Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verstuiver? blauw-grijze rook, Opgelost !!!
Verstuiver? blauw-grijze rook, Opgelost !!!
Ik verdenk een verstuiver ervan dat ie niet helemaal zuiver is(hoop ik); hoe is dit te achterhalen?
Als ik mijn auto(111kw tdi 2002, 160.000km), ca. 5 á 10 minuten laat warm draaien, en als ik dan wegrij komt er en héle hoop blauw-grijze rook uit, dit houd ca. een kilometer aan, en wordt dan minder, als er gasgegeven wordt blijft de rook komen, heel erg duidelijk zichtbaar, deze laatste rook is ook aanwezig zonder vooraf stationair 'warm' te laten draaien.
Ook bij een 'koude' start loopt de motor niet direct zo als ie moet, hij moet een tel nadenken voordat ie 'mooi' rond loopt.
Ik rijd zo behoorlijk voor 'schut'.
Een paar weken geleden een metarmorfose gehad; nieuwe cylinderkop, verstuivers laten testen, daarna af laten stellen bij Leen, nu dit weer.
Wat is er met de computer allemaal te meten; uit te sluiten/testen?
Gr. Niels.
Als ik mijn auto(111kw tdi 2002, 160.000km), ca. 5 á 10 minuten laat warm draaien, en als ik dan wegrij komt er en héle hoop blauw-grijze rook uit, dit houd ca. een kilometer aan, en wordt dan minder, als er gasgegeven wordt blijft de rook komen, heel erg duidelijk zichtbaar, deze laatste rook is ook aanwezig zonder vooraf stationair 'warm' te laten draaien.
Ook bij een 'koude' start loopt de motor niet direct zo als ie moet, hij moet een tel nadenken voordat ie 'mooi' rond loopt.
Ik rijd zo behoorlijk voor 'schut'.
Een paar weken geleden een metarmorfose gehad; nieuwe cylinderkop, verstuivers laten testen, daarna af laten stellen bij Leen, nu dit weer.
Wat is er met de computer allemaal te meten; uit te sluiten/testen?
Gr. Niels.
Laatst gewijzigd door niels op 14 nov 2011, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
met vag-com kun je de verstuivers bekijken hoeveel ze bij geregeld worden:
Je gaat naar module,
vervolgens naar engine(01)
dan meetwaardeblok 08
en vervolgens groep 13.
Daar worden de verstuivers getoond en je verstuivernaaldhoogte sensor zit op de 4de verstuiver,
dus die zal op 0,000 staan vermoed ik, de rest zullen gerelateerd worden naar de referentie (4de verstuiver).
Je ziet er maar 4 verstuivers getoond, de 5de kun je een groep verder vinden..
Als het goed is, dan staan de grenzen er ook bij vermeld..
Je gaat naar module,
vervolgens naar engine(01)
dan meetwaardeblok 08
en vervolgens groep 13.
Daar worden de verstuivers getoond en je verstuivernaaldhoogte sensor zit op de 4de verstuiver,
dus die zal op 0,000 staan vermoed ik, de rest zullen gerelateerd worden naar de referentie (4de verstuiver).
Je ziet er maar 4 verstuivers getoond, de 5de kun je een groep verder vinden..
Als het goed is, dan staan de grenzen er ook bij vermeld..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
Is er olie verwisseld/bijgevuld?
Het zal niet de eerste keer zijn dat er teveel olie in het carter zit.
Egbert
Het zal niet de eerste keer zijn dat er teveel olie in het carter zit.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
Als ik dit zo lees, lijkt het wel olie wat er verbrand wordt.
Of de brandstofpomp vervroegd mechanisch niet met koude start.
Of deze staat niet 100% op tijd.
De cilinderkop was eraf. In wat voor staat waren de cilinders?
Zat er een dikke stootrand aan, waren ze ovaal, zaten de hoonkrassen er nog in, of waren de cilinders "glad"
Glad komt vaak voor als je de motor veel onbelast laat lopen (voor airco of om stroom op te wekken) ze worden a.h.w. gepolijst door te weinig oliespoeling(druk) met landurig stationair.. Zuigerveren sealen dan niet meer 100% af.Tijdens koude start komt olie omhoog d.m.v. carterdruk. Deze verbrand totdat de motor warm is. Zuigers & veren zetten dan uit waardoor ze alsnog sealen.
Bij vrachtauto's zie je dit fenomeen heel veel.
Toen de cilinderkop er toch af was, waarom heb je toen niet meteen de brandstofpomp eraf gehaald en tesamen met de verstuivers weggebracht naar een Bosch dieselcenter? Voor regio Den Bosch/Zaltbommel: http://www.visserautoelectra.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hadden ze deze meteen kunnen testen op opbrengst en vervroeging. En eventueel reviseren.
Indien dit toch de oorzaak van je probleem is, heb je nu dubbel werk/ en eventueel dubbele kosten
Of de brandstofpomp vervroegd mechanisch niet met koude start.
Of deze staat niet 100% op tijd.
De cilinderkop was eraf. In wat voor staat waren de cilinders?
Zat er een dikke stootrand aan, waren ze ovaal, zaten de hoonkrassen er nog in, of waren de cilinders "glad"
Glad komt vaak voor als je de motor veel onbelast laat lopen (voor airco of om stroom op te wekken) ze worden a.h.w. gepolijst door te weinig oliespoeling(druk) met landurig stationair.. Zuigerveren sealen dan niet meer 100% af.Tijdens koude start komt olie omhoog d.m.v. carterdruk. Deze verbrand totdat de motor warm is. Zuigers & veren zetten dan uit waardoor ze alsnog sealen.
Bij vrachtauto's zie je dit fenomeen heel veel.
Toen de cilinderkop er toch af was, waarom heb je toen niet meteen de brandstofpomp eraf gehaald en tesamen met de verstuivers weggebracht naar een Bosch dieselcenter? Voor regio Den Bosch/Zaltbommel: http://www.visserautoelectra.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hadden ze deze meteen kunnen testen op opbrengst en vervroeging. En eventueel reviseren.
Indien dit toch de oorzaak van je probleem is, heb je nu dubbel werk/ en eventueel dubbele kosten
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
mocht je een verstuiver trekker nodig denken te hebben,
dan heb ik hier eentje te huur..
dan heb ik hier eentje te huur..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
Zojuist contact gehad met garagebedrijf die alle reparaties gedaan heeft; die willen de verstuivers of druk koud en warm meten.
Als de compressie toch goed is, en het is geen olie moet het toch aan de inspuiting liggen?
Niels.
Als de compressie toch goed is, en het is geen olie moet het toch aan de inspuiting liggen?
Niels.
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
PS het lijkt nu of ik met de handrem erop rij; heeft niet zijn volle vermogen.
Bij het aanspreken van vermogen, ook na tientallen km's komt er veel 'mist' uit de uitlaat; zo rijdt een T4 behoorlijk voor 'schut'.
Niels.
Bij het aanspreken van vermogen, ook na tientallen km's komt er veel 'mist' uit de uitlaat; zo rijdt een T4 behoorlijk voor 'schut'.
Niels.
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
Heb je de pomptiming zelf al eens met vagcom gecontroleerd?
En zo ja, op welke waarde stond die timing?
En zo ja, op welke waarde stond die timing?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- kurt&oxana
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
- Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
volgens mij pomptiming , bij mij was het ook vooral bij winterse temperaturen , timing van de pomp geregeld , nu alles pico bello
T4 Multivan 2.5 TDI
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
Ik hoopte op verstuivers of iets dergelijks, maar gisteren bij specialist en Den Bosch: die dacht dat het onder uit het blok kwam, dus dit zou betekenen iets met de zuigers/zuigerveren, of de klepgeleiders.
Enkele weken geleden een geheel nieuwe cilinderkop, verstuivers getest, turbo goed en alles af laten stellen bij Leen zelf.
Bij het starten slaat de motor wel direct aan, maar 'hakkelt' een tel voordat ie mooi rond loopt, dit is al sinds de montage van de nieuwe cilinderkop, voor deze reparatie liep de auto veel beter, nu lijkt het alsof de handrem er lichtjes op staat, en geeft veel grijze rook bij aanspraak op vermogen.
Het motoroliepeil zakt ook niet, staat nog steeds op max. zo ook het koelwater, dit blijft op peil.
De specialist uit den bosch is er van overtuigd dat de verstuivers goed zijn.......... en de motor op tijd staat.
Maar de rook blijft......................
PS het is een 111kw tdi gechipt, 2002 ca. 160.000 km, 1e eigenaar, en zeer netjes behandeld (warm rijden / afkoelen enz.)
Gr. Niels.
Enkele weken geleden een geheel nieuwe cilinderkop, verstuivers getest, turbo goed en alles af laten stellen bij Leen zelf.
Bij het starten slaat de motor wel direct aan, maar 'hakkelt' een tel voordat ie mooi rond loopt, dit is al sinds de montage van de nieuwe cilinderkop, voor deze reparatie liep de auto veel beter, nu lijkt het alsof de handrem er lichtjes op staat, en geeft veel grijze rook bij aanspraak op vermogen.
Het motoroliepeil zakt ook niet, staat nog steeds op max. zo ook het koelwater, dit blijft op peil.
De specialist uit den bosch is er van overtuigd dat de verstuivers goed zijn.......... en de motor op tijd staat.
Maar de rook blijft......................
PS het is een 111kw tdi gechipt, 2002 ca. 160.000 km, 1e eigenaar, en zeer netjes behandeld (warm rijden / afkoelen enz.)
Gr. Niels.
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
is je timing met vagcom gecontroleerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
Leen heeft hem afgesteld, en bij de specialist in den bosch hebben ze hem ook nog gecheckt.
Ik ga morgen Leen even bellen voor zijn vakkundige blik.
Ik kan niet geloven dat er iets met het onderblok zou kunnen zijn.
Gr. Niels
Ik ga morgen Leen even bellen voor zijn vakkundige blik.
Ik kan niet geloven dat er iets met het onderblok zou kunnen zijn.
Gr. Niels
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
je antwoord is dus vooralsnog nee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
Ik ben er zelf niet bij geweest................
Gr. Niels.
Gr. Niels.
Re: Verstuiver? blauw-grijze rook
Vorige week bij dealer geweest, ritje gemaakt met computer eraan, alle waardens leken goed te zijn, wat wel een klein beetje opviel wat een iets verhoogde turbodruk bij stationair, brandstofpomp wel op tijd (volgens computer).
Ze moeten daar ook gaan zoeken, dus ergens beginnen, zoals vacuümslangen nalopen + nalopen of er geen slang verkeerd zit, compressie testen, toch nog eens verstuivers testen.
De auto liep voor deze reparatie(nieuwe cilinderkop) meer dan 100%, nu met nieuwe cilinderkop en geteste verstuivers ca. 80%, en behoorlijke rook.
Zou er iets met deze nieuwe cilinderkop niet in orde kunnen zijn misschien?
Ik zou bijna denken dat er 1 cilinder helemaal niet meewerkt????
Ook loopt de motor stationair niet zo mooi als ie gelopen heeft.
Kortom. DRAMA.
Gr. Niels.
Ze moeten daar ook gaan zoeken, dus ergens beginnen, zoals vacuümslangen nalopen + nalopen of er geen slang verkeerd zit, compressie testen, toch nog eens verstuivers testen.
De auto liep voor deze reparatie(nieuwe cilinderkop) meer dan 100%, nu met nieuwe cilinderkop en geteste verstuivers ca. 80%, en behoorlijke rook.
Zou er iets met deze nieuwe cilinderkop niet in orde kunnen zijn misschien?
Ik zou bijna denken dat er 1 cilinder helemaal niet meewerkt????
Ook loopt de motor stationair niet zo mooi als ie gelopen heeft.
Kortom. DRAMA.
Gr. Niels.