Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
nieuwe remblokjes...
nieuwe remblokjes...
Vanavond naar de doe het zelf garage geweest, bus op de brug gezet en remmen open gehaald.
Het idee was de remblokken + schijven voor vervangen.
Na wat geknoei eindelijk de boel los en konden we de nieuwe blokken erin gaan zetten, maar... die krijg ik er gewoon niet in.
Uiteindelijk er maar voor gekozen (gezien de snel naderende sluitingstijd van de DHZ garage) de oude blokken + oude schijven weer terug te monteren. Dat ging vlot, maar nu heb ik om een of andere reden ook minder remdruk.
Er is ietsje remvloeistof gelekt (2 remklauwen open geduwd natuurlijk), maar het is nog lang niet onder het minimale niveau.
Help... :alarm
Het idee was de remblokken + schijven voor vervangen.
Na wat geknoei eindelijk de boel los en konden we de nieuwe blokken erin gaan zetten, maar... die krijg ik er gewoon niet in.
Uiteindelijk er maar voor gekozen (gezien de snel naderende sluitingstijd van de DHZ garage) de oude blokken + oude schijven weer terug te monteren. Dat ging vlot, maar nu heb ik om een of andere reden ook minder remdruk.
Er is ietsje remvloeistof gelekt (2 remklauwen open geduwd natuurlijk), maar het is nog lang niet onder het minimale niveau.
Help... :alarm
Re: nieuwe remblokjes...
Heb je niet gewoon bij het terugzetten het binnen- en buitenremblok verwisseld? De remblokken zijn ingesleten op de oorspronkelijke remschijfkant. Tijdelijk zal de remwerking (contactoppervlak) minder zijn. Dit komt het eerste in me op als ik bovenstaande lees...
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
- Multivan Generation
- Berichten: 33916
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: nieuwe remblokjes...
waar heeft die remvloeistof lekkage plaatsgevonden?
Of heb je de nippel wat opengedraaid om de zuiger gemakkelijker naar binnen te drukken?
Normaal gesproken moet na een aantal keren zachtjes remmen,
de remdruk weer terugkomen..
Of heb je de nippel wat opengedraaid om de zuiger gemakkelijker naar binnen te drukken?
Normaal gesproken moet na een aantal keren zachtjes remmen,
de remdruk weer terugkomen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: nieuwe remblokjes...
Bovenkant reservoir. Overloopventiel (of hoe heet dat?) dus.Multivan Generation schreef:waar heeft die remvloeistof lekkage plaatsgevonden?
Nee, want dan komt er lucht in de leiding... toch?Of heb je de nippel wat opengedraaid om de zuiger gemakkelijker naar binnen te drukken?
Dat de remblokjes verwisseld zijn kan heel goed, maar dan raak je toch geen remdruk kwijt? Ik moet echt dieper trappen om te remmen.
Re: nieuwe remblokjes...
wel de goeie soort schijf erop ? er zijn verscillende soorten in diktes
Re: nieuwe remblokjes...
Tot aan die schijf ben ik niet eens gekomen, leek me vrij nutteloos om er een nieuwe schijf in te zetten als je de nieuwe blokjes er niet in krijgt.
Zaterdag met een veel handigere kennis in dit soort zaken er maar eens naar kijken.
Ondertussen begint vanmiddag tijdens een kort ritje iets te rammelen, maar zodra ik de rem aantik is het geluid weg. Als of een van de blokjes los in de remklauw ligt, maar dat kan helemaal niet...
Zaterdag met een veel handigere kennis in dit soort zaken er maar eens naar kijken.
Ondertussen begint vanmiddag tijdens een kort ritje iets te rammelen, maar zodra ik de rem aantik is het geluid weg. Als of een van de blokjes los in de remklauw ligt, maar dat kan helemaal niet...
Re: nieuwe remblokjes...
remblokken kunnen wel degelijk rammelen, om dat tegen te gaan zitten er metalen plaatjes waar ze in de remklauw zitten
Re: nieuwe remblokjes...
Ah, dan zit dat plaatje vast niet goed.
Naja, voordat ik er zaterdag mee aan de gang ga heb ik de bus niet nodig, dus ik laat het even lekker zitten.
En die remdruk: toch op een of andere manier lucht in de remleidingen, kan dat een oorzaak zijn?
Naja, voordat ik er zaterdag mee aan de gang ga heb ik de bus niet nodig, dus ik laat het even lekker zitten.
En die remdruk: toch op een of andere manier lucht in de remleidingen, kan dat een oorzaak zijn?
- Multivan Generation
- Berichten: 33916
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: nieuwe remblokjes...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: nieuwe remblokjes...
Die heb ik gedurende mijn voorbereiding al tig keer doorgelezen ![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Re: nieuwe remblokjes...
Nou, die remblokken zitter erop.
Wat bleek nou: de nieuwe blokjes waren aan de zijkant ietsje breder dan de oude blokjes. Misschien net 1,5mm maar dat was voldoende om net niet in de remklauw te passen.
Stukje afgeslepen en helemaal prima.
Hele zooitje ook nog even ontlucht (dat was bij de garage niet helemaal goed gedaan... prutsers).
M'n remdruk is nog niet zoals het was (moet m'n pedaal nog steeds iets verder intrappen dan vorige week) maar dat komt blijkbaar door de nieuwe schijven/blokken en ik ga er dan ook vanuit dat dat weer goed gaat komen.
Wat bleek nou: de nieuwe blokjes waren aan de zijkant ietsje breder dan de oude blokjes. Misschien net 1,5mm maar dat was voldoende om net niet in de remklauw te passen.
Stukje afgeslepen en helemaal prima.
Hele zooitje ook nog even ontlucht (dat was bij de garage niet helemaal goed gedaan... prutsers).
M'n remdruk is nog niet zoals het was (moet m'n pedaal nog steeds iets verder intrappen dan vorige week) maar dat komt blijkbaar door de nieuwe schijven/blokken en ik ga er dan ook vanuit dat dat weer goed gaat komen.