Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 of T5?

vragen over de T4
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 of T5?

Bericht door Egbert&Manon »

Pascal-141 schreef:
Egbert&Manon schreef:Het is veel rustiger in de t5 (geluid/wegligging etc).
Vind jij dat echt ?

Ik heb 2x T5 gehad , en veel T4 , en die T5 maken véél meer motorlawaai dan de T4 hoor !
Maar het toerental (op bvb snelweg) vd T5 (met z'n 6 versnellingen) ligt dan wel een stuk lager dan de T4
Mijn bedrijfsT5 (1.9tdi 86pk 2005) heeft moeite om de 3000kg op snelwegtempo te krijgen. Maar qwa geluidsisolatie is dit de stilste bedrijfswagen die ik tot nu toe gereden.
Mijn T4 is omgebouwd van 2.4 naar 2,5tdi. Men heeft verzuimd de isolatie mee te verwisselen. Het is in mijn T4 best wel gehorig, maar niet storend.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

Pascal-141 schreef:Als jij een Vito al goed vind , dan ga je een T4 / T5 ZEKER goed vinden ! :knipoog
Nou, ik vind de Vito niet goed rijden maar wat kun je verwachten van een auto uit 1997? Het ging meer om het rijden in een bestelbus en dat bevalt goed. Vito is inderdaad aan het roesten.. Het is een oude KPN bus, gifgroen dus en voor zijn leeftijd ziet deze er nog goed uit.
Ik heb nooit ook maar een moment overwogen een andere bestelbus dan VW te kopen. De T4 en T5 vind ik de allermooiste onder de bestelbusjes. Ik rijd al jaren VW, ben toch wel een fan......! :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33907
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 of T5?

Bericht door Multivan Generation »

Hallo en welkom op weetjewel..

De beleving tussen een T4 en T5 is heel anders,
maar wellicht had je dat ook al geproefd in je zelfde topic op het T5 forum en de antwoorden daar op.

Een t4 van de laatste bouwjaren is een goede auto, en veelal geeft de wat eenvoudigere techniek weinig redenen tot vreemde storingen. De 102 pk is een mooie mix van zuinigheid en souplesse. Als je een beetje zou zoeken, dan kun je er wellicht nog vinden met een kilometerstand van rond de 100.000 km.

De T5's van de eerste bouwjaren zou ik links laten liggen. Ik had destijds de keuze tussen nieuw kopen van T4 of T5.
Ik heb bewust voor de T4 gekozen omdat ik die mooier vond.

Budget technisch is een T4 wellicht interessanter qua aanschaf en je houdt meteen nog wat geld over om eventuele verrassingen het hoofd te kunnen bieden. Ga je met een T5 wat hoger op de financiële ladder zitten, en er gebeurd wat, wat in de papieren zou kunnen gaan lopen, dan is de financiële rek er wellicht wat sneller uit..

De T5's zijn stukken zwaarder als een vergelijkbaar uitgeruste T4. In de houderschapsbelasting is dit iedere maand merkbaar. De T4's met een 102 pk TDI is een mooie middenweg, Voor de T5 moet je dan toch al gauw aan een 130 pk gaan denken, om het gewichtsverschil in het rijden wat te reduceren.

Mijn tip is ga eens met beiden rijden, een T4 met 102 pk en een T5 met 130 pk en laat je gevoel en emotie meespelen.
De T5 zal stiller zijn met de 6-bak en qua geluid als hij warm is, iets stiller zijn. Maar bij een T4 valt geluidstechnisch ook genoeg te halen hoor :knipoog

Ik ben van mening dat als je budget even buiten beschouwing laat, dat je een T4 van de laatste bouwjaren kunt prefereren boven T5's van de eerste bouwjaren. De nieuwe T5 GP is wel weer veel beter als de eerste T5's..

Veel plezier met afwegen :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 of T5?

Bericht door Pascal-141 »

Egbert&Manon schreef:
Pascal-141 schreef:
Egbert&Manon schreef:Het is veel rustiger in de t5 (geluid/wegligging etc).
Vind jij dat echt ?

Ik heb 2x T5 gehad , en veel T4 , en die T5 maken véél meer motorlawaai dan de T4 hoor !
Maar het toerental (op bvb snelweg) vd T5 (met z'n 6 versnellingen) ligt dan wel een stuk lager dan de T4
Mijn bedrijfsT5 (1.9tdi 86pk 2005) heeft moeite om de 3000kg op snelwegtempo te krijgen. Maar qwa geluidsisolatie is dit de stilste bedrijfswagen die ik tot nu toe gereden.
Mijn T4 is omgebouwd van 2.4 naar 2,5tdi. Men heeft verzuimd de isolatie mee te verwisselen. Het is in mijn T4 best wel gehorig, maar niet storend.
Ik heb het over de 2,5TDI in de T5 (en in bvb Touareg) , dat ding maakt een herrie , lijkt wel alsof er knikkers in de motor zitten . :knipoog
De 1,9TDI uit de T5 is wel een stille motor .
En een TDI uit een T4 is ook best een stille motor hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: T4 of T5?

Bericht door harry t5 191 »

Na 2 T4's te hebben gehad,heb ik nu een T5 4 cilinder.
Ik zou niet graag weer terug een t4 hebben.
De t5 is stil,comfortabel en rijd heerlijk! :yes :yes
En met mijn caravan van 1800 kg heeft ie geen enkele moeite. :toppie
Als je je het kunt veroorloven,koop een T5.
Onverschillig wat voor auto of type,je moet er een beetje geluk mee hebben.

:T54LIFE :wjw :toppie :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

Ik ga morgen naar deze kijken. Wat denken jullie daarvan en van de prijs? Zitten trouwens ook elektrische ramen/spiegels op. Hoop dat de link werkt.

http://auto.marktplaats.nl/volkswagen/4 ... 4VB4M&df=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: T4 of T5?

Bericht door Jurgen VH »

Simone schreef:Ik ga morgen naar deze kijken. Wat denken jullie daarvan en van de prijs? Zitten trouwens ook elektrische ramen/spiegels op. Hoop dat de link werkt.

http://auto.marktplaats.nl/volkswagen/4 ... 4VB4M&df=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er een knap busje uit en niet zo bijster veel kms, zal wss wel de prijs zijn voor deze dingen en hier zal nog wel wat onderhandeld kunnen worden :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33907
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 of T5?

Bericht door Multivan Generation »

@ simone,

hoe is het afgelopen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

Multivan Generation schreef:@ simone,

hoe is het afgelopen?
Ben wezen kijken met iemand die verstand heeft van auto's. Motorisch goed maar te duur (vind ik). Banden waren aan vervanging toe en koppeling zat er aan te komen. Verkoper wilde niet echt zakken met de prijs. Gaat dus niet door. Ga van de week een proefrit maken in een T5 om het verschil te voelen. Qua pk's viel dit niet tegen maar toch liever wat meer. Hou wel van snel.
Gebruikersavatar
the body docter
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 dec 2008, 22:11
Locatie: grote brogel

Re: T4 of T5?

Bericht door the body docter »

heb zelf een t4 en ben der nu een jaartje mee aan het rijden tot dusver bevalt me dit nog steeds super


de prijs is redelijk hoog maar je hebt ook wel vw kwaliteit vooor het geld :T44EVER
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: T4 of T5?

Bericht door pluuke »

Simone schreef:Qua pk's viel dit niet tegen maar toch liever wat meer. Hou wel van snel.
Dat was een 102pk.
Wil je meer dan laat je hem tunen, of kom je (bij de T4) toch bij een 151pk uit.

Ik denk dat als je gaat rijden in T5 met 130pk je vind wat je zoekt.
Ik heb daar wel eens mee gereden en vond hem sneller aanvoelen dan mijn 151pk.
Maar dat is meer te wijten aan de kortere (6 !) versnellingen.

Maar voor je budget van 15k zit je dan toch gauw in een 2004-er en met een km-stand die richting 2 ton gaat.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: T4 of T5?

Bericht door rick_k »

Beter een hoge km-stand dan een lage.
Zeker bij een diesel. Lag km-stand is altijd met koude motor gereden en dus een slechtere motor dan een hogere km-stand.

Dat gelul altijd... Alles onder de 5 ton kan nog makkelijk een tijdje mee. Het is geen brommer.

mvg Rick
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: T4 of T5?

Bericht door pluuke »

????

Km stand bepaalt de prijs, dat bedoel ik.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 of T5?

Bericht door Harry 341 »

jan2009 schreef:Hier nog een vergelijkbare bus bj.2003
111.000 km

http://www.autowereld.nl/volkswagen/tra ... /foto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze staat al heel lang te koop....heb er in januari al over gebeld....(vies ding).En die andere staat op 137.000 km..maar ik lees niks over distributie vervanging??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 of T5?

Bericht door Egbert&Manon »

Hoe betrouwbaar zijn de kilometerstanden?

Een NAP logo gebruiken zegt ook niet alles.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie