Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 of T5?

vragen over de T5
Plaats reactie
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

T4 of T5?

Bericht door Simone »

Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Simone en ik wil een T4 of T5 gaan rijden puur voor de hobby want ik heb geen eigen bedrijf. Ik rijd nu een VW Golf 1.9 TDI Highline 101 pk en deze rijdt heerlijk. Zelf geinporteerd uit Duitsland destijds maar deze heb ik nu, met pijn in mijn hart, te koop gezet om een T4 of T5 te kopen.

Zoals gezegd, ik wil graag een T4 of T5 gaan rijden maar ik twijfel welke ik moet kopen. Vast staat dat het een diesel moet zijn en ik houd ook wel van een beetje doorrijden, dus wel een pittige motor. Maar het verbruik moet wel acceptabel zijn, dus in ieder geval 1:12.

Nu staat er bijvoorbeeld een T4 uit 2002 2.5 TDI automaat te koop met weinig kilometers die ik wel erg leuk vind bij Jan de Croon uit Twello. Ik heb hier wat vragen over. Is dit autobedrijf bekend op dit forum? Is een automaat bij een T4 van dit jaar aan te raden? Wat is het verbruik van deze auto met automaat?

Mijn Golf heeft 101 pk en dit is voldoende voor een auto van 1223 kg maar een T4 of T5 met 101 pk lijkt mij wat weinig omdat deze zo'n 600 kg meer weegt. Ik dacht dus aan 131 pk. Verder heb ik begrepen dat 5 cilinder prettiger rijdt. Is een automaat aan te raden bij een T4 of T5? Het rijdt namelijk wel relaxed.

Kortom, ik kan wel wat advies gebruiken.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: T4 of T5?

Bericht door erik 924 »

Als je het meteen goed wilt doen zou ik kiezen voor een 174 pk t5 hand geschakelde versie..
Beter is er niet en komt er op korte termijn ook niet 2e hands te koop.. :driveT5
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

erik 924 schreef:Als je het meteen goed wilt doen zou ik kiezen voor een 174 pk t5 hand geschakelde versie..
Beter is er niet en komt er op korte termijn ook niet 2e hands te koop.. :driveT5

Ja, dat lijkt me wel wat. Rijdt als een speer maar daar hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan.. :muur
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: T4 of T5?

Bericht door Gerrit354 »

Automaat zorgt op den duur voor ellende bij beide modellen, ik zou zeker een handbak aanraden. Ik weet niet wat je budget is, maar als het mogelijk is zeker voor een t5 gaan, is toch een stuk comfortabeler. Voordeel van de T4 is wel dat deze toch wat betrouwbaarder is door de simpelere techniek.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: T4 of T5?

Bericht door vaniac »

IK zou ook gaan voor een T5 met 130 of 174 pk 2.5 TDI met handschakeling en zonder roetfilter af fabriek. Dat betekent dat je moet kijken naar de jaargangen 2004 t/m 2006. Zwakke punten van die jaargangen zijn o.a. rechter aandrijfas, waterpomp, koppeling en stuurinrichting. Vraag altijd naar de servicehistorie. De VW-dealer moet deze kunnen laten zien.
De latere jaargangen hebben een roetfilter af fabriek en hebben vaak ook nog problemen met de regeneratie van het roetfilter en daardoor slecht draaiende motoren of andere problemen.

De laatste exemplaren van de T4 uit 2002 en 2003 met 150 pk TDI zijn ook de moeite waard mits ze niet te veel km's hebben gelopen.

De T5 heeft meer rijcomfort dan de T4.

Houdt er rekening mee dat de vijfcilinders gemiddeld 2100 kg wegen (leeg....)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 of T5?

Bericht door Pascal-141 »

Van de VW automaatbakken kun je beter wegblijven , ze rijden prettig , maar nooit écht lang ...

En de modelkeuze tussen T4 of T5 hangt af van je eigen keuze , welk model vind je het mooiste ? Hangt uiteraard ook af van je budget.
Ik persoonlijk rijd 10x liever met een T4 . Ik heb ze allebei , zowel T4 als T5 , en die T5 rijd heel prettig , maar de T4 bied toch nog net dat ietsje meer aan rijplezier .
De T4 rijd eerder als een personenwagen , in vergelijking met de T5 , die voelt zwaarder en logger aan .
Indien je graag doorrijd , en het snellere bochtenwerk wel apprecieerd , dan zou ik een T4 aanraden (indien wat verlaagd uiteraard) .
Qua betrouwbaarheid scoort de T4 (vooral de laatste bouwjaren) toch een stuk beter dan de T5 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: T4 of T5?

Bericht door emil »

zoals je hier ziet zijn er vele meningen
over comfort en rij plezier valt te discussieren
wij hebben ook een t4 102 pk 220.000km 1999 een t5 130 pk 200.000 km 2004 en rijden beide tussen 1op 13 en 1op 14 (rijden bijna altijd leeg) rijden beide ,prima op de auto snelweg rijd de t5 met de 6 bak rustiger dan de t4
de t5 is wel wat storings gevoeliger maar bied ook wat meer luxe (afhankelijk van uitvoering natuurlijk)
automaten ,vooral met hogere km standen ,zijn altijd gevaarlijk, slijten sneller dan een handbak en reparaties
zijn al snel erg duur
maar , beide bussen zijn goed voor veel plezier en gebruiks gemak dus geen makkelijke keuze
ook de t5 met 1.9 loopt beslist goed ,alleen met hogere snelheden een wat hoger toerental omdat er een 5 bak
in zit
sucses met je keuze !!!!
zal niet meevallen
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T4 of T5?

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik weet niet waar je woont, maar kom een keer proefrijden ofzo :lach
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

Jeroen T5 204 schreef:Ik weet niet waar je woont, maar kom een keer proefrijden ofzo :lach
Ik woon in Amsterdam. Volgens mij ver van waar jij woont maar bedankt voor je aanbod! Mooie bus heb je trouwens.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T4 of T5?

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik woon in het verre Oosten ja, helaas :lach Bedankt voor het compliment.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie