Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Van T4 naar California

Bericht door limburger »

dan heb jij even helemaal geluk met het gewicht! dat is toch een maandelijks terugkerend voordeel!
succes met de verdere ombouw en veel :driveT4 plezier. :T44EVER
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Over dat gewicht hoor je me inderdaad niet klagen :nuts
Ik ben net even bezig geweest met een paar kleine probleempjes die al vaker aan bod zijn gekomen op dit forum. Ik plaats het toch maar even hier want met de zoekfunctie is het goed terug te vinden.

Problemen:
1: lichtzoemer werkt niet
2: interieurverlichting gaat niet aan bij openen linkerportier
3: afstandbediening werkt niet

Oplossingen:
1 en 2 opgelost mbv schuurpapier, minivijltjes en contactspray. Dit is echter een tijdelijke oplossing want het contactpuntje is nog wel schoon te krijgen maar de nokjes waarin ze vallen zijn zo klein en aangetast dat je er weinig mee kunt. (zie foto's)
Puntje 3 heb ik nog geen oplossing voor, maar ik heb ook nog niet alles geprobeerd. Wat ik wel heb gedaan is de sleutel opnieuw synchroniseren volgens de gebruikelijke procedure. Max 5 sec. op contact zetten > sleutel eruit> vergrendelknop op afstandbediening ingedrukt houden> tegelijkertijd de ontgrendelknop 3x kort indrukken> vergrendelknop weer loslaten> rode lampje knippert 5x. Vervolgens gebeurd er niks. Helaas.
Verder nog even de zekering "nummer 10" nagekeken, maar die ziet er nog prima uit.
Morgen eerst even de accu losgooien en daarna verder zoeken naar een eventuele kabelbreuk.
Daarna weet ik het ook niet meer. Misschien hebben jullie nog ideeen?

Jammer dat die meeting op 13 november is. Die dag en dat hele weekend is bij ons gebombardeerd tot "hefdak inbouwweekend". Ik was er graag bij geweest. Alleen als het spuitwerk heel erg tegen zit, is er nog een kleine kans. Dat hoop ik natuurlijk niet :knipoog
Bijlagen
Deurcontact
Deurcontact
Deur open
Deur open
Deur dicht
Deur dicht
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zojuist de deurbekleding van de rechterportier gedemonteerd en de zekeringkast laten zakken. De bescherming van de kabels verwijderd tpv de rubber mof. Geen kabelbreuk te zien. Wel blootliggend koperdraad (sterk overdreven hoor) dwz enkele haarscheurtjes in de mantel van enkele draadjes afzonderlijk. Ik heb de kabelboom van de cv doorgemeten vanaf het motortje tot en met het blauwe stekkertje achter de zekeringkast. Allemaal prima! Accu heb ik ook los gehad. De standaard synchronisatieprocedure diverse keren uitgevoerd. Helaas, allemaal geen succes. Doorvoer weer netjes afgetaped en alles weer gemonteerd. Er staat trouwens spanning op het motortje en als ik handmatig het slot open of dicht draai, gaat alles gewoon mee.

Ik weet het even niet meer en laat het voorlopig maar rusten. Zou het dan het regelapparaat zijn? Motor kan ook kapot zijn wellicht.
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Afgelopen zaterdag weer een dagje thinner en wasbenzine gesnoven. Het schoonmaakwerk mbt het hefdak zit erop. Hefdakschaal ligt bij de voorbewerker en zal daarna gespoten worden.
Ben van plan om de kopse kanten van het blanke metaal te behandelen met wash primer, en daarover nog zinkspray. Dit doe ik voor de zekerheid ook maar aan de binnenkant van de verstevigingsprofielen daar waar de kit is verwijderd en het blank metaal te zien is.
De buiten kant (vooral bovenzijde) van de profielen schuur ik licht op en daarna meteen met lak erover.

Ik ben toch nog ernstig aan het twijfelen. Ga ik slijpen of zagen. Heb eigenlijk toch een voorkeur voor zagen (decoupeerzaag).

Vrijdag ga ik beginnen met de demontage van eea.
Bijlagen
ff dakje wegbrengen
ff dakje wegbrengen
alles weer mooi schoon en klaar voor montage
alles weer mooi schoon en klaar voor montage
Zo zag het eruit
Zo zag het eruit
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Tijd voor een update!

De afgelopen dagen / weken druk bezig geweest met het uitruimen van de bus. Begonnen bij de B-stijlen en vervolgens met een beetje kracht en logisch nadenken de rest van de profielen en bekleding. Wat een berg onderdelen! Het rechter achterscherm met bijbehorende D-stijl blijft er inprincipe zo uit zien ivm de climatronic. Ik zal het op de manier van Berrie en Rene gaan integreren. Het zwarte luchtplenum gaat weg en daarvoor in de plaats een plaat met 2 slangen voor de luchtinblaas naar het interieur.

Ik heb de "originele" bodemplaat met vinyl liggen. Aangezien daar ook een aantal schroefgaatjes in zitten, de multiplexplaat is beschimmeld en het zaakje er gewoon ransig uitziet, heb ik besloten om het alleen als sjabloon te gebruiken. Ik heb nu de bodemplaat uit 12 mm betonplex gezaagd. Hieronder komt 5 mm vloerisolatie. Ik heb echter wel wat vragen.
- Is het verstandig om de vloer door te leggen onder de keuken? Origineel is dit namelijk niet het geval. Kom ik dan in problemen met de hoogte van de keuken?
- Weet iemand waar ik een duurzaam stukje vinyl kan kopen? Liefst met wat antislip natuurlijk.
- Ik wil de vloerplaat losleggen op de isolatie, enkel vastzetten op de glijstukken en afdichten op de carosserie. Zijn hier nog dingen waar ik beslist aan moet denken?

Verder heb ik de verstevigingsprofielen aan de binnenkant geprimerd. De buitenkant even met de spuitbus gedaan.

Deze week nog even wat kabels tpv het dak wegwerken en het hele zaakje aftekenen en dan as zaterdag de zaag in het dak. Ik overweeg om te beginnen met de decoupeerzaag bij de voorzijde. Vooral vanwege de sterkte van het dak op dat moment. De rest gaat met de slijpschijf. Het weekend erop hoop ik de gespoten kap erop te kunnen zetten.

Zijn er standaard sleutels voor de wateraansluiting te krijgen of kan ik zonder sleutel beter voor een nieuwe gaan?
Ik ga mijn mandje opzoeken,

Tot de volgende update! :knipoog
Bijlagen
uitsparing voor bocht aanzuig standkachel in isolatie. Isolatie vervang ik door armaflex 25 mm
uitsparing voor bocht aanzuig standkachel in isolatie. Isolatie vervang ik door armaflex 25 mm
DSC_0762.jpg
Bodemplaat zagen
Bodemplaat zagen
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Nog een paar foto's
Bijlagen
Zo was het ongeveer na de camperkeuring
Zo was het ongeveer na de camperkeuring
Plenum gaat waarschijnlijk weg
Plenum gaat waarschijnlijk weg
DSC_0722.jpg
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

enz..
Bijlagen
DSC_0754.jpg
DSC_0756.jpg
Hoopje ellende
Hoopje ellende
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Lekker bezig geweest Jorrit :toppie

Achteraf gezien had ik het gat er wellicht ook liever in gezaagd ipv met de slijptol.
Je hebt dan grover afval wat gemakkelijker bij elkaar te vegen is.
Wij hadden veel fijn metaal stof :muur

Het leuke werk gaat nu komen, voor ons als toeschouwers dan he :zwaai :knipoog

Op de vloer heb ik dik vinyl gemaakt, met de randen strak onder de rails gemaakt,
het vinyl is gewoon zonder antislip, dat bevordert namelijk het schoonmaak-gemak.
Ik kan je wel een proefstukje opsturen hoor ---> adres via PB?
We hadden het destijds (volgens mij) van de carpet right, rolbreedte was 4 meter en we hadden 2 meter lengte gekocht.
Schrik niet van de prijs maar het heeft ook nog een geluidswerend effect.. :knipoog
Moeilijk om heel strak te krijgen is ook het gedeelte bij de instaptrede.

Had je wat aan de bestanden die ik je gestuurd had?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Heej Peter,

Die bestanden heb en had ik zeker wat aan. Dat heb ik je destijds ook gemaild. Vraag me wel af of dat het helemaal goed is aangekomen maar het is absoluut erg handig!

Carpetright ga ik dan maar eens langs. Ik snap alleen niet hoe je dat bedoeld met die rails. Ik wil de rails kitten op de bodem en dan vervolgens het vinyl de hoek ombuigen of wellicht het hout iets afschuinen om een beter verloop te krijgen. Ik zie niet echt hoe het anders kan namelijk. Maar wellicht kun je dat nog verduidelijken (zeg ik dat goed :nuts ).

Het dak helemaal uitzagen? Ja, misschien moet ik het ook maar gewoon proberen. Volgens mij zijn er meer die dat hebben gedaan. Als ik merk dat het voorste deel makkelijk gaat, dan knal ik denk ik maar door met de decoupeerzaag.

Ik stuur je wel even een PB

Thnx!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

zo bedoel jij het toch ook?

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Weet niet of je deze al gelezen hebt :
viewtopic.php?f=2&t=17766&hilit=geloven#p98991" onclick="window.open(this.href);return false;

Slijpen is echt een NO-NO.... :ie
Zelfs met een 1mm schijfje verbrandt de lak, dus een paar mm los van je snede is de lak los. Dus daar eerder kans op roest, in ieder geval meer werk met bijwerken.
Nouja, alles "verdwijnt" weliswaar achter de verstevigingsprofielen, maar toch.
Ik heb een reciprozaagje op lucht gebruikt, van binnenuit gezaagd, mijn maat van buiten de stofzuiger erbij > geen spanen te zien. En zuivere zaagkanten, waar nodig nog met de powerfile wat afgewerkt.
Bijlagen
V542 (500 X 500).JPG.png
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

@Peter, inderdaad zo had ik het ook in gedachten. Lijkt me knap lastig om dat netjes te krijgen, maar komt goed.

@Pluuke, ik ben nu toch maar eens echt op zoek gegaan naar dat recipro zaagje en wil het eigenlijk ook zo gaan proberen. rond de 30 euro voor het zaagje vind ik nog wel meevallen. Welke capaciteit heeft de compressor die je hebt gebruikt? Ik heb er hier wel 1, maar die gaat de 112 p/min niet halen. Die 112 lijkt me alleen handig als je echt heel lang gaat zagen. En anders huur ik nog even een compressor met de juiste capaciteit indien nodig. Ik heb idd al even in je project gekeken. Prachtig resultaat en veel interessante info!

Nu weer aan het werk..... :lach
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Van T4 naar California

Bericht door vw_camper »

http://www.kapaza.nl/Bouwmateriaal/Comp ... stena.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://partijhandel.aanbodpagina.nl/per ... eciprozaag" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat misschien wat?
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Ik heb een Creemers compressor op 3 fasen, levert 400l/min....
Die had er nog best lekker aan te werken, op het moment dat de druk inzakt en zaagje wordt wat botter gaat het wat moeizamer. (blijft ie wel eens steken)
Maar ben nog steeds blij dat ik het daarmee heb gedaan.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

400l/min nog niet genoeg? Pff, dan moet ik even op compressor jacht. Dat zaagje is goed te doen, maar de compressor zal ik wel moeten huren.

@vw_camper: bedankt voor de linkjes, ik had deze nog niet gevonden maar dat adres in heijen is voor mij wel interessant. Morgen maar ff bellen.
Plaats reactie