rubenverhaaf schreef:een knipperend olie lampje heeft meestal met olie druk te maken..
dus onderdruk of overdruk en niet met het niveau zoals veel mensen denken..
dus druk meter aansluiten en controleren
olie niveau wel goed? hoorde l.aatst iemand die had 10 liter bijgevult :S ..
was dan wel weer een vrouw hahaha maar als je voor 150 euro olie moet bijvullen moet er toch een lampje gaan branden ( en ook op je dashboard )
Heu ... onderdruk of overdruk detectie met een olielampje ?? Da's nieuw voor mij .
Het olielampje detecteert (bij de oude modellen) alleen OLIEDRUK . En er zitten normaalgezien inderdaad 2 sensoren , maar die detecteren dus allebei oliedruk , geen onderdruk of overdruk .
Bij de nieuwere modellen (met blauwe dashboardverlichting) word olieniveau wel gemeten . Voor oliedruk brand het olielampje dan rood , bij een te laag olieniveau brand het lampje geel . (sensor zit in het carter onderaan) Dit is alleen bij de TDI's , niet bij de 2.4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Er zit wel degelijk een hoge druk en een lage druk sensor in
Een voor stationair loop en een voor druk bij x toerental..
Ik heb nooit gezegd dar er een onderdruk sensor inzit.
Althans niet zoals het gelezen word, dat is een beetje verkeerd geformuleerd
Dan zo er een vacuum moeten wezen in het carter..
Dat er bij de nieuwere modellen een niveausensor zit weet ik.. Al zou ik niet wachten tot dit lampje gaat branden
rubenverhaaf schreef:Er zit wel degelijk een hoge druk en een lage druk sensor in
Een voor stationair loop en een voor druk bij x toerental..
Ik heb nooit gezegd dar er een onderdruk sensor inzit.
Althans niet zoals het gelezen word, dat is een beetje verkeerd geformuleerdDan zo er een vacuum moeten wezen in het carter..
Dat er bij de nieuwere modellen een niveausensor zit weet ik.. Al zou ik niet wachten tot dit lampje gaat branden
Dat bedoel ik Zoals je het eerst formuleerde leek het alsof je met die sensoren de onderdruk en overdruk ging meten .
De olieniveausensor in de nieuwere modellen gaan regelmatig kapot (vandaar dat ik dat vermeldde) , dus als dat lampje geel knippert , en er zit toch voldoende olie in , dan is die sensor naar de haaien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
De Sensoren, deze geven het signaal aan je dashboard door.. mochten de sensoren goed zijn dan zou ik de oliepomp eens bekijken
het makkelijkste is je oliedruk te laten meten door een garage, of zelf te doen met de 2 linkjes die ik eerder gaf
wat een goede olie druk moet wezen voor jou motor weet ik niet, wellicht iemand anders hier
maar ik heb nog steeds geen vragen beantwoord gekregen, zoals de kilometer stand en dergelijke
wanneer geeft die melding, onder het rijden of bij stationair draaien of altijd
Het enigste wat je nu het uitgesloten is dat de sensoren werken, Dus je hebt een oliedruk probleem...
Het simpelste is je oliedruk laten meten...
Wanneer is het olielampje er?? Bij stationair draaien of onder het rijden ??
Gooi de olie er eens af , nieuw oliefilter erop en dikkere olie erin 10 of 15w40..
Mocht dan het lampje nog branden is of je pomp kapot of je blok versleten..
Hoeveel heeft je motor gedraaid??
Rook die blauw ??
Welke olie zit erin ??
Wanneer treed de storing op ??
Carterontluchting vrij ??
Oliepeil 100% goed ??
Bij warme en koude motor deze storing ??
Draadbreuk sensorkabels ??
Goed contact in de stekker verbinden ??
Zomaar een paar vraagjes, op afstand toch moeilijk beoordelen..
Er is ook een dynamo toerental signaal wat binnen moet komen in de tellerklok anders blijft het olie lampje ook knipperen, dat rode losse draadje waar je het over had zal wel de W-aansluiting op de dynamo zijn (geweest).
de bus heeft 280 gelopen altijd netje onderhoud gehad bonnen er bij olie filter en olie is gelijk met de sensoren vervangen en het knippere doet hij als ik rij of dat de bus stil staat met lopen de motor teller heb ik vandaar ook vervangen licht het ook niet aan
alle slangen zijn ook vrij en schoon gemaakt dus ik weet het niet meer maar kan het kwaat zo te blijfen rijden
Oskar 725 schreef:Er is ook een dynamo toerental signaal wat binnen moet komen in de tellerklok anders blijft het olie
lampje ook knipperen, dat rode losse draadje waar je het over had zal wel de W-aansluiting op de dynamo zijn (geweest).
Dit is nieuw voir mijn maar dat zou idd. Het probleem wel kunnen zijn.
Als je daadwerkelijk een oliedruk probleem hebt dan is het niet verstandig om mee te gaan rijden..
Een externe oliedruk meter aansluiten en kijken wat dit aangeeft
Uiteraard eerst dat losse draadje nakijken, dat kost niks
ga morgen wel even naar de de monteur van me even kijken of hij het weet waar het draatje van is en ik ga een andere kabelboom anders plaatsen om dat er het een en ander in is gebouwt wat er normaal niet in zit in dat bouwjaar
even een vraag weet niet of het met het olie lampje wat te maken heeft voor dat ik de bus kocht is hij bij de vorige eigenaar aan de kook geweest door een kapote water pomp maar die is vervangen maar het resvaar is nog wel er vies zit daar een verband in