Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling stuk

vragen over de T4
Plaats reactie
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

koppeling stuk

Bericht door renevanh »

De afgelopen week heel wat ritjes gereden in mijn T4 (1.9TD, 1996, ABL) en vanmiddag bij aankomst op een locatie kapt de drukgroep er min of meer mee.

De pook, die ik omlaag duwde (waardoor de drukgroep dus omhoog komt) om achteruit te rijden kwam niet meer omhoog. Schakelen naar 1 en 2 is alleen mogelijk met heel veel geduld en de pook omhoogtrekken om de drukgroep omlaag te duwen. Ook als ik met de hand op de drukgroep duw springt die direct omhoog.
Uiteraard direct naar het witte bolletje gekeken, maar die zit netjes op z'n plek.
Met behoorlijk veel geduld, zonder het gebruik van de 2de versnelling en veel bochtjes in de 3de thuis gekomen, maar het rijdt niet fijn en ik heb de bus zondag heel hard nodig.

Het lijkt er (voor mij als relatieve leek) in eerste instantie op dat er een veer oid weg is. Dat zou wel betekenen dat de bak er onderuit moet en open moet, dus een leuk kostenplaatje :muur
Wat kan dit zijn? Eenvoudig op te lossen of duur geintje?

{EDIT}
Ik ben volgens mij weer termen door elkaar aan het kieperen...
Uiteraard druk ik bovenop de koppeldinges, waar de stang en het witte bolletje zitten.
Laatst gewijzigd door renevanh op 19 okt 2011, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Drukgroep/koppeling stuk

Bericht door Harry 341 »

Hier kan ik nou echt geen ei van bakken..pook omlaag en dan drukgroep omhoog??
En dan weer de drukgroep omlaag??
Schakelen gaat dus moeilijk...maar er zitten meer witte bolletjes hoor....ook onder de pook zit een gewricht wat problemen op kan leveren...
en dat heeft dus niks met de bak/koppeling/drukgroep te maken...
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_0154.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Drukgroep/koppeling stuk

Bericht door harry t5 191 »

De koppeldinges is misschien de versnellingspook? :groteogen

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Drukgroep/koppeling stuk

Bericht door renevanh »

harry t5 191 schreef:De koppeldinges is misschien de versnellingspook? :groteogen
Nee!
Ik ben termen door elkaar aan het halen in de eerste post. Vergeet drukgroep, vervang het door koppeldinges :P
Als ik het goed zie heet die koppeldinges in ETKA "gear change unit". Het verticaal staande pijpje wat de versnellingsbak in gaat.
Dit is dus OP de versnellingsbak, in de motorruimte.

Wanneer je op de versnellingspook duwt (naar beneden duwen dus) om in de achteruit te kunnen schakelen, dan komt deze 'gear change unit' (het ding waar de beugel + het bekende witte bolletje op zit) omhoog. Zo hoort dat.
Wat er nu gebeurd is dat deze omhoog blijft staan en niet 'terug valt' naar de neutrale stand.
Als gevolg hiervan komt de pook niet omhoog naar zijn neutraalstand om naar de versnellingen te schakelen. Ik moet hem letterlijk omhoog trekken en met veel gevoel in de eerste versnelling schuiven. De 2de versnelling is, vooral omdat je dan aan het rijden bent, bijna niet te realiseren.
3/4/5 gaan zonder probleem.
Laatst gewijzigd door renevanh op 19 okt 2011, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: koppeling stuk

Bericht door renevanh »

Bingo, gevonden.

De 'Treaded pin' (nummer 16 in deze tekening: http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/TR/199 ... 5/2169389/" onclick="window.open(this.href);return false;) is pleite.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: koppeling stuk

Bericht door Harry 341 »

De tekening is niet te zien...maar wel tof dat je er uit bent!!
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_0154.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: koppeling stuk

Bericht door odorf »

Misschien deze tekening????? :toppie

Komt volgens mij niet vaak voor dat dat pinnetje (16 rechtsboven op tek.) - N 104 411 01))
zoekraakt ... :nuts
vw1_071130117.gif
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: koppeling stuk

Bericht door Ruud »

hoi
volgens mij is dat geen pinnetje maar een inbusboutje dat het blokje op zijn plek houd
daar kun je de versnelling mee afstellen dacht ik
heb dat toen ook gedaan toen bij mij een las gescheurd was van een plaat onder de versnellingspook
gr.ruud
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: koppeling stuk

Bericht door renevanh »

Is inderdaad een inbusje.
Na nog wat meer onderzoek bleek hij er nog wel in te zitten, maar is losgekomen ofzo.

Deze vertrouw ik niet meer, dan maar een nieuwe erin. Kost toch geen donder.

Afstellen gaat wat lastig ben ik bang, er zit een gaatje waar het boutje in moet vallen in de stang van de pook, dus 1 positie en dat is het.
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: koppeling stuk

Bericht door renevanh »

renevanh schreef:maar is losgekomen ofzo.
Sterker nog: het tapeind is finaal afgebroken.
Apart...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: koppeling stuk

Bericht door Harry 341 »

Bruut!! :knipoog
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie