Tip gehad en gelezen om op relaisplaats 10 een brug te plaatsen,maar bij mij zit daar het mistlamprelais....nr 53...allen positie 9 is bij mij vrij..
Iemand een oplossing?
grtz.Harry
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groot én dimlicht samen?
Groot én dimlicht samen?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Groot én dimlicht samen?
Onder het relais wordt een brug geplaatst die twee aansluitingen met elkaar verbinden.
Dan kun je groot licht en dimlicht tegelijk laten branden.
René
Dan kun je groot licht en dimlicht tegelijk laten branden.
René
Re: Groot én dimlicht samen?
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Ah...en ik denken aan in plaats van.......
Net even zelf bruggetje gemaakt....En er was licht
![fun :gekte](./images/smilies/gekte.gif)
![neutral :adhd](./images/smilies/adhd.gif)
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
bedankt man!!
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Groot én dimlicht samen?
Hoi,
trekt de schakelaar en bedrading dat ? Volgens mij schakelt de lichtschakelaar (links naast 't stuur) de hele stroom, Zou dus neerkomen op 10Amp. als groot- en dimlich beide aanstaan.
Lijkt mij veel, maar kweet 't niet
Pieter.
trekt de schakelaar en bedrading dat ? Volgens mij schakelt de lichtschakelaar (links naast 't stuur) de hele stroom, Zou dus neerkomen op 10Amp. als groot- en dimlich beide aanstaan.
Lijkt mij veel, maar kweet 't niet
Pieter.
Life's no monkey business.........
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Groot én dimlicht samen?
55 dimlicht + 60 watt grootlicht per lamp, is dus totaal 115 watt per lamp, maal 2 koplampenPJJ-65535 schreef:Hoi,
trekt de schakelaar en bedrading dat ? Volgens mij schakelt de lichtschakelaar (links naast 't stuur) de hele stroom, Zou dus neerkomen op 10Amp. als groot- en dimlich beide aanstaan.
Lijkt mij veel, maar kweet 't niet
Pieter.
wet van Ohm:
P(watt) = U(volt) X I(amp)
230 = 12 x 19,15
oftewel er loopt dus net geen 20 ampere!! de massa die normaal standaard naar een koplamp ligt is niet toereikend om dit vermogen continu aan te kunnen. (met seinen gebeurt hetzelfde, maar dat is een moment belasting)
De schakelaar overleeft het in ieder geval niet. ervaring is de leermeester in dit geval. Als je dit wilt moet je relais gebruiken die je aanstuurt met de spanning die van de schakelaar af komt.
Re: Groot én dimlicht samen?
ik gebruik al wel 5 jaar dit bruggetje .deze is van projekt zwo en heeft nog nooit problemen gegeven
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Groot én dimlicht samen?
Zo vaak heb je niet de gelegenheid om je groot licht in te schakelen toch?
Tenzij je fanatiek grootlichtseiner bent natuurlijk.
Ikzelf zou kiezen voor een extra relais die aangestuurd wordt door het grootlicht.
Dit relais pakt voeding direkt van de accu en schakelt dan het dimlicht in.
Er zit dan een vertraging in van enkele milliseconden.
Genoeg om de hoge schakelpiek in 2en te verdelen.
Het werkte ook toen ik met de goedkope xenon problemen had.
1 lamp via relais laten ontsteken zorgde voor dat ze allebei in wilden schakelen.
(dezelfde relais gebruik ik voor het inschakelen van de hh-accu via D+)
Egbert
Tenzij je fanatiek grootlichtseiner bent natuurlijk.
Ikzelf zou kiezen voor een extra relais die aangestuurd wordt door het grootlicht.
Dit relais pakt voeding direkt van de accu en schakelt dan het dimlicht in.
Er zit dan een vertraging in van enkele milliseconden.
Genoeg om de hoge schakelpiek in 2en te verdelen.
Het werkte ook toen ik met de goedkope xenon problemen had.
1 lamp via relais laten ontsteken zorgde voor dat ze allebei in wilden schakelen.
(dezelfde relais gebruik ik voor het inschakelen van de hh-accu via D+)
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel