Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Remdruk die zeer wisselend is...
Remdruk die zeer wisselend is...
Hallo,
Veel remproblemen zijn al besproken op diverse fora, echter ben ik mijn probleemomschrijving nog niet tegen gekomen:
De wagen remt prima maar soms dan valt de remdruk in het pedaal weg: Ik moet het pedaal ineens veel dieper induwen om te kunnen remmen, bijna tot de bodem. Een keer opnieuw pompen en de druk is weer terug, maar die vlieger gaat ook niet altijd op.
De ene rit gebeurt dit vrijwel niet en de andere keer is dit vrijwel constant het geval.
Het is wel eens schrikken dat het pedaal ineens veel dieper ingedrukt moet worden dan normaal om de zelfde remkracht te behalen.
De Remkrachtverdeler bij de achteras is vorig jaar nog vervangen voor een nieuwe.
Recent nog beide remcilinders van de trommelremmen achter vervangen ivm een drukverschil door lekkage. Het probleem was er vóór het vervangen ook al. Blijkbaar heeft het geen invloed op het euvel en ligt het daar niet aan.
Er is ook een vacuum in de remkrachtversterker want het verschil tussen een motor die wel of niet loopt is zeer duidelijk merkbaar. De remkrachtversterker lijkt me dus ook in orde...
> De hoofdremcilinder zou de veroorzaker kunnen zijn, maar ik kan de probleemomschrijving niet verklaren.
> Remschijven voor zijn al aardig dun en de remblokken ook, dit zou kunnen verklaren waarom 2x pomen soms noodzakelijk is, maar dat werkt volgens mij lang niet altijd, ik zou dit eens kunnen testen.
Heeft iemand een beredenering van de oorzaak van het euvel?
Gr. Rob
VW T4 uit 1995 2.4D
Veel remproblemen zijn al besproken op diverse fora, echter ben ik mijn probleemomschrijving nog niet tegen gekomen:
De wagen remt prima maar soms dan valt de remdruk in het pedaal weg: Ik moet het pedaal ineens veel dieper induwen om te kunnen remmen, bijna tot de bodem. Een keer opnieuw pompen en de druk is weer terug, maar die vlieger gaat ook niet altijd op.
De ene rit gebeurt dit vrijwel niet en de andere keer is dit vrijwel constant het geval.
Het is wel eens schrikken dat het pedaal ineens veel dieper ingedrukt moet worden dan normaal om de zelfde remkracht te behalen.
De Remkrachtverdeler bij de achteras is vorig jaar nog vervangen voor een nieuwe.
Recent nog beide remcilinders van de trommelremmen achter vervangen ivm een drukverschil door lekkage. Het probleem was er vóór het vervangen ook al. Blijkbaar heeft het geen invloed op het euvel en ligt het daar niet aan.
Er is ook een vacuum in de remkrachtversterker want het verschil tussen een motor die wel of niet loopt is zeer duidelijk merkbaar. De remkrachtversterker lijkt me dus ook in orde...
> De hoofdremcilinder zou de veroorzaker kunnen zijn, maar ik kan de probleemomschrijving niet verklaren.
> Remschijven voor zijn al aardig dun en de remblokken ook, dit zou kunnen verklaren waarom 2x pomen soms noodzakelijk is, maar dat werkt volgens mij lang niet altijd, ik zou dit eens kunnen testen.
Heeft iemand een beredenering van de oorzaak van het euvel?
Gr. Rob
VW T4 uit 1995 2.4D
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
- Remslangen? De buitenste laag van de remslang vertoont dan scheurtjes.
Hierdoor 'blaast' bij remdruk de slang op. Zitter er vier van op bij jou
- Remschoenen achter blijven vastzitten of komen te ver terug waardoor ze eerst op druk moet komen.
- Kromme schijven voor of ovalen remtrommels achter?
Als de rest goed is volgens jou kun je dit nakijken
Hierdoor 'blaast' bij remdruk de slang op. Zitter er vier van op bij jou
- Remschoenen achter blijven vastzitten of komen te ver terug waardoor ze eerst op druk moet komen.
- Kromme schijven voor of ovalen remtrommels achter?
Als de rest goed is volgens jou kun je dit nakijken
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
In korte tijd is het remmen zeeer goed merkbaar verslechterd. Als ik mijn rem krachtig indruk dan voel ik het pedaal in zijn onderste positie ook inzakken alsof de olie wegsijpelt. Een aantal keer pompen levert hetzerlfde gevoel op. Met het maken van een nieuwe slag is er vaak weer even druk, laat ik het pedaal echter even een stukje vieren en ik druk hem dan weer in dan is de druk vaak weer helemaal weg.
Zou de hoofdremcilinder stuk zijn misschien?
Dit omdat het soms lijkt alsof ik eindeloos kan pompen en de druk dan toch continu weg valt.
Zou de hoofdremcilinder stuk zijn misschien?
Dit omdat het soms lijkt alsof ik eindeloos kan pompen en de druk dan toch continu weg valt.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 17:33
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
als alles goed ontlucht is de vorige keer kun je naar het volgende kijken ,
het is mogelijk dat er een rand op de schijf zit (buitenrand) hierdoor is het mogelijk dat de remblokken verder terug gaan waardoor je moet pompen om op druk te komen
.
als de blokken toch al dun zijn en de schijven op, vernieuw dit dan eerst ik denk dat hier het probleem zit
succes Theo![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
het is mogelijk dat er een rand op de schijf zit (buitenrand) hierdoor is het mogelijk dat de remblokken verder terug gaan waardoor je moet pompen om op druk te komen
.
als de blokken toch al dun zijn en de schijven op, vernieuw dit dan eerst ik denk dat hier het probleem zit
succes Theo
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
Hoe oud en (ver)vuil(d) is je remvloeistof, ligt er veel zwarte drab onderin het potje van je hoofdremcilinder?
Anders het systeem eens goed doorspoelen (onder druk) met schone remvloeistof. LET OP maximaal 2 bar druk.
Succes,![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Anders het systeem eens goed doorspoelen (onder druk) met schone remvloeistof. LET OP maximaal 2 bar druk.
Succes,
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Groet, Oskar.
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
Klinkt mij gewoon als versleten cupjes van de HRC in de oren.
Laatst gewijzigd door pluuke op 03 nov 2011, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
inderdaad , denk ik ookpluuke schreef:Klinkt mij gewoon als een versleten cupjes van de HRC in de oren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
Dank u Theo.Taptransporter schreef:het is mogelijk dat er een rand op de schijf zit (buitenrand) hierdoor is het mogelijk dat de remblokken verder terug gaan waardoor je moet pompen om op druk te komen
.
als de blokken toch al dun zijn en de schijven op, vernieuw dit dan eerst ik denk dat hier het probleem zit
succes Theo
De schijven zijn inderdaad al op zijn minimale en er zit ook een buitenrand op.
Ik ga dan ook eerst de remschijven voor met remblokken vervangen, op de hoop dat het dan verholpen is.
Weet iemand toevallig nog een setje schijven met blokken te koop?
- Multivan Generation
- Berichten: 33896
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
Remschijven en blokken zijn vervangen. Probleem blijft bestaan.
Nu dus de hoofdremcilinder vervanger.
Weet iemansd die te koop toevallig?
Nu dus de hoofdremcilinder vervanger.
Weet iemansd die te koop toevallig?
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
In welk deel van het land woon je?
Ik heb een HRC en Rembooster hier liggen.
Maar ben niet 100% zeker of ze nog goed zijn.
We kunnen bij mij thuis (omgeving Joure) even sleutelen.
Egbert
Ik heb een HRC en Rembooster hier liggen.
Maar ben niet 100% zeker of ze nog goed zijn.
We kunnen bij mij thuis (omgeving Joure) even sleutelen.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
http://www.autoteilemann.de/teilekatalo ... l?limit=50" onclick="window.open(this.href);return false;
Effe goed kijken, en goed lezen.
Er zijn 6 verschillende type hoofremcilinders gebruikt.
Cup diameter is belangrijk, staat erop gegoten
Met ABS, zonder ABS
Aantal remleidingen, rechte uivoering, schuine uitvoering. en diameter remleiding nippel.
Asje vacuum rembekrachtiger ook de lengte meten, Het bolletje is nl in de lengte verstelbaar. Anders remt die straks nog niet goed.
Als er staat AUSVERKAUFT............gewoon bellen, bestellen ze deze gewoon bij de leverancier.
Goede ervaringen met Autoteilemann
Effe goed kijken, en goed lezen.
Er zijn 6 verschillende type hoofremcilinders gebruikt.
Cup diameter is belangrijk, staat erop gegoten
Met ABS, zonder ABS
Aantal remleidingen, rechte uivoering, schuine uitvoering. en diameter remleiding nippel.
Asje vacuum rembekrachtiger ook de lengte meten, Het bolletje is nl in de lengte verstelbaar. Anders remt die straks nog niet goed.
Als er staat AUSVERKAUFT............gewoon bellen, bestellen ze deze gewoon bij de leverancier.
Goede ervaringen met Autoteilemann
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
Een 2.4 uit 1995 heeft een rembooster met enkel membraam.
Daarbij past de eenvoudigste hoofdremcilinder.
Deze hoofdremcilinder zit ook op de "kale " TDI versie met dubbel membraam.
De luxere versies hebben andere aansluitingen en/of diameter.
(voor zover ik weet, correct me if i'm wrong)
Egbert
Daarbij past de eenvoudigste hoofdremcilinder.
Deze hoofdremcilinder zit ook op de "kale " TDI versie met dubbel membraam.
De luxere versies hebben andere aansluitingen en/of diameter.
(voor zover ik weet, correct me if i'm wrong)
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
Hoi Egbert,Egbert&Manon schreef:Een 2.4 uit 1995 heeft een rembooster met enkel membraam.
Daarbij past de eenvoudigste hoofdremcilinder.
Deze hoofdremcilinder zit ook op de "kale " TDI versie met dubbel membraam.
De luxere versies hebben andere aansluitingen en/of diameter.
(voor zover ik weet, correct me if i'm wrong)
Egbert
Ik heb een vraagje voor je waarvan ik denk dat jij misschien daarop het antwoord weet.
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Ik ervaar exact dezelfde problemen als in dit bovenstaande topic wordt omschreven en rijd ook een 2.4 D uit januari '96.
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
Ik ben er niet helemaal zeker van of ik goed zit namelijk. En wat betreft monteren? Het is mijn eerste T4 en eerste auto, dus kan het niet helemaal goed inschatten. Het lijkt mij op het eerste gezicht een onderdeel waar je goed bij kunt en zich goed laat vervangen, wat is jou ervaring?
Alvast heel erg bedankt!
Groetnis ut Fryslân!
Sieger
Re: Remdruk die zeer wisselend is...
Hallo,
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn remmen, (carevelle Gl lwb uit 94 2.4 diesel aab motor)en het was inderdaad de hoofdremcilinder. een "nieuwe" revisie hoofdremcilinder: 140,= euro. Sindsdien geen problemen meer.....
eenvoudige ingreep voor een garagist.
Groet,
Thomas B![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn remmen, (carevelle Gl lwb uit 94 2.4 diesel aab motor)en het was inderdaad de hoofdremcilinder. een "nieuwe" revisie hoofdremcilinder: 140,= euro. Sindsdien geen problemen meer.....
eenvoudige ingreep voor een garagist.
Groet,
Thomas B
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
één, twee, drie (T) vier's