Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
IMG_7920.JPG
IMG_7921.JPG
IMG_7922.JPG
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

En de laatste foto. Ben tevreden tot nog toe. Uiteraard kom je wel dingetjes tegen waar je achteraf nog beter naar kan kijken. Ik heb al op het dak gelegen en dat ging goed. En dat betekend, tot 95 kg gegarandeerd. Alleen mijn lengte is wat lastig daarboven. 1.96m :knipoog
Bijlagen
IMG_7923.JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Die langere parkers zouden op die plaatsen moeten waar er de meeste kracht op de lijsten komt.
Ik meen me te herinneren dat de net na de bocht op de lange zijde gebruikt zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Heb net maar even wat 3,5 x 9,5 parkers bijgekocht. Heb nu alle alu-profielen mooi gebogen en vastgetaped op het dak. Ik kom alleen tot de ontdekking dat het kunstog sierplaatje over het vergrendelmechanisme niet meer past. Het komt ca. een halve cm. voorbij het aluprofiel. Gaat dit nog grote problemen opleveren met de rubber spoiler of zit er genoeg stelmogelijkheid op het dak?(aan de scharnieren te zien wel) Ik zal toch een stukje van het plaatje af moeten snijden vrees ik, of ik laat het op de binnenkant van het profiel vallen. Wie kent dit probleem, of ben ik de enige?

Oja, ik kan morgen nog 9? blindklinkmoeren gratis afhalen bij een winkel in de buurt. Als er iemand nog dringend wat nodig heeft kan dit dus geregeld worden. Ik heb ze nu niet meer nodig.
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Van T4 naar California

Bericht door multivan_rob »

Ik denk dat ik ongeveer 2-3 mm heb afgeslepen van het afdekplaatje. Bij mij is het plaatje net achter het profiel gevallen. Volgens mij zijn de stelmogelijkheden van het scharnier vooral bedoeld om de pin op de juiste plaats in het slot te laten vallen.
Wat bij mij wel opvalt, is dat het tentdoek wel heel erg strak staat, maar het schijnt ook dat vochtigheid en temperatuur een invloed hebben op tentdoek. Een paar mm naar voor of juist naar achteren zal mijns inziens ook veel uitmaken in het op mooi plooivrij en strak opzetten van een slaaphefdak. :campingT4
Wat heb je trouwens een heerlijke ruimte om dit allemaal te doen.
:knipoog
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Ja Rob, ik moet mijn baas dankbaar zijn. Ik mag niet klagen. Alle middelen zijn aanwezig om te kunnen bouwen.

Maar mbt het afdekplaatje heb ik denk ik iets te snel geroepen. Tijdens het (bij)buigen van de profielen kun je namelijk al heel snel 5 tot 15 mm speling creeren. Bij mij past het plaatje nu wel goed. Ik heb gisteren alle profielen geboord en even vastgezet. 1 keer boortje afgebroken en natuurlijk precies op de aansluiting met het hoekprofiel. Maar ja, een extra gaatje is snel geboord natuurlijk.
Morgenavond ga ik afplakken, de gaatjes even met primer behandelen en de profielen vastkitten en afwerken.

Oja, ik heb uiteindelijk het voorste en achterste profiel vastgezet met nieuwe RVS-parkers 3,5x9,5. De langsprofielen zijn tpv de overgang met de andere profielen ook voorzien van dezelfde parkers. De overige parkerposities op de langsprofielen worden voorzien van de originele 2,9x9,5 parkers.

Donderdagavond de dakschaal en de rubberen windafwijzer monteren!!! :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Als ik je een advies mag geven?
Je hebt nu alles al voorgeboord,
plak aan de binnenzijde en aan de buitenzijde breed schilderstape(goed spul bijvoorbeeld Kip tape, 3M of Tesa).
Koop in de bouwmarkt van die speciale hoekjes waarmee je kit kunt afstrijken,
daarmee kun je het superstrak en netjes afwerken.
Kost een paar euro maar het geeft een super resultaat..

Doe er je voordeel mee :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo, lijsten zitten erop. 90 % naar mijn zin. En met dat resultaat ben ik tevreden;) Weet iemand trouwens of het randje van die windafwijzer van het raamrubber af moet blijven, of is het beter om het net over het raamrubber heen te laten vallen? Ik ga daarna trouwens tpv de aansluiting gootblokken-windafwijzer nog een laagje kit zetten. Ik vertrouw dat uiteinde van de gootblokken niet helemaal. De windafwijzer ga ik vastzetten met dubbelzijdige dunne tape en tpv de gootblokken met sikaflex.

Morgenavond weer een fotoreportage
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

De originele afwijzer zit vast met speciale dubbelzijdige foamtape.
Deze is ± 1,5 mm dik en kan daardoor zich mooi zetten naar zowel plaatwerk als rubber van afwijzer.
Kit is dan niet nodig.

Er zit een lip aan, (als het goed is), deze steekt in de sponning van de ruit.
Zie schets.

Bij mij beginnen de gootblokken exact na de afwijzer, oftewel sluiten hier op aan.
De afwijzer heb ik nieuw gekocht bij VW campercentrum Amersfoort. De tape zit er al op.
Bijlagen
afwijzer.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Hmmm, bedankt voor de info. Dan moet ik maar weer terug naar brezan, want daar heb ik HPX tape gekocht. Heel erg dunne. Ik had al het idee dat het te dun zou zijn als je naar dat sparingrandje van de afwijzer kijkt. Maar die tekening is trouwens deels duidelijk. Dat andere deel rechts moet dat het stootblok voorstellen? :nuts
Laat maar, dat is natuurlijk de dakschaal :toppie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Het is deze tape die erop zit : 3M Ruban Adhesif Scotch Nastro Adesivo Pressure sensitive tape
http://catalogus.adnonline.nl/fr-be/cat ... gl1ce0a6of" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.jeneralcom.com/catalogo-1457 ... ciali.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan even geen nederlandse link vinden.
Het spul plakt belachelijk hard...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

MISSION COMPLETE!

Eindelijk het dak erop. Ik laat even een paar foto's zien van het resultaat. Na het weekend laat ik nog de ditjes en datjes met wat foto's voorbij komen. Andere camera ligt nog op het werk(: Het dak is waterdicht en de spoiler zit er ook prima op (toch met de tape die ik al gekocht had Pluuke, en volgens mij zit het vast;). Er zou nog wel een mooi kitrandje tussen de spoiler en de gootblokken kunnen want hier sluit de tape niet helemaal goed aan op/voor het blok.
De schaal in zijn geheel heb ik iets naar de bestuurderskant bijgesteld. Hij zit er nu bijna symetrisch op. Ik zou niet weten welke stelmogelijkheden er nog zijn buiten de scharniervoeten/gasveerbeugels en de slotpen.
Oja, haal nooit in je eentje even een gasveer los! :bonk Beetje lastig. Ik kreeg daarna de gasveer bijna niet meer terug. Met een dosis kracht is het uiteindelijk toch gelukt, maar ik had in mijn gedachte de tent er alweer af gehaald.
En ik heb een kleine 4 cm pees over. Iemand interesse? :nuts
Ik rij trots rond met een hefdak.. :ikrij
Bijlagen
DSC_0834.jpg
DSC_0844.jpg
DSC_0847.jpg
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Haha,
Jan, je moet idd lef hebben, maar dankzij dit forum en jullie allemaal kun je al een goede afweging maken of je zo'n klus aan kan of niet. Natuurlijk moet je handig zijn en is het helemaal ideaal als je nog een bouwplaats hebt, maar de doorslag kwam in mijn geval door jullie informatie en het enthousiasme van een weekje met het gezin er op uit met een California en de wekelijkse confrontatie met de T5 california van mijn ouders.
Ik hoop dat mijn topic uiteindelijk ook weer een soort van naslagwerk zal zijn voor anderen.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

:yes Hoi Jorrit ben blij dat het goed gegaan is met je dak , zit ook je sluiting er goed in ,dat kan je ook nog iets stellen als je wat wind hoort tijdens het rijden even de contramoer iets los en dan kan je de bout er iets in draaien ( elke keer een mm en dan proberen hoe ver hij m aantrekt ,het rubber van het dak moet blijven veren ) dan trekt ie het dak iets verder aan zonodig maar niet te strak want dan trek je jezelf een bult bij het sluiten en aantrekken ervan.
Ik zie onderweg ook wel eens daken die een naad hebben , daar waait de wind zo in ...
Het doek zit ook wel aardig strak zonder noemenswaardige plooien...mooi hoor
Waar heb je de bus laten keuren ?
Groetjes Ben :werkaanT4
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Pfff....wat een klus hè, maar wat een resultaat !
Echt een transformatie waar je zelf ook gewoon even aan moet wennen.
En zo'n dak is mooi, en zeer funktioneel :toppie

Je kunt er voldoening van hebben, toppie hoor :yes

Heb het idee dat je dak idd misschien nog wat ver naar rechts ligt, omdat je de ril in het dak op de foto goed ziet.
Niet dat die echt onder de dakschaal kan vallen (is tenminste bij mij ook niet zo)(was trouwens wel mooier geweest van Westfalia om dat zo te maken, maar qua afdichting wellicht iets moeilijker en daarom niet gedaan).
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie