Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

een zoemend geluid(VWT5)

vragen over de T5
Plaats reactie
HennyV
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2010, 11:11

een zoemend geluid(VWT5)

Bericht door HennyV »

Ben in bezit van VW transporter 2.5 130 PK automaat met 20000 op de teller. Bauwj 2008
Ik hoor sinds kort na het uitzetten van het contact een zoemend geluid(behoorlijk luidruchtig)
een paar seconde lang
Dit is me eerder nooit opgevallen,ikzat te denken aan een defecte brandstofpomp?
Weetiemand meer?
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: een zoemend geluid(VWT5)

Bericht door Daan D »

Ik denk dat het je bijverwarmer is, die nu het kouder is vanzelf aangaat. Na het stoppen van de bus loopt deze nog enkele seconden na...
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: een zoemend geluid(VWT5)

Bericht door WouterW »

HennyV schreef:Ben in bezit van VW transporter 2.5 130 PK automaat met 20000 op de teller. Bauwj 2008
Ik hoor sinds kort na het uitzetten van het contact een zoemend geluid(behoorlijk luidruchtig)
een paar seconde lang
Dit is me eerder nooit opgevallen,ikzat te denken aan een defecte brandstofpomp?
Weetiemand meer?
Ik denk met je mee en denk ook aan een defect gaande brandstof(opvoer)pomp... De opvoerpomp heeft een nalooptijd van zo'n 3-4 sec. Wel een beetje snel met slechts 20.000 km achter de wielen.
:wjw hier Harry, grt Wouter
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: een zoemend geluid(VWT5)

Bericht door heemskerk »

Ik probeer ook mee te denken... Volgens mij worden er twee zaken door elkaar gehaald. De brandstofopvoerpomp - het geval in de tank - geeft bij het aanzetten van het contact voor even een zoemend geluid totdat er voldoende druk opgebouwd is naar de brandstofpomp. De topicstarter heeft het over een zoemgeluid nadat het contact is uitgezet. Ik heb meer het idee dat het een vacuumklep is die dit geluid geeft. Deze is - in mijn geval - altijd al hoorbaar geweest maar kan ook een bromgeluid gaan geven, veel harder en niet meer zoemend. Ik meen dat dit de N75 klep is? Als deze bromt ipv zoemen is het einde van de levensduur mogelijk in zicht...
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: een zoemend geluid(VWT5)

Bericht door Jeroen T5 204 »

@HennyV kijk eens even op de bestuurders portier of daar stickers opzitten van Webasto. Lijkt op je koelwaterverwarmer, die loopt altijd nog even na als je het contact uitzet.

En dan vooral met koud weer, het is zeker pas begonnen nu het weer kouder is?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: een zoemend geluid(VWT5)

Bericht door TsX »

BorisBoef schreef:Ook bij mijn T5 hoorde ik een zoemend geluid nadat ik de motor afzette, na veel gezoek bleek de vorige eigenaar er een turbo timer erin gebouwd te hebben, die na het afzetten van de motor ervoor zorgt dat de turbo nog een 5-10 seconden door blijft draaien om zodoende extra gekoeld te worden.
Dit kan je zelf "zien" door zodra je motor afzet naar je uitlaat te kijken, komt hier dan nog "rook" uit...dan zit er een timer ingebouwd.
Hoe kan je in godsnaam een turbo laten nadraaien ?
Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen...
Een turbotimer laat de volledige motor een tijd nadraaien, en ik denk dat dit wel iets meer lawaai maakt dan wat zoemen.
Ik denk dat ze je voor de gek aan het houden zijn !
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
allememaggie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2011, 00:07

Re: een zoemend geluid(VWT5)

Bericht door allememaggie »

HennyV schreef:Ben in bezit van VW transporter 2.5 130 PK automaat met 20000 op de teller. Bauwj 2008
Ik hoor sinds kort na het uitzetten van het contact een zoemend geluid(behoorlijk luidruchtig)
een paar seconde lang
Dit is me eerder nooit opgevallen,ikzat te denken aan een defecte brandstofpomp?
Weetiemand meer?
als je de motorkap open doet loopt de koelvin op radiateur niet na doet die van mij nml.wel soms ook na een kort ritje met koude motor 128kw aut. :T54LIFE :driveT5
Plaats reactie