie T5 motoren was de k-waarde van een roetmeting max. 3.
Bij de nieuwe diesel motoren, voorzien van een DPF is deze waarde max. 1,5.
Met mijn vorige T5, 174 pk, zonder DPF maar met afgesloten EGR kwam ik bij een roetmeting niet boven 1,15.
De eerste APK keuring van mijn T5 is over 2.5 jaar en ik voorzie geen problemen met de roetmeting.
De originele DPF is vlot terug te bouwen indien de roetmeting probleem oplevert.
Gr. Babson
Bij een APK keuring wordt geen aandacht aan het uiterlijk van de uitlaat besteed.
Uitlaat moet gasdicht zijn en de roetmeting moet voldoen aan de eisen.
Bij de vorige generatie T5 motoren was de k-waarde van een roetmeting max. 3.
Bij de nieuwe diesel motoren, voorzien van een DPF is deze waarde max. 1,5.
Met mijn vorige T5, 174 pk, zonder DPF maar met afgesloten EGR kwam ik bij een roetmeting niet boven 1,15.
De eerste APK keuring van mijn T5 is over 2.5 jaar en ik voorzie geen problemen met de roetmeting.
De originele DPF is vlot terug te bouwen indien de roetmeting probleem oplevert.
Gr. Babson
Laatst gewijzigd door Babson op 12 sep 2011, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Re: DPF vervanger van EPS
Dat klinkt interessant! Mijn auto heeft ook een DPF. Zodra de auto uit garantie is (half jaar garantie) gaat in ieder geval de EGR-klep dicht en onder het motto "dubbel genaaid houdt beter" laat ik de EGR ook met een plaatje afdichten. Over de DPF twijfel ik nog, de pompverstuivermotoren in combinatie met DPF schijnt niet altijd lekker te zijn.
Mijn auto is euro-4, welke k-waarde hoort hier dan bij? Ik neem aan dat jouw auto, Babson, een euro-5 is?
Groet,
Rico
Mijn auto is euro-4, welke k-waarde hoort hier dan bij? Ik neem aan dat jouw auto, Babson, een euro-5 is?
Groet,
Rico
Re: DPF vervanger van EPS
Rico,
T5 GP motoren voldoen idd. aan de Euro-5 norm.
Over de roetmeting, zie hier de APK eisen. Kijk wat voor jouw wagen van toepassing is.
Artikel 44 Eisen Roetmeting
1. Van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met compressieontsteking mag
de hoeveelheid roet, uitgedrukt in de absorptiecoëfficiënt (k-waarde) van de uitlaatgassen, de volgende
waarden niet overschrijden:
a. 3.0 m-1 voor een motor met drukvulling, indien het voertuig in gebruik genomen is na 31 december
1979, maar voor 1 juli 2008;
b. 2.5 m-1 voor voertuigen met natuurlijke aanzuiging, indien het voertuig in gebruik genomen is na 31
december 1979, maar voor 1 juli 2008;
c. 1.5 m-1 voor een motor met drukvulling of voor een motor met natuurlijke aanzuiging, indien het
voertuig in gebruik genomen is na 30 juni 2008.
d. Wanneer in het kentekenregister een hogere absorptiecoëfficiënt staat vermeld, dan mag deze waarde
worden aangehouden.
Gr. Babson
T5 GP motoren voldoen idd. aan de Euro-5 norm.
Over de roetmeting, zie hier de APK eisen. Kijk wat voor jouw wagen van toepassing is.
Artikel 44 Eisen Roetmeting
1. Van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met compressieontsteking mag
de hoeveelheid roet, uitgedrukt in de absorptiecoëfficiënt (k-waarde) van de uitlaatgassen, de volgende
waarden niet overschrijden:
a. 3.0 m-1 voor een motor met drukvulling, indien het voertuig in gebruik genomen is na 31 december
1979, maar voor 1 juli 2008;
b. 2.5 m-1 voor voertuigen met natuurlijke aanzuiging, indien het voertuig in gebruik genomen is na 31
december 1979, maar voor 1 juli 2008;
c. 1.5 m-1 voor een motor met drukvulling of voor een motor met natuurlijke aanzuiging, indien het
voertuig in gebruik genomen is na 30 juni 2008.
d. Wanneer in het kentekenregister een hogere absorptiecoëfficiënt staat vermeld, dan mag deze waarde
worden aangehouden.
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Re: DPF vervanger van EPS
Dank voor de info! Mijn auto is dus net een paar maanden te jong en moet voldoen aan k = 1,5. Het overdenken waard!
Groet,
Rico
Groet,
Rico