Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koelventilator 1.9TD
Koelventilator 1.9TD
Geacht orakel;
Ik zit weer met iets.
Koelfans draaiden bij het uitzetten van de motor steeds zo hard. Leek wel een vliegtuig. Bleek er maar één te draaien. Zekeringen bij de Accu nagekeken bleek de onderste stuk. Nieuwe 50A zekering bij de dealer gehaald erin geschroefd en nu draaien ze allebei weer. Maar de ventilator aan de kant van de ruitensproeier -die het eerst dus niet deed- piept en knerst nogal. Ben bang dat mijn zekering hierdoor binnenkort weer stukgaat.
Nu wil ik de ventilatormotor gaan vervangen bij voorkeur voor een nieuwe. De fan bekeken, nummers opgeschreven maar met wat daarop staat kan de Dealer niets. Er waren volgens hem veel merken en types ook met verschillende diameters. Achterop waar de draadjes erin gaan staat met witte letters 01 242 350G op de andere kant staat op het schoepenwiel SIEMENS Vanavond geprobeerd om de motor uit het huis te krijgen om te kijken of daar een VW nummer op staat. Maar veel verder dan een afgebroken imbus kwam ik niet
Zoeken hier, en op T4Wiki kwam ik niet verder. Op Wiki zeggen ze dat 4cyl types 1 fanmotor hebben (en de andere met snaar wordt aangedreven dat klopt voor de TD niet dus) Weet iemand een bestelnummer van de koelfan?? voor de 1.9TD (1994) de doorsnede is 280mm. :love :love :love
Groeten
Odorf
Ik zit weer met iets.
Koelfans draaiden bij het uitzetten van de motor steeds zo hard. Leek wel een vliegtuig. Bleek er maar één te draaien. Zekeringen bij de Accu nagekeken bleek de onderste stuk. Nieuwe 50A zekering bij de dealer gehaald erin geschroefd en nu draaien ze allebei weer. Maar de ventilator aan de kant van de ruitensproeier -die het eerst dus niet deed- piept en knerst nogal. Ben bang dat mijn zekering hierdoor binnenkort weer stukgaat.
Nu wil ik de ventilatormotor gaan vervangen bij voorkeur voor een nieuwe. De fan bekeken, nummers opgeschreven maar met wat daarop staat kan de Dealer niets. Er waren volgens hem veel merken en types ook met verschillende diameters. Achterop waar de draadjes erin gaan staat met witte letters 01 242 350G op de andere kant staat op het schoepenwiel SIEMENS Vanavond geprobeerd om de motor uit het huis te krijgen om te kijken of daar een VW nummer op staat. Maar veel verder dan een afgebroken imbus kwam ik niet
Zoeken hier, en op T4Wiki kwam ik niet verder. Op Wiki zeggen ze dat 4cyl types 1 fanmotor hebben (en de andere met snaar wordt aangedreven dat klopt voor de TD niet dus) Weet iemand een bestelnummer van de koelfan?? voor de 1.9TD (1994) de doorsnede is 280mm. :love :love :love
Groeten
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Koelventilator 1.9TD
Hoi
Heb ff in ETKA gekeken voorje.
staan een 5tal electro ventilatoren in
327 959 455 A 150/80W AEG € 208
353 959 455 D 250/150W AEG € 245
701 959 455 AM 350 W Valeo € 259
701 959 455 J 450W Bosch € 323
701 959 455 L 450W Bosch € 413
Schoepen wiel van Siemens Namo past op allen en heeft doorsnee 280 mm.
Denk dat de bovenste twee meertraps zijn.
Hoop dat je er wat mee kunt. Prijzen komen van oude ETKA versie dus alleen voor het idee.
mvg Henk
Heb ff in ETKA gekeken voorje.
staan een 5tal electro ventilatoren in
327 959 455 A 150/80W AEG € 208
353 959 455 D 250/150W AEG € 245
701 959 455 AM 350 W Valeo € 259
701 959 455 J 450W Bosch € 323
701 959 455 L 450W Bosch € 413
Schoepen wiel van Siemens Namo past op allen en heeft doorsnee 280 mm.
Denk dat de bovenste twee meertraps zijn.
Hoop dat je er wat mee kunt. Prijzen komen van oude ETKA versie dus alleen voor het idee.
mvg Henk
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Westfalia California 2,4 1995
Re: Koelventilator 1.9TD
Bedankt voor het opzoeken!
De eerste twee zijn dan denk ik voor de 1x versies, (Die waar de tweede ventilator met een snaar wordt aangedreven.)
Bij mij is het nummer op de achterkant 01 242 350G
Zou het te simpel zijn om te concluderen dat dat een 350w versie is???
Groeten,
Odorf
De eerste twee zijn dan denk ik voor de 1x versies, (Die waar de tweede ventilator met een snaar wordt aangedreven.)
Bij mij is het nummer op de achterkant 01 242 350G
Zou het te simpel zijn om te concluderen dat dat een 350w versie is???
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Koelventilator 1.9TD
Mijn ervaring met normale VW dealers is, dat ze aan de hand van type of chassisnummer van een camper niks kunnen vinden in hun versie van Etka. Zelfs een normale deurschakelaar kunnen ze niet vinden.
De importeur in Amersfoort kan dat wel en ze zijn voor mij steeds erg behulpzaam geweest, ondanks dat ik daar geen camper heb gekocht.
De importeur in Amersfoort kan dat wel en ze zijn voor mij steeds erg behulpzaam geweest, ondanks dat ik daar geen camper heb gekocht.
Groeten, Bert
Re: Koelventilator 1.9TD
Wat denk ik van belang is dat je kijkt of je twee traps heb of niet.
Dat kun je volgens mij aan de thermoschakelaar in je radiator zien.
Drie aansluitingen is een twee traps, 2 aansluitngen = enkele snelheid.
Anders ff proberen met een stukje koperdraad. Stekker er af en de boel door verbinden. Beetje spelen en dan moet je verschil in toeren kunnen horen.
mvg Henk
Dat kun je volgens mij aan de thermoschakelaar in je radiator zien.
Drie aansluitingen is een twee traps, 2 aansluitngen = enkele snelheid.
Anders ff proberen met een stukje koperdraad. Stekker er af en de boel door verbinden. Beetje spelen en dan moet je verschil in toeren kunnen horen.
mvg Henk
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Westfalia California 2,4 1995
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koelventilator 1.9TD
450 watt zitten volgens mij in auto's met dubbele climatronic.
350 watt in auto's met airco en vaak in combinatie met een 120A dynamo.
De lichtere weet ik niet.
Maar ik denk dus, dat je de 350 Watt versie moet hebben..
350 watt in auto's met airco en vaak in combinatie met een 120A dynamo.
De lichtere weet ik niet.
Maar ik denk dus, dat je de 350 Watt versie moet hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koelventilator 1.9TD
Bedankt voor jullie reacties
Toen ik hem gisteren eruit had heb ik er wat WD 40 in gespoten. Het geluid is nu in ieder geval afgenomen.
Tijdelijke oplossing dus.
Ik zal eens kijken naar de thermostaat-aansluiting. Verder neem ik voor de zekerheid contact op met Amersfoort.
Maar ik ben er nu ook bijna zeker van dat het om een 350W versie moet gaan.
Thanks!
Odorf
Toen ik hem gisteren eruit had heb ik er wat WD 40 in gespoten. Het geluid is nu in ieder geval afgenomen.
Tijdelijke oplossing dus.
Ik zal eens kijken naar de thermostaat-aansluiting. Verder neem ik voor de zekerheid contact op met Amersfoort.
Maar ik ben er nu ook bijna zeker van dat het om een 350W versie moet gaan.
Thanks!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Koelventilator 1.9TD
Ik heb het in Amersfoort ook geprobeerd, maar kreeg het antwoord dat zij onderdelen opzoeken op het nummer wat op het onderdeel zelf staat.vw_camper schreef: De importeur in Amersfoort kan dat wel en ze zijn voor mij steeds erg behulpzaam geweest, ondanks dat ik daar geen camper heb gekocht.
Ja als dat nummer erop staat had ik het zelf ook wel kunnen vinden ...
Maar bedankt voor de tip
@HenkT
Volgen mij hebben alle uitvoeringen een 2-traps thermostaat. Alleen bij de 1x diesel heb je 2wattages in de el motor.
Voor de andere motor types wordt deze met een voorschakelweerstand halve en volle kracht geschakeld.
Ik heb nog flink verder zitten spitten. En heb het nu gevonden
701 959 455 L
Is 345mm doorsnede 450 watt. Deze heeft losse kabels met ogen 701 959 455 J
Is 280mm doorsnede en is 450 watt. Deze heeft een kabelaansluiting direkt op het motorhuis 701 959 455 AM
Is 280mm en is 350 watt. Deze heeft een kabel met een rechthoekige stekker. Nog een kleine vraag;
Van 1 imbus waar de ventilatormotor mee vast zit is de kop afgebroken.
Wat is de makkelijkste manier om hem er toch uit te krijgen?
Of bestaan er geen makkelijke manieren?
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Koelventilator 1.9TD
Een klein gatje in de bout boren en dan een links tapje gebruiken om het boutje eruit te draaien .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: Koelventilator 1.9TD
Bedankt voor de tip. Bij de Gerreedschappenhandel er eentje gekocht. En meteen een extra-goed boortje. Wat was ik daar blij mee! Hele avond bezig geweest om het boutje eruit te krijgen.koos 890 schreef:Een klein gatje in de bout boren en dan een links tapje gebruiken om het boutje eruit te draaien .
Idd gat geboord, tapje erin, boortol op links en tap vreet zich goed vast ... maar geen beweging in het bouteind.
Had de boel al flink in de WD40 gezet, geen beweging in te krijgen. Wat zou ik fout doen?
Uiteindelijk het hele boutje doorboort en de resten eruit geboord.
Toen was de oude fan eindelijk los. Schrik eindnummer van wat ik eruit haalde is 455 G
en ik had nieuw de 455 AM besteld
Stekker kwam wel overeen dus maar gewoon gemonteerd ...
en als ik nu op internet kijk blijken er veel meer nummers voor dezelfde soort el-motor te zijn gelukkig. Het is dus uiteindelijk met wat moeite weer gelukt.
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<