Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winterbandenwissel, T5 rijdt nu NIET MEER als een schuit....

vragen over de T5
Plaats reactie
Lisboa

Winterbandenwissel, T5 rijdt nu NIET MEER als een schuit....

Bericht door Lisboa »

Vandaag heb ik de zomerbanden van de T5 af laten halen en ze gewisseld met de winterset.
De zomerbanden staan op Myato's en de winterset op grijs staal.
Omdat 2 banden 'bijna' aan vervanging toe waren heb ik ze laten vervangen door 2 nieuwe.(best een hoop geld voor dat rubber :huilen )
De nieuwe banden heb ik achterop laten leggen, en de bestaande (Volop profiel) naar voren.
Op de terugweg heb ik een naar ritje beleefd, qua gevoel rijdt de T5 nu als een schuit, hij danst een beetje van links naar rechts.
Het probleem komt van de achterwielen, als ik van rijbaan wissel van rechts naar links lijkt het of de T5 met de voorwielen al op de linker rijstrook rijdt en met de achterwielen nog op de rechter rijstrook en er dan achteraan zwiept.

Meteen bij thuiskomst de garage gebeld en die wist mij meteen nog net ff wat meer te verontrusten......
Of ik even de wielen wilde na trekken of deze wel allemaal vast zaten, om voor de zekerheid vast te stellen dat deze niet eventueel los zaten. :ie
De betreffende monteur was niet meer aanwezig, of ik morgen even terug wilde bellen...
De wielen zij inmiddels gecontroleerd en zaten gelukkig vast.
De reactie van de garage vond ik erg telleurstellend, ik had net een ritje van 60 km achter de rug met 2 kleine kinderen op de achterbank, stel dat er idd een wiel los zou hebben gezeten? :bonk

Iemand een idee waarom de T5 nu zou belabberd zou kunnen rijden, vanmorgen en daarvoor was er niets aan de hand en reed ie perfect!
Op winterbanden rijd ik al jaren, dus ben er wel aan gewend.
Ik ga zowieso morgen opnieuw contact opnemen met de garage, en hoor graag wat zij er van vinden.

Mvg,

Luuk
Laatst gewijzigd door Lisboa op 02 dec 2011, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door Multivan Generation »

is de looprichting van de banden juist?
Voor hetzelfde geld, zit de bande die linksachter hoort nu rechtsachter gemonteerd en omgekeerd.
Check die voor de zekerheid even voor alle 4 de banden.
En check ook even alle velgen ipv alleen de achterste.

En de bandenspanning? Staat die op de juiste druk voor alle 4?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door vaniac »

Houd er rekening mee dat nieuwe banden ingereden moeten worden en daarom in het begin vaag en zweverig rijgedrag kunnen vertonen. Heb je voor en achter hetzelfde merk en hetzelfde type? Verschillen tussen voor en achter kunnen ook al voor onvoorspelbaar rijgedrag zorgen. Oude banden worden in de loop van de tijd steeds harder en stugger. Bandenspanning is ook zeer belangrijk: minimaal 3.0 bar voor en achter.
Lisboa

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door Lisboa »

Inmiddels weer een stukje verder gekomen...
De betreffende garage heb ik aangesproken over de winterbanden die de T5 doet dansen.
Volgens hen was het onmogelijk dat het aan de banden zou liggen :nuts
Dus heb ik deze monteur uitgenodigd voor een gezamenlijk ritje op de 50, 80 en snelweg.
Vooraf vond meneer het verstandig om de wielen nog even na te trekken met de momentsleutel,
terwijl hij me de dag ervoor op pad stuurde met 2 kleine kinderen achterin, maar ja voor de zekerheid hé :muur
Binnen de bebouwde kom viel het het minst op, maar vanaf 60-70 is het duidelijk merkbaar.
En op de snelweg was het absoluut niet meer te ontkennen, hij rijdt als een schuit!
Toch nog even vragen of ik er voor de bandenwissel ook al last van had, nog maar eens duidelijk gemaakt dat de T5 prima in orde was.
Bij terugkomst weer de brug op met de T5 en de nieuwe banden naar voren verplaatst en de bestaande banden naar achteren.
Volgens hem zou het meeste gewicht voorin liggen en waarschijnlijk zou het euvel verholpen zijn.
De bandendruk is verhoogd van 3.5 naar 3.9 bar, ietsje meer lucht dus.
Wat ook op viel is dat het rubber van de nieuwe winterbanden een stuk zachter is dan de bestaande, terwijl er 4 banden van exact het zelfde type opliggen???
Op de terugweg was het verschil meteen merkbaar, de T5 swingt aan de achterkant niet meer heen en weer :yes
Dus dat is al een hele verbetering, want er was niet relax meer mee te rijden.
Nu liggen die softies dus aan de voorzijde, ik kan het merken maar ook omdat ik het weet.
Ik denk dat ik het een paar dagen aankijk, en als ik er dan nog hinder van ondervind dan ga ik er mee terug.
Hiervoor heb ik nooit eerder last gehad van de winterbanden van dit type, dus vraag me af wat er veranderd is aan de receptuur van de banden?

Alvast bedankt voor de reacties! :wjw

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door Roel »

Ik heb het gehad met winterbanden van Michelin, mijn bus werdt toen ook heel zoekerig.
Nu heb ik Conti's helemaal geen last meer....

Heb je nu geen last dan als je een bocht hard in gaat ?? als het rubber echt zo zacht is, lijkt me dat de banden erg gaan vervormen in de bocht.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door Donald4Motion »

Mij is een keer winterbanden van een personenwagen verkocht voor een Multivan.
Leek soms net alsof je over ijs ging en schrok je jezelf af en toe de :ie

En ook qua 'zicht' waren de banden veels te zacht.
Ik heb de banden ook eraf laten halen en terug gegeven (zonder te betalen :winter )

Zomerbanden zijn zowiezo stugger dan winterbanden maar een veilig gevoel moet je er wel bij houden. :wjw
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door kdo »

@lisboa je leverancier heeft toch niet toevallig een setje gemonteerd wat gemaakt is voor de Scandinavische markt??

Rubbersamenstelling is (of was) daar altijd zachter ivm de veel lagere temperaturen in de winter. Het zal toch niet he....
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door TsX »

waren dat echte winterbanden of eerder vier seizoensbanden, eventueel met M&S markering ?
Daar zit blijkbaar ook veel verschil in...

op een Vito maakt dat achteraan ook een wereld van verschil.
Met zomer of winterbanden geen probleem gehad, met vredestein comtrac vier seizoensband
begon de esp zelfs al in te grijpen als je in een bocht tegen 70-80 durfde van het gas gaan.
Nu uiteindelijk met een Pirelli vier seizoensband ook zelfde, maar met iets lagere
bandenspanning bijna in orde. Van zodra je de bandenspanning terug verhoogt, terug problemen.
Een vier seizoensband lijkt me toch iets raar te zijn hoor.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Lisboa

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door Lisboa »

[quote="Roel"]Ik heb het gehad met winterbanden van Michelin, mijn bus werdt toen ook heel zoekerig.
Nu heb ik Conti's helemaal geen last meer....

Heb je nu geen last dan als je een bocht hard in gaat ?? als het rubber echt zo zacht is, lijkt me dat de banden erg gaan vervormen in de bocht.[/quote]

Dat ga ik morgen even uitproberen.... als ik alleen in de T5 zit :driveT5
Qua vervormen verwacht ik niet veel verschil, toen ze nog achterop lagen heb ik de buitenspiegels zo ingesteld dat ik achterwielen kon zien tijdens het rijden, niets opgemerkt.

Mvg,

Luuk
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door kdo »

@lisboa kijk hier ook eens:

http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... update/436" onclick="window.open(this.href);return false;

Schijnt toch wel vaker voor te komen dat er spullen via de parallel handel in NL terecht komen die niet voor de Nederlandse markt gemaakt zijn, met alle gevolgen van dien.
Lisboa

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu als een schuit....

Bericht door Lisboa »

kdo schreef:@lisboa kijk hier ook eens:

http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... update/436" onclick="window.open(this.href);return false;

Schijnt toch wel vaker voor te komen dat er spullen via de parallel handel in NL terecht komen die niet voor de Nederlandse markt gemaakt zijn, met alle gevolgen van dien.
Bedankt voor het meekijken, op de wangen staat de zelfde omschrijving als de bestaande winterbanden Continental Vanco Winter 2.
Uiteraard heb ik de kleine lettertjes niet gelezen, vanmiddag zal ik als ik alleen in de T5 zit de winterbanden een goed uittesten.
Het wegdek is nu ook nat van vannacht, bevalt het me niet dan breng ik de banden morgen terug.

Type aanduiding 'Q' (max. 160 kmpu) zou zeker problemen opleveren, aangezien we veel in Duitsland komen en met de stroom meerijden (160+)

Mvg,

Luuk
Lisboa

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu NIET MEER als een schuit....

Bericht door Lisboa »

Gisteren en gisteravond een flink stuk gereden met de T5, met de nieuwe winterbanden op de voorwielen.
Aan de achterzijde is alles in orde, rijd weer stabiel als voorheen.
Om de ook over de voorzijde een goede indruk en gevoel te krijgen heb ik een paar op en afritten van de snelweg met een hogere snelheid dan normaal gesproken bereden. Het regende flink, en de temperatuur was 6 graden. De T5 reageerde perfect of beter gezegd niet want hij ging probleemloos over de rijstroken zonder uit te breken. Alsof je over een rails reed. Op een paar rechte stukken waar geen andere automobilisten in de buurt waren heb ik met 120-140-160 een paar keer iets feller van rijstrook gewisseld en een paar bewegingen van links naar rechts gemaakt. Ook hier reageerde de T5 perfect, hij bleef stabiel op de rijstrook rijden. Dus qua nieuwe winterbanden heb ik er weer een goed gevoel over en vertrouwen dat ik veilig kan rijden. Een hogere snelheid om het e.e.a. te testen was volgens mij wel mogelijk, maar je moet natuurlijk niet overmoedig worden, het is geen raceauto en ook ik moet weer heelhuids bij het thuisfront verschijnen.

Het enige waar ik nog vragen over heb is het slijtage- percentage, de banden zijn voelbaar zachter dan die achterop liggen.
Ik denk dat ik daar pas veel later achter kom........

Bedankt voor jullie reacties :wjw

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu NIET MEER als een schuit....

Bericht door Multivan Generation »

even een tip,
als je een ongeluk krijgt en er is aan te tonen dat je harder hebt gereden, dan wat de maximale snelheid is, die vrijgegeven voor die band(door de fabrikant),
dan ben je niet verzekerd. Iets om rekening mee te houden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Winterbandenwissel, T5 rijdt nu NIET MEER als een schuit....

Bericht door Klusman »

Nog een tip,

Als je in duitsland rijd met banden die een snelheidsindex hebben met een snelheid onder de maximum snelheid die voor je auto gelden(ook haalt die het in het echt niet), moet je een sticker plaatsen vlak bij je snelheidsmeter, met de maximum snelheid van je banden.
Zodat je niet vergeet dat je niet harder mag!!
Ik heb trouwens michelin pilot alpin3 winterbanden in de maat 235/55/17, en ben daar zeer tevreden mee, deze liggen op alutec grip velgen, speciaal geschikt voor winterbanden.
Gekocht in duitsland voordat het daar een gekkenhuis werd.
Plaats reactie