Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

@Ben, dat stellen heb ik idd gedaan. Wellicht moet ik nog iets strakker. Maar zeker niet zo strak als degene die ik destijds gehuurd heb. Dat was drama. Daar moest ik rammen om hem vergrendeld te krijgen. Nu weet ik wel beter :)
Het tentdoek zit behoorlijk goed. Het is uiteraard niet nieuw dus hier en daar wel wat gaatjes. Kan ik dat doek flink boenen en weer waterafstotend maken, of is dat niet aan te raden? Weet niet of dat dat nu nog wel goed kan, maar ja, kan het allicht proberen. Ik heb het tentdoek eerst vastgezet door het dak met een spanband maar gedeeltelijk open te zetten. De kans dat het doek dan niet recht zit, is dan groter heb ik gemerkt. Ik heb vervolgens 1 zijde weer losgetrokken en het dak helemaal uitgezet. Hierdoor kun je het doek beter uitlijnen. Volgende keer zal ik de pees ook volgens de voorgeschreven manier monteren en niet, zoals nu, erin leggen en dan met een kunstof strip erin duwen. Ik had hem natuurlijk gewoon door de sponning van de lijst moeten duwen, zoals het welbekende plaatje aangeeft. Vandaar dat de hoeken erg lastig gingen :bonk .
Oja, die rijwind hoor ik voorlopig nog niet Ben :knipoog wel heel veel ander kabaal in zo'n leeg koekblik.
Het keuren heb ik bij de RDW gedaan, dat heb ik omschreven in het begin van dit topic. Ik weet alleen niet wanneer ik het kwarttarief aan ga vragen. Volgens mij is het handig om nu door te pakken en de keuken, de slaapbank en de stoelen te monteren, foto's maken, en het kwarttarief aanvragen. Weet alleen niet of het hele interieur dan helemaal "af" moet zijn. Volgens de spelregels niet, maar kan me goed voorstellen dat ze je controleren als ze zien dat je nog aan het ombouwen bent.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

pluuke schreef:

Heb het idee dat je dak idd misschien nog wat ver naar rechts ligt, omdat je de ril in het dak op de foto goed ziet.
Klopt helemaal. Ik heb hem inmiddels iets beter afgesteld, maar hij zou nog een heel klein stukje mogen. Alleen met de sluiting kan ik wellicht nog iets meer doen maar ik ben al behoorlijk aan het stellen geweest.

Leuk ook, om al de reacties te lezen. Top!
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Ik heb mijn tentdoek in bad gedaan met heet water en Biotex.
Laten weken en met de hand wat gewassen en gewrongen en flink uitgespoeld met schoon water.
Wat er uit kwam was pikzwart, er verzameld zich een hoop stof in dat doek in de loop der jaren.
Het is mooi schoon geworden en staat ook goed strak, maar denk niet dat het gekrompen is.
De katoen is vrij dicht dus water slaat niet zo gauw door maar evt. kun je er zo'n spuitbus (om je tentdoek waterafstotend te maken :knipoog )tegenaangooien.
Als het dak even open staat trekken een hoop plooien even later nog gewoon strak :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

@ Jorrit :yes
Als indicatie voor de rechtheid(positionering) van je dakschaal t.o.v. je gewone dak is er een tip.
Kijk aan de achterzijde naar je rubber van je Westfalia dak aan weerszijden van de auto.
Het rubber zou hier precies in dat randje moeten vallen en dat aan beide zijden.
Tot ongeveer de helft van het dak is dit het geval,
daarna gaat het rubber iets meer naar binnen vallen t.o.v. dat randje..
Kijk ook even naar de maatvoering van de achterkantvan het hefdak ten op zichte van het randje bij de achterklep,
dit kun je vinden in het Westfalia bestand ombouw naar gasdrukveren..
Als je die maatvoering op orde hebt, dan is het alleen nog een kwestie van links-rechts plaatsing..

Het beste werkt het met afstellen zo,
dat je het met 2 personen doet.

Het overschot van de pees die je hebt, niet afknippen,
komt wel als er een paar keer spanning op het tentdoek is gekomen.

Wassen van de tentstof kan goed ---> zie Pluuke.
Voor de stof weer beter waterafstotend te maken zou je eens kunnen kijken bij producten van nikwax,
Of een middeltje zoals Harmisol.
Je kunt het ook eens vragen aan Poptop, wat zij zouden adviseren..

Gaat lekker zo en vooral doorgaan.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Mickel Moen »

Jorrit,

Ik zie nu pas je project. Respect man. :klappen :klappen :klappen

Mooi ook, dat je het zo uitgebreid beschrijft en veel foto's maakt veel duidelijk. Ik zal de voortgang van dit project met veel belangstelling blijven volgen.

Veel succes. :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

Ik zou het tentdoek niet wassen en vooral niet met Biotex ,het wordt er valer van en de waterdichtheid is weg ....gewoon zo laten en isolatie er omheen die je zelf kan maken van tweezijdig allu folie met luchtkussentjes ertussen ( Dakisolatie)of ----een dure isolatie origineel maar dan bij ..... http://www.vwbusshop.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Günzl Classic Parts
Inhaber: Peter Günzl
Adresse: Am Sportfeld 3
64347 Griesheim
Telefon: 06155 / 608310
Fax: 06155 / 6083115
Email: info@vwbusshop.de
Umsatzsteuer-ID: DE111514238 kijk maar eens op die site en vergelijk dan de prijzen maar eens met poptop...haha lachen
Het is goedkoper en je hebt gelijk een mooie rit bijv. ook voor aanvulling gordijnen enz..
Koop dan wel veel spullen tegelijk dan heb je nog meer winst ten opzichte van iemand in Nederland die er ook weer op moet verdienen.
Je kijk je ogen uit wat een vooraad die heeft ( de hele santekraam opgekocht van Westfalia uit wiedenbruck noord duitsland waar de bussen gemaakt werden ...nu in een andere fabriek!!!

by the way.... mijn doek was nieuw tegelijk met het dak erop laten maken toen nog in rheda wiedenbruck noord duitsland... van mijn vorige T3 --25 jaar mee gereden en met isolatie er omheen bij iedere bui en iedere nacht in noorwegen. zag het er nog prachtig uit na 25 jaar ...
Het doek van de T4 nu is van 2002 en nu bijna 12 jaar oud...zie pics van T3 en van T4.en af en toe krijg je nog een zoentje ook en gelijk de gevel er ook uit ....variomatic doet wonderen van die daf...9was weer prima gerepareerd hoor de gevel en de bus .... :bonk :muur :werkaanT4
Groetjes Ben
Bijlagen
Doos 29 ONGELUK bus.jpg
1984_38 klein.JPG
IMG_4685 klein.JPG
IMG_4685 klein.JPG (22.12 KiB) 1069 keer bekeken
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
the sandman
Berichten: 914
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:27
Locatie: bij Zwolle

Re: Van T4 naar California

Bericht door the sandman »

hallo Jorritk
dat heb je mooi gedaan hoor... toppie :jump
dat ziet er weer mooi uit, kun je straks lekker :ikrij :toppie
mvg Theo
Vriendelijke, Groeten
" The Sandman 835 "
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

Bij het RDW gekeurd ....in Nijmegen?
:ie
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

RDW in Arnhem Ben.
Vandaag cursus gehad en morgenavond weer klussen aan de bus. Ik denk dat ik eens ga kijken of ik wijs kom uit de kabelboom. Of beginnen met isoleren. Eerst nog de nuttige tips opvolgen mbt het afstellen van het hefdak. Ik wist niet dat die hele stelprocedure stond beschreven in dat artikel over de gasdrukveren. (Goeie tip Peter) Ook de standkachel staat nu als 1 vd eerste dingen op het lijstje.

Die tent pees had ik trouwens wel een paar cm ingekort. Achteraf niet handig, maar we zien wel hoe dat afloopt.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

Hoi , ff tussendoor...
Zorg dat je twee hoofdaders van de accu goed ophangt en inpakt met buizenisolatie dan is het alleen maar veiliger want als die contact gaan maken met je chassis ergens klapt de zekering eruit of erger Brand...
zal er een foto bij doen ,,.....via de B stijl omhoog
Bijlagen
IMG_7424 klein.JPG
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Dank je Ben. Niks gedaan deze avond. Ben niet lekker, maar wellicht morgenavond weer een nieuwe poging...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo, ik ben weer min of meer boven Jan! Vanavond bezig met de rails. Ik sta daar nu wel voor het volgende. Ter plaatse van de schuifdeur ligt over de bodem een rood meegespoten bitumen mat. Wat hebben jullie daarmee gedaan? Rails erover heen of toch maar weghalen tpv de rail? Ik hoor het graag. Later op de avond nog wat meer foto's van oa het hefdak gebeuren.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Nou de rails zitten erin, maar daar kom ik zo op terug. Eerst zoals beloofd nog wat foto's van de montage van het hefdak.
Bijlagen
Gebruikte materialen voor het monteren van de alu profielen.
Gebruikte materialen voor het monteren van de alu profielen.
IMG_7998.JPG
IMG_8002.JPG
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
Rubber afdichtingsprofiel schoongemaakt
Rubber afdichtingsprofiel schoongemaakt
Alles gemonteerd met RVS bouten voorzien van kit. (waterafdichting)
Alles gemonteerd met RVS bouten voorzien van kit. (waterafdichting)
Rubber afdichtingsprofiel weer gemonteerd
Rubber afdichtingsprofiel weer gemonteerd
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
Ophijsen met de loopkat
Ophijsen met de loopkat
Monteren was toch nog lastig
Monteren was toch nog lastig
Almost ready!
Almost ready!
Plaats reactie