Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuuruitslag

vragen over de T4
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Stuuruitslag

Bericht door niels »

Ik heb gemerkt dat de stuuruitslag van een 102 pk tdi veel groter is dan die van een 111kw tdi.
Is deze van een 111kw tdi simpel aan te passen?

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33924
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stuuruitslag

Bericht door Multivan Generation »

nee,
de draaicirkel van een 150 pk is nou eenmaal groter..
Dit wordt mede veroorzaakt door de grotere bandenmaat.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stuuruitslag

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:nee,
de draaicirkel van een 150 pk is nou eenmaal groter..
Dit wordt mede veroorzaakt door de grotere bandenmaat.
De draaicirkel van een 150PK is inderdaad groter dan die van de andere versies , maar dat komt niet door de grotere banden , wel door een beperking in stuuruitslag (aanslag is iets langer) , dit word gedaan om de koppen van de aandrijfassen te sparen (door het hogere vermogen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Stuuruitslag

Bericht door niels »

Is deze uitslag begrenst door het stuurhuis, of is het de nok op de onderste wielophanging de boosdoener?
In geval 'nok', kan ik deze voorzichtig een paar mm afslijpen?

gr. Niels.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stuuruitslag

Bericht door Pascal-141 »

niels schreef:Is deze uitslag begrenst door het stuurhuis, of is het de nok op de onderste wielophanging de boosdoener?
In geval 'nok', kan ik deze voorzichtig een paar mm afslijpen?

gr. Niels.
(normaalgezien zal de begrenzing op de nokken zitten , niet op het stuurhuis)

Je kan de nok wel gaan afslijpen , maar die begrenzing zit er volgens mij niet voor niks . Er is kans dat de buitenste homokineten het dan snel zullen begeven . En jouw T4 is nog gechipt ook dacht ik , dus die homokineten krijgen dan pakweg 180PK (en een pak Nm) te verwerken , terwijl ze hetzelfde zijn als de 88/102PK versies ...
Ik had vroeger dat probleem ook met een stevig getunde Golf GTI , door de vermogentoename trok ik steeds de homokineten aan flarden in een scherpe bocht . De buitenste ring van de kop spat dan gewoon uit elkaar , en de kogeltjes (bolletjes) vlogen dan in het rond ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Stuuruitslag

Bericht door niels »

En als ik nou eens rustig aan doe in het bochtenwerk, en de banden draaien nergens tegen aan?

Niels
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Stuuruitslag

Bericht door Christoffel »

Hoi Pascal,

Helaas moet ik je melden dat de stuuruitslag wel degelijk door het stuurhuis wordt begrensd. Je binnenste spoorstangkogel loopt tegen een binnenbus aan.

De draagarmen en fusee's zijn nl gelijk van de 88, 102 en 150 pk serie.

De tandverhouding is anders, je maakt bij een 150 pk meer slagen dan bij een 102/88 pk stuurhuis.

Als je stuurhuis goed in het stuurhuismidden afgesteld staat, kom je nooit tegen de eindbegrenzers aan van de fusee's. ( in de rijhoogte dan )

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stuuruitslag

Bericht door Pascal-141 »

Christoffel schreef:Hoi Pascal,

Helaas moet ik je melden dat de stuuruitslag wel degelijk door het stuurhuis wordt begrensd. Je binnenste spoorstangkogel loopt tegen een binnenbus aan.

De draagarmen en fusee's zijn nl gelijk van de 88, 102 en 150 pk serie.

De tandverhouding is anders, je maakt bij een 150 pk meer slagen dan bij een 102/88 pk stuurhuis.

Als je stuurhuis goed in het stuurhuismidden afgesteld staat, kom je nooit tegen de eindbegrenzers aan van de fusee's. ( in de rijhoogte dan )

Chris
Chris , Je kan gelijk hebben hoor , ik heb de materie nooit echt bestudeerd , maar het lijkt mij technisch gezien toch logischer dat bij volledige stuuruitslag de beide nokken tegen elkaar aanlopen als begrenzing , dan dat het stuurhuis zelf dat intern te verwerken krijgt .
Het is goed mogelijk dat de begrenzing in het stuurhuis zit (ik heb al veel stuurhuizen verwijderd en gemonteerd op T4 , maar nog nooit opengehaald) , maar ik heb bij AL mijn T4's al gezien dat de metalen nok op de draagarm en die nok op de fusee's elkaar raken bij het volledig afdraaien (zie je door de 'raakvlakken' op beide ) . Bij al mijn 102PK's was dat zeker zo , bij mijn 151PK zal ik er deze namiddag eens op letten of bij geheel afdraaien de nokken tegen elkaar komen , ik laat hier dan nog iets weten (met foto).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Stuuruitslag

Bericht door niels »

Bij alle T4's die ik gezien heb komen de nokken tegen de begrenzing bij de stuuruitslag.

Niels.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Stuuruitslag

Bericht door Christoffel »

Hoi,

Mijn 150 pk stuurhuis raakt de nokken niet,

Tijdelijk een 102 pk stuurhuis gemonteerd gehad ivm lekkage 150 pk versie.

Stuuruitslag was groter, echter bij max. stuuruitslagen geen contact, wel als hij inveerd op de vooras ( door kuil rijden)

Als nok de begrenzing zou zijn , zou dit een grote belasting voor je stuurkogels en spoorstangkogels betekenen in de max stand.

Je zou theoretisch dan zelfs je spoorstang krom kunnen drukken, lijkt mij niet echt logisch.

Chris
Afbeelding
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Stuuruitslag

Bericht door niels »

Is nu duidelijk, hartelijk dank voor de reacties/antwoorden.

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stuuruitslag

Bericht door Pascal-141 »

Christoffel schreef:Hoi,

Mijn 150 pk stuurhuis raakt de nokken niet,

Tijdelijk een 102 pk stuurhuis gemonteerd gehad ivm lekkage 150 pk versie.

Stuuruitslag was groter, echter bij max. stuuruitslagen geen contact, wel als hij inveerd op de vooras ( door kuil rijden)

Als nok de begrenzing zou zijn , zou dit een grote belasting voor je stuurkogels en spoorstangkogels betekenen in de max stand.

Je zou theoretisch dan zelfs je spoorstang krom kunnen drukken, lijkt mij niet echt logisch.

Chris
Chris , ik heb het gisterenavond nog even gecontroleerd , en bij de 102PK komt het fuseegedeelte zeer zeker tegen de nok , en bij mijn 151PK komt het rakelings tot aan de nok .
Maar ik moet er nu wel bijvertellen dat al mijn T4 stevig verlaagd zijn (liggen zelfs gewoon op de bumpstops) , misschien maakt dat ook wel iets van verschil ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stuuruitslag

Bericht door Roger B. (11)61 »

dus....een ander stuurhuis monteren..... is nog te doen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie