Van de eerste lens is het lichtbeeld afgesteld op de muur en dus gefixeerd op de reflector,
en bij de tweede zit de lens er in, en moet er nog een fijnafstelling plaatsvinden,
maar dat is voor morgen..
Verliep eigenlijk best voorspoedig.
De eerste lens was afgesteld en al binnen 2 uur in de reflector gefixeerd
Bij de 2de reflector had ik de opening waar de lens doorheen moest al geslepen,
toen ik er achter kwam, dat die reflector een barst vertoonde
Gelukkig had ik nog een koplamp liggen, waarmee ik opnieuw begonnen ben
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Voor die mensen zal ik laten zien welke componenten het lichtbeeld van (bi)Xenon bepalen..
Xenon bestaat natuurlijk uit een gasontladings lichtbron.
Die lichtbron zit gemonteerd in een kleine reflector.
Het lichtbeeld wordt bepaald door de shutter, een metalen voorzet klepje wat eventueel (in het geval van bixenon) kan wegklappen als groot licht wordt ingeschakeld.
Dit wegklappen wordt door een stelmotor gedaan.
Vervolgens komt de aangepaste lichtbundel door de lens, waar de lichtbundel nog wat verscherpt wordt en eventueel nog wat afgebogen.
Het omschakelen van dimlicht naar groot licht vindt zo plaats.. <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IrB7_XLCGt4&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IrB7_XLCGt4&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Een koplamp die uit elkaar gehaald wordt en als donor zal dienen..
Plaats voor de lens inbouw er uit gedremeld
even passen waar de gaten moeten komen om de draadeinden door de reflector te steken..
Afwerking eens op de lens geplaatst om te zien hoe de afwerking zal zijn..
De draaideinden voorzien van een carrosseriering en moer en waar de pijltjes naartoe wijzen, zijn die posities gefixeerd met kneedbare metaalepoxy.
Eens vanaf boven te zien.
Maar zoals ik al eerder schreef, soms moet je eerst eens goed kijken alvorens je begint.
Dat kan je namelijk veel onnodig werk en dus tijd schelen...
Deze reflector was al bewerkt toen ik er achter kwam dat er een scheurtje in zat.
En het moet kwalitatief wel goed zijn natuurlijk, dus een andere reflector genomen en die dan maar bewerkt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gaat weer lekker
Ik kom er net achter dat van de reeds ingebouwde lens, de stelmotor niet werkt
De lens er af gehaald en de stelmotor naar voren toe verwijderd,
een andere lens gepakt (toch lekker om wat in voorraad te hebben ) en daarvan de stelmotor genomen.
Mmm, die heeft een andere shutter..
Dan de shutter van de oude overgezet op de 'nieuwe' stelmotor.
...Vorig jaar met Oskar naar de motorshow in Essen geweest en samen de hele tent daar afgestruind naar ledstrips.
Vervolgens heb ik bij mijn vorige werkgever wat RVS stroken geknipt en bij dit setje komen de ledstrips aan de onderzijde van de reflector (zoals samen met Oskar uitgedacht).
Oskar heeft het er zo al in en staat mooi
Nu komt het in dit setje dus ook...
Die Ledstrips getest en die bestaat uit 5 clusters van 3 stuks.
De eerste ledstrip die ik getest heb, daarvan viel één cluster af en toe uit..
Gelukkig deden de overige 2 ledstrips het wel helemaal naar behoren
Ook de stadslichtjes in led meteen maar getest en die deden het allemaal..
Er staat nu een test in om RVS op kunststof te plakken, ik ben benieuwd welke er beter gaat.
RVS met sekondenlijm plakken of RVS met permabond plakken.
Ik ben benieuwd welke het beste is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jan2009 schreef:Shutter , reflector en diafragma is mij wel bekend , vanuit een iets andere omgeving .
Eigenlijk zou je gewoon een lens moeten hebben die je handmatig heen en weer kan halen om de boel scherp te stellen , en dan fixeren.
Of zou dat te eenvoudig worden ?
Dag Jan,
de lens zit vast op de ideale afstand van het brandpunt.
Wel is eventueel de scherpte van de bundel nog wat te beïnvloeden door de shutter wat te verbuigen
Maar het gaat meer om de hoogte van de bundel i.v.m. verblinding van mede weggebruikers. Ook de links rechts afstelling is belangrijk.
Vanmiddag weer verder gegaan
een close up van de afdekking van de lens en een tussenring van RVS (thanks Pluuke ) om strooilicht tegen te gaan.
En zo komt dat op elkaar:
testopstelling van de led strips bij 10 volt nog maar
Ook de led's voor stadslicht getest:
In de behuizing gezet en getest op de muur..Best wel een mooie foto al zeg ik het zelf..
Lichtbeeld zonder tussenring dus kans op strooilicht (zie de pijlen)
Tussenring om de lens gezet en voila een stuk beter
Lekker compact gebouwd dus met de originele afdekking die gebruikt kon worden.
en met het deksel dicht..
gewoon een plaatje... De reflector met lens in de behuizing.
Onder de reflector zit een verticaal randje...
dit randje dus...
en daar komt dit tegen aan..
Verder toen ik aan het werk was met de RVS-strip in mijn duim gesneden, dus voorlopig weer even klaar met knutselen (even genezen zeg maar )
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tjonge jonge wat een mooi project weer en mooie foto's duidelijke uitleg tof dat je alles zo uitgebreid wil delen met de club leden
echt iets om trots op te zijn dat ben ik al laat staan jij top Peter